Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αυτοκινήτων, όπως η Stellantis και η Volkswagen, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω μειωμένης ζήτησης και αυξανόμενου κόστους, προκαλώντας σημαντική πτώση στη χρηματιστηριακή τους αξία.
Η αγορά αυτοκινήτου πλήττεται από την ασθενή ζήτηση στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και από την επικείμενη εμπορική σύγκρουση μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αφορμή τους δασμούς που σχεδιάζει να επιβάλει η ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, λόγω κρατικών επιδοτήσεων.
Η βρετανική πολυτελής μάρκα Aston Martin προειδοποίησε για μείωση των κερδών της λόγω της χαμηλής ζήτησης στην Κίνα, όπως είχαν ήδη κάνει νωρίτερα αυτόν τον μήνα και οι Mercedes-Benz και BMW. Οι μετοχές της Aston Martin σημείωσαν πτώση 28%, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών.
Η μετοχή της Stellantis κατέγραψε επίσης απώλειες 15%, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2022, ενώ συνολικά φέτος έχει χάσει το 38% της αξίας της, καθιστώντας την τη χειρότερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε απόδοση.
Η Volkswagen ανακοίνωσε μείωση των προβλέψεων κερδών για το 2024, για δεύτερη φορά μέσα σε τρεις μήνες, λόγω της επιβράδυνσης της κινεζικής αγοράς και του έντονου ανταγωνισμού από εγχώριους κατασκευαστές.
Οι κινεζικές εταιρείες παράγουν ηλεκτρικά οχήματα πιο γρήγορα και οικονομικά, πιέζοντας παραδοσιακούς ευρωπαίους κατασκευαστές όπως η Volkswagen και η Stellantis. Ταυτόχρονα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονται πλήγματα από την οικονομική επιβράδυνση της Κίνας και τη μείωση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που έχει οδηγήσει σε έντονο πόλεμο τιμών.
Στην Ευρώπη, η μειωμένη ζήτηση εντείνει την κρίση. Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 18,3% τον Αύγουστο, σημειώνοντας τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων τριών ετών, με έντονες απώλειες σε αγορές όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία.
Η Stellantis έχει προβλήματα και στη Βόρεια Αμερική, καθώς τα ακριβά μοντέλα της Jeep και τα pick-up που στήριζαν την κερδοφορία της έχουν πλέον μειωμένη ζήτηση. Οι μεγάλες προσφορές και τα υπερβολικά αποθέματα ανάγκασαν την εταιρεία να μειώσει την παραγωγή, οδηγώντας σε πτώση των κερδών. Η Stellantis μείωσε τις προβλέψεις της για το περιθώριο κέρδους στο 5,5%-7% και προειδοποίησε για αρνητικές ταμειακές ροές έως 10 δισ. ευρώ.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα, μειωμένη ζήτηση και οικονομικές πιέσεις, ενώ οι κινεζικοί κατασκευαστές ενισχύουν τη θέση τους με φθηνότερα και πολλές φορές καλύτερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.