ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Αυτό με τα οικόπεδα που γίνονται χωράφια το έχω δει σε άλλη έκδοση στο τσίρκο που σου παίρνει ο κλόουν το πορτοφόλι...

Πώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκει «χρυσό» στα σκουπίδια

Την τρίτη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου εγκαινίασε χθες η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, και του προέδρου του ομίλου, Γιώργου Περιστέρη, στην περιοχή Καλλιρρόη της Μεσσηνίας. Η μονάδα έχει δυνατότητα διαχείρισης 60.000 τόνους αστικών απορριμμάτων ετησίως. Η συνολική επένδυση και για τις τρεις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων δυναμικότητας 200.000 τόνων ετησίως, έφτασε τα 167 εκατ. ευρώ. Οι μονάδες καλύπτουν και τα τρία βασικά ρεύματα αποβλήτων: ανακυκλώσιμα, σύμμεικτα και βιοαπόβλητα. Η μεγαλύτερη εγκατάσταση βρίσκεται στην Αρκαδία, ενώ οι άλλες δύο στη Λακωνία και τη Μεσσηνία. Μέχρι πρόσφατα, η Πελοπόννησος διέθετε μόλις έναν νόμιμο ΧΥΤΑ, ενώ λειτουργούσαν τουλάχιστον 21 παράνομες χωματερές, για τις οποίες η Ελλάδα πλήρωνε πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι χωματερές αυτές αναμένεται πλέον να κλείσουν. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα χρυσοφόρο deal για την ΤΕΡΝΑ, καθώς σε μεγάλο βαθμό η κατασκευή των έργων χρηματοδοτήθηκε από το Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση, (τουλάχιστον 67 εκατ. ευρώ.) Την ίδια ώρα, η εταιρεία εξασφαλίζει τη διαχείριση των μονάδων για τα επόμενα 25 χρόνια, αποκομίζοντας σταθερά έσοδα. Μάλιστα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η ανόδοχος σε παρόμοια έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία.

«Στο σφυρί» 120 μικρά ξενοδοχεία στα νησιά

«Πωλητήριο» στην εκκίνηση της τουριστικής σεζόν έχει μπει μόνο τον τελευταίο μήνα, σε 120 ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα σε νησιωτικούς προορισμούς ολόκληρης της χώρας. Το 1/3 από αυτά βρίσκεται στις Κυκλάδες, 12 αγγελίες αφορούν καταλύματα στα Δωδεκάνησα, 23 στην Κρήτη, 7 στα νησιά του Αργοσαρωνικού, 12 στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, 3 νησιά στις Σποράδες και 23 στα Επτάνησα. Η πλειονότητα των αγγελιών αφορά μικρά ξενοδοχεία έως και 30 δωμάτια και οι τιμές πώλησης ποικίλλουν , αφού ξεκινούν από 350.000 ευρώ για ένα ξενοδοχείο του 1981, που βρίσκεται στα Μάλια του Ηρακλείου Κρήτης, και φτάνουν 28 εκατ. ευρώ για ένα ξενοδοχείο του 2009 στα Χανιά. Παρά το ρεκόρ εσόδων από τον τουρισμό το 2024, που άγγιξαν τα 21,7 δισ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, και την αύξηση του τζίρου των ξενοδοχείων κατά 8,8%, φαίνεται πως η επέλαση του Airbnb έχει καταστήσει τα μικρά ξενοδοχεία μη ανταγωνιστικά. Οι πελάτες είτε θα επιλέξουν κάποιο πολυτελές resort με πλήρεις παροχές είτε θα καταλήξουν σε μια οικονομικότερη λύση μέσω Airbnb, ουσιαστικά αφήνοντας τα παραδοσιακά μικρά ξενοδοχεία εκτός παιχνιδιού. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που παραδοσιακοί επιχειρηματίες του τουρισμού, συμπράττουν με μεγάλα brands του εξωτερικού, για να καταφέρουν να ξεχωρίσουν σε μία αγορά που χρόνο με τον χρόνο κορέζεται όλο ένα και περισσότερο.

«Ντεμαράζ» Metlen με έσοδα 1,5 δις ευρώ, Χιλή και Λονδίνο

Συνεχίζεται το ντεμαράζ της Metlen ενόψει των ανακοινώσεων για τα επόμενα βήματα της εταιρείας που θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα στο Λονδίνο, στο πλαίσιο του Capital Markets Day. Η Metlen ανακοίνωσε έσοδα 1,5 δισ. ευρώ για το πρώτο τρίμηνο του 2025, καταγράφοντας αύξηση 31% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παράλληλα, γνωστοποίησε συμφωνία-μαμούθ ύψους 815 εκατ. δολαρίων με την αμερικανική Glenfarne για την ανάπτυξη πάρκου φωτοβολταϊκών και υποδομών αποθήκευσης ενέργειας στη Χιλή. Παρ’ όλες τις θετικές ανακοινώσεις, η μετοχή κατέγραψε την Πέμπτη πτώση 1,77%, υποχωρώντας από το ιστορικό υψηλό των 44,1 ευρώ στα 43,32 ευρώ, ενώ την Παρασκευή δεν έδειξε σημάδια ουσιαστικής ανάκαμψης. Φαίνεται πως οι επενδυτές τηρούν στάση αναμονής, ποντάροντας στις ανακοινώσεις που αναμένονται τη Δευτέρα αλλά κυρίως στην επικείμενη ένταξη της εταιρείας στον δείκτη FTSE 100 του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο του Λονδίνου ανήκει προσωπικά στον Ευάγγελο Μυτιληναίο, καθώς οι τραπεζικοί του σύμβουλοι επέμεναν να εισαχθεί σε χρηματιστήριο της Αμερικής. Όμως ο έμπειρος επιχειρηματίας πιστεύει ότι η διεθνής αβεβαιότητα θα ευνοήσει την αγορά του Λονδίνου και κατά συνέπεια την μετοχή της Metlen.

