Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βιώνουν μία απότομη πτώση των πωλήσεών τους στην κινεζική αγορά μετά από χρόνια κυριαρχίας, με το μερίδιό τους να συρρικνώνεται γοργά.
Το τρίτο 3μηνο του 2024, η VW, η Porsche, η BMW κι η Mercedes-Benz σημείωσαν σημαντική μείωση στις ταξινομήσεις τους στην κινεζική αγορά, χάνοντας έδαφος σε σχέση με τους τοπικούς ανταγωνιστές. Οι Κινέζοι αγοραστές προτιμούν μοντέλα που μπαίνουν στην πρίζα κι εκεί η κυριαρχία των εγχώριων εταιρειών είναι αδιαμφισβήτητη έναντι των δυτικών.
Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά. Οι πωλήσεις της BMW στην Κίνα μειώθηκαν κατά 30%, η Porsche έπεσε 29%, η VW είχε μείωση 15% κι οι παραδόσεις των Mercedes-Benz υποχώρησαν κατά 13%.
Δεν είναι ότι οι Κινέζοι οδηγοί δεν θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητα. Απλώς δεν θέλουν να αγοράζουν γερμανικά μοντέλα, προτιμώντας να ξοδεύουν τα χρήματά τους είτε σε φθηνότερα κινεζικά EV που υπόσχονται να κάνουν τα ίδια με λιγότερα χρήματα. Είτε — κατά δήλωσή τους — δαπανώντας το ίδιο ποσό, αλλά επιλέγοντας ένα προϊόν με περισσότερη τεχνολογία.
Αν και τα γερμανικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 15% των πωλήσεων στην κινεζική αγορά, το μερίδιό τους μειώνεται και μάλιστα ταχέως. Πριν από την πανδημία, κατείχαν το 25% της πίτας, αναφέρει το Bloomberg.
Κι όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έναν τομέα που έχει αναπτυχθεί πολύ περισσότερο στην Κίνα σε σχέση με την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, η VW, η Porsche, η BMW κι η Mercedes-Benz είναι ακόμη πιο πίσω. Παρότι κι οι τέσσερις μάρκες προσφέρουν EV, τα μοντέλα τους αντιπροσωπεύουν μόνο το 10% της αγοράς.
Πώς εξηγείται αυτή η μετατόπιση ενδιαφέροντος; Οι Κινέζοι αγοραστές θεωρούν ότι τα εγχώρια μοντέλα είναι καλύτερα κατασκευασμένα κι έχουν περισσότερες δυνατότητες. Την ίδια στιγμή, είναι και σημαντικά πιο προσιτά.
Ο ανταγωνισμός με εταιρείες όπως οι BYD, Xpeng και Nio μοιάζει ολοένα και πιο αδυσώπητος, αλλά οι γερμανικές μάρκες δεν έχουν εναλλακτική λύση, αναφέρει το δημοσίευμα. Καμία εταιρεία δεν πρόκειται να αποχωρήσει αμαχητί από τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη. Άλλωστε, πολλές από αυτές έχουν επενδύσει τεράστια ποσά για να φτιάξουν εργοστάσια στην Κίνα.
Προσπαθούν λοιπόν να αναπτύξουν συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες, ώστε να μειώσουν το κόστος παραγωγής. Και να φτιάξουν μοντέλα κομμένα και ραμμένα στις απαιτήσεις των εγχώριων αγοραστών.
Κάτι που άλλωστε κάνει κι η Toyota, ζητώντας τη βοήθεια της BYD ώστε να εξελίξει ένα φθηνότερο υβριδικό σύστημα.