Εκατομμύρια αυτοκίνητα αναμένεται να οδηγηθούν σε «σκραπ» μέσα στα επόμενα χρόνια, λόγω της κεντρικής οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των ρύπων, λόγω της «κλιματικής αλλαγής». Στην Ελλάδα εξετάζεται η εφαρμογή αντικινήτρων για την κατοχή και κυκλοφορία ρυπογόνων οχημάτων.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να εφαρμόσει τον νόμο που θα αποθαρρύνει τη χρήση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Σχεδιάζεται επίσης η μείωση των ορίων ταχύτητας στα αστικά κέντρα και η βελτίωση των δημόσιων μεταφορών με την εισαγωγή ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων.
Ωστόσο στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά προβλήματα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA (Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) και αφορούν μέχρι και το έτος 2021, η Ελλάδα έχει τον παλαιότερο στόλο επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση με μέσο όρο ηλικίας αυτών τα 17 έτη, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι τα 12 έτη και η ανανέωσή τους κοστίζει περίπου 34 δισ. ευρώ.
Κάτι που σημαίνει ότι τα κίνητρα που δίνονται για αγορά νέου αυτοκινήτου δεν αρκούν για να πείσουν τους πολίτες να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο, καθώς δεν είναι πολλοί αυτοί που μπορούν να διαθέσουν πλέον 30-40.000 ευρώ για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς τα περισσότερα νοικοκυριά στη χώρα μας δυσκολεύονται να βγάλουν τον μήνα.
Έτσι η κυβέρνηση αντί να εξετάσει να δώσει περισσότερα κίνητρα φαίνεται ότι έχει αποφασίσει να επιβάλει αντικίνητρα, τα οποία θα είναι φορολογικού χαρακτήρα, ενώ προαναγγέλλει ότι θα αυξηθούν οι έλεγχοι για το αν τα παλαιά οχήματα πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων αλλά και αν περνούν από τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ).
Πιο συγκεκριμένα η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου στην ομιλία της στο συνέδριο «Green Deal Greece» επισήμανε μεταξύ άλλων:
«Ως κράτος οφείλουμε πρωτίστως να αποθαρρύνουμε τη χρήση των παλιών ρυπογόνων οχημάτων εφαρμόζοντας το νόμο. Κακά τα ψέματα η χρήση τους είναι οικονομικά ασύμφορη και καθίσταται εφικτή γιατί δεν συντηρούνται, δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους και δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας. Ως κράτος οφείλουμε να μειώσουμε τα όρια ταχύτητας εντός πόλης στα 30km/h μειώνοντας αντίστοιχα τους ρύπους και βελτιώνοντας την Οδική Ασφάλεια
Εν συνεχεία θα δοθεί προτεραιότητα στους ευάλωτους χρήστες της Οδού έναντι των αυτοκινήτων. Ως κράτος οφείλουμε να βελτιώσουμε την υπηρεσία των ΜΜΜ. Με την επέκταση του Μετρό, τον εξηλεκτρισμό του στόλου των ταξί τον εκσυγχρονισμό του στόλου των λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά οχήματα αλλά και επενδύσεις σε φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες όπως το πράσινο υδρογόνο. Περιμένουμε με επιστημονικό ενδιαφέρον την παρουσία των πρώτων υδρογονοκίνητων λεωφορείων στην Ελλάδα την επόμενη πενταετία. Για τη χώρα μας είναι σημαντική η μείωση των εκπομπών ρύπων και η ολοένα και μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονόμησή της.
Όπως πιθανόν γνωρίζετε φέτος υπήρξαν μήνες όπου η προερχόμενη από ΑΠΕ ενέργεια πλησίαζε το 50% της συνολικής κατανάλωσης. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ μέσω αιολικής ενέργειας, ηλιακής ενέργειας ή δυναμικής ενέργειας του νερού δεν συνοδεύεται άμεσα από εκπομπές ρύπων. Τα πρωτογενή αυτά στοιχεία υπάρχουν στη χώρα μας σε αντίθεση με το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που είναι εισαγόμενα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όσο ανεβαίνει η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, τόσο λιγότεροι ρύποι εκπέμπονται και τόσο λιγότερο εξαρτόμαστε από εισαγόμενη ενέργεια και τις συνέπειες αυτής στο προϋπολογισμό του κράτους και το εμπορικό ισοζύγιο συναλλαγών. Οι ΑΠΕ μας προσφέρουν τη δυνατότητα να απεξαρτηθούμε από τον ορυκτό άνθρακα».