O ιδρυτής της Porsche, Φέρντιναντ Πόρσε ήταν καθηγητής, σχεδιαστής και μηχανικός αυτοκινούμενων μέσων. Μάλιστα, αξίζει να τονισθεί πως το διασημότερο σχέδιό του, είναι το αυτοκίνητο «Σκαραβαίος» (Käfer).

Υπήρξε εξαιρετικά ιδιοφυής, ταλαντούχος και καινοτόμος στην δουλειά του και δημιούργησε το πρώτο βενζινοηλεκτρικό υβριδικό όχημα (Lohner-Porsche), τον Σκαραβαίο (Volkswagen Beetle), το αγωνιστικό αυτοκίνητο Auto Union, την Mercedes-Benz SS/SSK και εξέλιξε πολλά μοντέλα της Porsche.

Υπήρξε, ωστόσο, αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, καθώς πολλά έχουν γραφτεί για το αν ο Πόρσε ήταν ναζί ή απλώς επωφελήθηκε από τις σχέσεις του με τον Χίτλερ, λόγω και της σημαντικής συνεισφοράς του στη γερμανική πολεμική προσπάθεια κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η συνεργασία με τον Χίτλερ

Το πρώτο πρόγραμμα της Porsche ήταν ο σχεδιασμός ενός αυτοκινήτου για τη «μάζα» που θα ήταν προσβάσιμο για αγορά από όλο το λαό, το οποίο ονόμασε «Volkswagen», που σημαίνει αυτό ακριβώς, «αυτοκίνητο του λαού». Το πρόγραμμα αυτό το χρηματοδότησε ο Αδόλφος Χίτλερ.

Το 1938, για τη μελλοντική μαζική παραγωγή, ιδρύθηκε η εταιρεία Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, η οποία μετονομάστηκε σε Volkswagen-Werke GmbH και ξεκίνησε να κτίζεται το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στην πραγματικότητα ξεκίνησε η δημιουργία μιας ολόκληρης πόλης, η οποία, εκτός από το εργοστάσιο, θα περιλάμβανε και οικισμούς για τους εργαζόμενους και όλες τις βοηθητικές εγκαταστάσεις.

Η πόλη πήρε το όνομα «Βόλφσμπουργκ» (Wolfsburg) και ακόμα και σήμερα είναι η έδρα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Volkswagen.

Κατά την έναρξη της παραγωγής, το 1938, ο Αδόλφος Χίτλερ έδωσε στον Σκαραβαίο, το προπαγανδιστικό όνομα KdF-Wagen (Kraft durch Freude-Wagen), δηλαδή αυτοκίνητο δύναμη μέσω της χαράς, με βάση το όνομα μιας ναζιστικής οργάνωσης), αλλά μετά το 1945 επικράτησε το όνομα «Σκαραβαίος».

Το 1939, όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, το υπό κατασκευήν εργοστάσιο άρχισε να παράγει στρατιωτικό εξοπλισμό βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το επιβατικό Volkswagen.

Ο Πόρσε δέχτηκε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα του Γ΄ Ράιχ και ανακατασκεύασε το Volkswagen δημιουργώντας τα στρατιωτικά οχήματα Kubelwagen και Schwimmwagen. Σχεδίασε, ακόμη, τα άρματα μάχης Tiger I, Tiger II και Elefant. Μετά το τέλος του Β’ Π.Π., ο Πόρσε φυλακίστηκε για 20 μήνες από τους Γάλλους στην Ντιζόν.

Ήταν ναζί ο Πόρσε;

Σύμφωνα με το βιβλίο «Πόρσε: από γραφείο σχεδιασμού σε παγκόσμια εταιρία» η αλήθεια είναι κάπου στη μέση.

Από το 1937 ο Πόρσε ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος και αξιωματικός της ναζιστικής παραστρατιωτικής οργάνωσης Schutzstaffel, δεν έλεγε όχι όταν το ναζιστικό κόμμα του απένειμε διακρίσεις και δεν αντέδρασε όταν ο Χίτλερ τον αποκάλεσε «διάνοια».

