Τα «μαξιλάρια» των δρόμων, τα οποία τοποθετούνται σε όλο και περισσότερα σημεία έρχονται να λύσουν ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αφορούν τα σαμαράκια.
Στις πιο από τις πιο αποτελεσματικές λύσεις για τη μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων στα στενά των πόλεων συγκαταλέγονται οι μειωτήρες ταχύτητας (κοινώς γνωστοί και ως σαμαράκια) που τοποθετούνται σε συστοιχία κάθετα στον δρόμο.
Τα συναντάμε σε κατοικημένες περιοχές, δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, κοντά σε διαβάσεις πεζών και έξω από σχολεία, και αναγκάζουν τους λάτρεις της ταχύτητας να σηκώσουν το πόδι τους από το γκάζι.
Παρ΄ όλα αυτά, έχουν ένα σημαντικό μειονέκτημα. Δεν ενδείκνυνται για δρόμους όπου υπάρχει έντονη διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης, καθώς προκειμένου να περάσουν πάνω από τα σαμαράκια απαιτείται να μειώσουν ταχύτητα, κάτι που συνεπάγεται χάσιμο πολύτιμου χρόνου (π.χ. για τη διακομιδή ενός ασθενούς στο νοσοκομείο).
Τη λύση έρχονται να δώσουν τα εικονιζόμενα «μαύρα» κουτιά τα οποία ονομάζονται «Μαξιλάρια Ταχύτητας» (Speed Cushions). Πρόκειται για υβώσεις ορθογωνικής διατομής, με πλάτος που είναι συνήθως αντίστοιχο με αυτό των ΙΧ, και τοποθετούνται 2-3 κατά πλάτος του οδοστρώματος.
Το ύψος του κυμαίνεται μεταξύ 60-90 χλστ., και το μεγάλο πλεονέκτημά τους είναι ότι μεταξύ των speed cushions υπάρχουν κενά, τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν τα οχήματα έκτακτης ανάγκης (τα οποία είναι φαρδύτερα από τα ΙΧ) για τη διέλευσή τους χωρίς να χρειαστεί να μειώσουν ταχύτητα.
Οι κλίσεις των ραμπών εισόδου και εξόδου δεν είναι πιο απότομες από 1/8, και οι κλίσεις των πλευρικών ραμπών δεν είναι πιο απότομες από 1/4. Σημειώνεται, επίσης, ότι έχουν μεγάλη αντοχή στις καταπονήσεις, ενώ ένα από τα μοναδικά τους μειονεκτήματα αφορούν την όχι τόσο καλαίσθητη όψη τους.
Αυτά τα «μαξιλάρια» των δρόμων φαίνεται πως εξετάζει η Κύπρος, προκειμένου να αντικαταστήσει τα σαμαράκια που θα ξηλωθούν στο σύνολό τους από το οδικό δίκτυο (εξαιρουμένων όσων βρίσκονται έξω από σχολεία), όπως ανέφερε πρόσφατα ο Υπουργός Μεταφορών της χώρας, Αλέξης Βαφειάδης.