Όπως φαίνεται η εξαφάνιση του παραδοσιακού, μηχανικού χειρόφρενου βρίσκεται προ των πυλών, καθώς όλο και λιγότερα είναι τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται με αυτό.
Δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης πόσο σημαντικό είναι το χειρόφρενο σε ένα αυτοκίνητο, μιας και αποτελεί τον βασικό μηχανισμό που αποτρέπει την κύλιση του οχήματος όταν αυτό είναι σταθμευμένο.
Στη συντριπτική πλειονότητα των ΙΧ, ο μοχλός του χειρόφρενου βρίσκεται ανάμεσα στα καθίσματα, και εφόσον το τραβήξουμε προς τα πάνω επενεργεί στους πίσω τροχούς, κρατώντας το αυτοκίνητό μας στη θέση του.
Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, ωστόσο, που σημειώνονται στον αυτοκινητικό κόσμο ωθούν το παραδοσιακό, μηχανικό χειρόφρενο προς την εξαφάνιση, το οποίο παραδίδει τη σκυτάλη στο ηλεκτρικό «αδερφάκι» του.
Το τελευταίο, μολονότι είναι πιο κοστοβόρο για τους κατασκευαστές (αλλά και για τους ιδιοκτήτες ΙΧ σε περίπτωση βλάβης), προσφέρει αυξημένη ασφάλεια, μιας και σε πολλά ΙΧ ενεργοποιείται αυτόματα, την ίδια ώρα που καταλαμβάνει λιγότερο χώρο απ’ ό,τι ο παραδοσιακός μηχανισμός.
Αυτά τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού χειρόφρενου δεν έχουν περάσει απαρατήρητα από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν γυρίσει την πλάτη στο μηχανικό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων CarGurus από το Ηνωμένο Βασίλειο, το 91% των καινούργιων αυτοκινήτων έρχεται με ηλεκτρικό χειρόφρενο.
Αυτό σημαίνει ότι σήμερα με μηχανικό διατίθενται λιγότερα από 1 στα 10, όταν το 2018 ήταν σχεδόν 4 στα 10.
Παράλληλα, ακόμα και οι τελευταίοι πιστοί του μηχανικού χειρόφρενου τείνουν να εξαφανιστούν, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Abarth. Η τελευταία ήταν η μοναδική μάρκα που εξόπλιζε όλα τα μοντέλα της με μηχανικό μηχανισμό, αλλά το πρόσφατο λανσάρισμα του Abarth 500e άλλαξε τα δεδομένα.
Σήμερα, οι εταιρείες με το υψηλότερο ποσοστό μοντέλων με χειροκίνητο χειρόφρενο είναι η Suzuki με 71% (5/7 μοντέλα), η Abarth με 66% (2/3 μοντέλα), η Dacia με 50% (2/4 μοντέλα), η Fiat με 45% (5/11 μοντέλα) και η Ssangyong με 40% (2/5 μοντέλα).
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις προβλέψεις της CarGurus, έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, τα μηχανοκίνητα χειρόφρενα θα έχουν εξαφανιστεί πλήρως.