«Αν επικρατήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα πεινάσει κοσμάκης», δήλωνε ο Akio Toyoda πριν τρεις εβδομάδες. Και «πριν αλέκτωρ λαλήσει», έρχεται μια έρευνα για τον δικαιώσει.
Δεν αφορά την Ιαπωνία, αλλά τη Γερμανία. Αμφότερες χώρες με πολύ ισχυρή παρουσία στη βαριά βιομηχανία. Τα πορίσματά της αναφέρουν ότι έως το 2035, 200.000 λιγότεροι εργαζόμενοι θα απασχολούνται στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Κάτι που θα οφείλεται κατά βασικό λόγο στην εξάπλωση που αναμένεται να έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Την ίδια εβδομάδα, η VW ζήτησε από τους εργαζομένους να δεχτούν περικοπή 10% στους μισθούς τους για να σώσουν τις δουλειές τους. Με την έρευνα της Prognos να δείχνει ότι κάτι τέτοιο, απλώς θα καθυστερήσει το αναπόφευκτο. Για να είμαστε πιο ακριβείς, η έκθεση προβλέπει ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων στον γερμανικό τομέα αυτοκινήτων κατά 186.000 το 2035, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Η μείωση οφείλεται ως επί το πλείστον, αλλά όχι αποκλειστικά, στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Τα EV απαιτούν λιγότερα εξαρτήματα από τα αντίστοιχα θερμικά, κάτι που σημαίνει ότι τόσο οι υπάλληλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας, όσο κι όσοι εργάζονται στον κλάδο των προμηθευτών, κινδυνεύουν να χάσουν τις δουλειές τους.
Οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τη συγκόλληση και την επεξεργασία μετάλλων, καθώς και τη διαχείριση και τη διοίκηση επιχειρήσεων, θα μειωθούν. Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να προσλάβουν περισσότερους ηλεκτρολόγους μηχανικούς κι ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα της πληροφορικής. Συνολικά, ωστόσο, περισσότερες θέσεις εργασίας θα χαθούν παρά θα δημιουργηθούν.
Ακριβώς δηλαδή ό,τι ισχυριζόταν κι ο Akio Toyoda: «Υπάρχουν 5,5 εκατομμύρια άνθρωποι που απασχολούνται στην αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιαπωνία. Ανάμεσά τους είναι πολλοί που εργάζονται στον κινητήρα εσωτερικής καύσης εδώ και πολύ καιρό. Εάν τα ηλεκτρικά οχήματα γίνουν απλώς η μόνη επιλογή, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών μας, οι θέσεις εργασίας αυτών των ανθρώπων θα χαθούν», δήλωσε πρόσφατα ο 68χρονος.
Δεν γνωρίζουμε αν η έκθεση έχει λάβει υπόψη της την ανταγωνιστικότητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Δηλαδή θεωρεί ότι θα χαθούν 200.000 θέσεις εργασίας επειδή απλώς θα επικρατήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Ή επειδή θα υπάρξει και μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τις ευρωπαϊκές εταιρείες σε αντίστοιχες κινεζικές;