Τα EV μπορεί να κερδίζουν συνεχώς δημοτικότητα σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στις αυξημένες πωλήσεις στην κινεζική αγορά. Στην Ευρώπη, οι επιδοτήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων αποτελούν αναπόσταστο κίνητρο για την απόκτησή τους.
Τώρα όμως, κάμποσες ευρωπαϊκές χώρες αναφέρουν ότι σχεδιάζουν να περιορίσουν ή να τροποποιήσουν τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών μέσα στο 2025. Μια αλλαγή που θα μπορούσε να πλήξει έντονα την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης στις ευρωπαϊκές αγορές.
Στη Γαλλία, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης του εθνικού προϋπολογισμού της για το 2025, η κυβέρνηση αποφάσισε να περιορίσει τα κονδύλια της επιδότησης των ηλεκτρικών από €1,5 σε €1 δισεκατομμύριο. Επί του παρόντος, οι Γάλλοι αγοραστές μπορούν να λάβουν επιδότηση μεταξύ €4.000 και €7.000 για ηλεκτρικά με τιμή κάτω των €47.500. Το 2025, το ποσό θα μειωθεί σχεδόν στο μισό, πέφτοντας μεταξύ €2.000 και €4.000.
Η χώρα ανακαλεί επίσης το καινοτόμο πρόγραμμα μίσθωσης EV. Αυτό το πρόγραμμα, το οποίο επιτρέπει στα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος να μισθώνουν ένα μικρό EV για €100 τον μήνα, αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές που τα κονδύλια εξαφανίστηκαν μόλις δύο μήνες μετά. Το 2024, το πρόγραμμα έλαβε χρηματοδότηση €650 εκατομμυρίων, αλλά το επόμενο έτος, ο προϋπολογισμός του θα μειωθεί σε €300 εκατομμύρια.
Εν τω μεταξύ, η Ισπανία προχωρά κι αυτή σε αλλαγές στο πρόγραμμα κινήτρων της για τα EV. Ο φετινός προϋπολογισμός προέβλεπε €1,55 δισεκατομμύρια, με τους αγοραστές να λαμβάνουν επί του παρόντος έως και €7.000 € για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, €9.000 για επαγγελματικά EV και πρόσθετες επιδοτήσεις για μοτοσικλέτες και σκούτερ.
Από το επόμενο έτος, θα υπάρξουν αλλαγές. Δεν έχει ανακοινωθούν ακόμα λεπτομέρειες σχετικά με τον συνολικό προϋπολογισμό, αν κι υπάρχει η φημολογία ότι ενδέχεται να μειωθεί. Το θετικό — και που θα ήταν ευχής έργον αν εφαρμοζόταν και στην πατρίδα μας — είναι ότι οι επιδοτήσεις των ηλεκτρικών θα καταβάλλονται απευθείας στις αντιπροσωπείες. Που σημαίνει ότι οι αγοραστές δεν θα αντιμετωπίζουν πλέον καθυστερήσεις έως και δύο ετών για την αποπληρωμή τους. Αυτός είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος προσέλκυσης αγοραστών, ακόμα κι αν το συνολικό ποσό επιδότησης είναι μικρότερο.
Απόλυτα λογικά, όταν μειώνονται οι επιδοτήσεις, οι πωλήσεις ασθενούν. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, παρουσίασε απότομη πτώση στις EV πωλήσεις μετά την περικοπή των επιδοτήσεων τον Δεκέμβριο του 2023.
Τον φετινό Αύγουστο, οι EV πωλήσεις μειώθηκαν κατά 69% τον σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, μετά από πτώση 37% τον Ιούλιο και 16% τον Ιούνιο. Η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επαναφέρει το πρόγραμμα των επιδοτήσεων, αλλά μόνο από ένα εύρος τιμής και πάνω. Ώστε τα κονδύλια να απορροφούνται για την αγορά γερμανικών κι όχι κινεζικών ηλεκτρικών.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.