Από την άλλη, η επιστημονική ομάδα καταλήγει ότι η Πόρσε, μολονότι απασχολούσε καταναγκαστικά εργάτες, δεν τους συμπεριφέρονταν τόσο απάνθρωπα όσες άλλες γερμανικές εταιρίες.

Για τον ιστορικό Βόλφγραμ Πιτά ο Πόρσε υπήρξε «απολιτικός τεχνοκράτης, σαφέστατα κερδοσκόπος και κερδισμένος των χαλαρών σχέσεων με τους ναζί, που δεν άφηνε καμία ευκαιρία να πηγαίνει χαμένη», όπως αναφέρει το DW.

Οι συγγραφείς του αναφέρονται σε δύο επιστολές από το 1943 με παραλήπτη τον Φέρντιναντ Πόρσε από πρώην συνάδελφό του, ο οποίος ως Εβραίος κινδύνευε με εγκλεισμό σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Τότε, ο ιδρυτής της Πόρσε επέλεξε να μην εμπλακεί, αν και θα μπορούσε να βοηθήσει, σημειώνει η ομάδα των γερμανών επιστημόνων.

Ο Πόρσε πέθανε το 1951 από εγκεφαλικό επεισόδιο, όταν ξεκινούσε η κατασκευή του θρυλικού Σκαραβαίου, που θα μεσουράνησε σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι και τις αρχές της δεκαετίες του ’70.

Η Αυστρία σήμερα μετονομάζει δρόμους με το όνομα του Πόρσε

Η αυστριακή πόλη Λινζ, ωστόσο, ανακοίνωσε τα σχέδιά της για μετονομασία ενός δρόμου προς τιμήν του ιδρυτή της πολυτελούς αυτοκινητοβιομηχανίας Porsche, αφού μια επιτροπή που ερευνούσε αμφιλεγόμενα ονόματα βρήκε το ναζιστικό παρελθόν του «προβληματικό».

Η μετονομασία δρόμων και άλλων δημόσιων χώρων εξακολουθεί να είναι ένα θέμα που συζητιέται έντονα στην Αυστρία, τη γενέτειρα του Αδόλφου Χίτλερ, την οποία προσάρτησε η ναζιστική Γερμανία το 1938 και η οποία για πολύ καιρό χαρακτηρίστηκε ως θύμα, όπως αναφέρει ο Guardian.

Η Porscheweg και τρεις άλλοι δρόμοι στη Λινζ πρόκειται να μετονομαστούν, δήλωσε εκπρόσωπος της πόλης την Πέμπτη.

Στην έκθεσή της, μια επιτροπή στη Βιέννη βρήκε 64 ονόματα δρόμων «προβληματικά». Τα ονόματα ανήκαν σε 61 άνδρες και 3 γυναίκες που ήταν μέλη του ναζιστικού κόμματος, αν όχι ενεργοί υποστηρικτές που προπαγάνδιζαν τη ναζιστική ιδεολογία, σημειώνει η έκθεση.

Συγκεκριμένα, 4 άνδρες θεωρήθηκαν αντισημίτες, συμπεριλαμβανομένου του αυστριακής καταγωγής μηχανικού Πόρσε, ιδρυτή της πολυτελούς μάρκας αυτοκινήτων που φέρει το όνομά του.

«Η Porsche έπαιξε κεντρικό ρόλο στην πολεμική οικονομία του Εθνικοσοσιαλισμού και προώθησε ενεργά την καταναγκαστική εργασία αιχμαλώτων πολέμου και κρατουμένων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης», ανέφερε η πόλη σε δήλωση.

Με αυτόν τον τρόπο, η Porsche «αποδέχτηκε τους θανάτους τους και τους θανάτους των παιδιών της λόγω των απάνθρωπων συνθηκών στους καταυλισμούς», πρόσθεσε.

Πολλοί δρόμοι στην Αυστρία έχουν μετονομαστεί, αφού διαπιστώθηκε ότι είναι ρατσιστικοί, τιμώντας αντισημιτικές ή άλλως αμφιλεγόμενες ιστορικές προσωπικότητες.

Δρόμοι που παραπέμπουν στην Porsche εξακολουθούν να υπάρχουν σε άλλα μέρη της Αυστρίας.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

">