Η ΔΕΗ «ξηλώνει» παλιές ανεμογεννήτριες απ’ τα νησιά

Στο «ξήλωμα» 105 παλιών ανεμογεννητριών από 9 νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη προχώρησε η ΔΕΗ, εγκαθιστώντας στη θέση τους 24 νέες, οι οποίες, σύμφωνα με την εταιρεία, διαθέτουν «ίδια συνολική εγκατεστημένη ισχύ» με τις προηγούμενες. Όπως τόνισε ο Άγγελος Κασίμης, Γενικός Διευθυντής Λειτουργίας Έργων ΑΠΕ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, πρόκειται για το πρώτο έργο repowering αιολικών πάρκων που υλοποιείται στη χώρα. Το έργο είχε ανακοινωθεί για πρώτη φορά το 2022 για τα νησιά Εύβοια, Ικαρία, Κάρπαθο, Ψαρά, Λέσβο Λήμνο, Σάμο, Χίο και Μύκονο. Πρώτα έγινε η εγκατάσταση των νέων ανεμογεννητριών και μετά η απόσυρση των παλαιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό των Ψαρών, όπου εννέα παλιές ανεμογεννήτριες αντικαταστάθηκαν από μόλις δύο νέες. Σύμφωνα με την εταιρεία, όλα τα υλικά από την αποξήλωση των παλιών ανεμογεννητριών έχουν ανακυκλωθεί πλήρως, ενώ κάποια εξαρτήματα βρίσκουν «δεύτερη ζωή» μέσα από δημιουργικές εφαρμογές. Πχ. πτερύγια ανεμογεννητριών που έχουν μετατραπεί σε παγκάκια στο χριστουγεννιάτικο χωριό του Δήμου Τρικκαίων ή σε τραπέζια συσκέψεων που κοσμούν εταιρικούς χώρους.

«Κλειστή» σύσκεψη του Κ.Μητσοτάκη με τους ιδιοκτήτες των αμυντικών βιομηχανιών της χώρας

Ειλημμένη φαίνεται να είναι η απόφαση για την απορρόφηση από την ελληνική αμυντική βιομηχανία και την συμμετοχή κατά 25% στο δωδεκαετές εξοπλιστικό πρόγραμμα 2025-2036 συνολικού ύψους 25 δισ. ευρώ, όπως αποκαλύπτει το defencenet.gr. Για πρώτη φορά πέρασαν «σε ένα σώμα» τις πύλες του Μαξίμου οι «κεφαλές» της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας, δηλαδή οι εταιρείες που είτε παράγουν προϊόντα αποκλειστικά αμυντικών εφαρμογών ή οι εταιρείες τους μπορούν να παράξουν ή έχουν παράξει στο παρελθόν αμυντικό υλικό. Συγκεκριμένα πέρασαν οι Κρίστιαν Χατζημηνάς (EFA Group), Μιχάλης Τσαμάζ (Intracom Defense), Μιχάλης Στασινόπουλος (ΒΙΟΧΑΛΚΟ), Ευάγγελος Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ), Γιώργος Προκοπίου (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά), Πάνος Ξενοκώστας (ONEX), Γιώργος Κόρος (Ναυπηγεία Σαλαμίνας), Χρήστος Γιορδαμλής (Prisma Electronics), Γιάννης Σαρακάκης (Όμιλος Σαρακάκη), Δημήτρης Δάφνης (Aeroservices), Μάνος Μουστάκας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Άγγελος Τσερέκλας (SOTIRIA Technology) και οι Αλέξανδρος Διακόπουλος (ΕΑΒ), Χριστόφορος Μπουτσικάκης (ΕΑΣ), Γιώργος Νούνεσης (Δημόκριτος) και Βάιος Λάππας (ΕΚΠΑ), κ.λπ. Στην σύσκεψη συζητήθηκαν οι νυν δυνατότητες αλλά και οι μελλοντικές προοπτικές των εταιρειών του αμυντικού τομέα και οι κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν για την περαιτέρω ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας. Να σημειώσουμε ότι από τους παραπάνω σοβαρή, υπαρκτή και σε μεγάλη κλίμακα παραγωγή υλικού αμυντικών εφαρμογών, έχουν μόνο δύο: Το EFA Group (Theon Sensors,  SCYTALYS, κ.λ.π) και η  Intracom Defense Electronics που ανήκει πλέον στην ισραηλινή ΙΑΙ. Όλες οι υπόλοιπες, κάποιες από τις οποίες θα μπορούσαν να έχουν μεγάλες γραμμές παραγωγής αμυντικού υλικού όπως τα δύο ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας, έχουν αρκετά χρόνια να εμπλακούν σε ναυπηγήσεις-κατασκευές λόγω των γνωστών «αμαρτιών» και των κυβερνητικών λάθος αποφάσεων του παρελθόντος. Το νυν εξοπλιστικό πρόγραμμα αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για να αποκατασταθεί η αμυντική ικανότητα της Ελλάδας αλλά και για να επανεκκινήσει η αμυντική βιομηχανία που κάποτε απασχολούσε περισσότερους από 30.000 εργαζόμενους υψηλής εξειδίκευσης και παραγωγής προϊόντων υψηλής τεχνολογικής αξίας. Τον συντονισμό της σύσκεψης το έκανε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης παρουσία των υπουργών Ν.Δένδιας, Μ.Χρυσοχοΐδη, Β.Κικίλια, Γ.Κεφαλογιάννη και  Δ.Παπαστεργίου.    

Στην τελική ευθεία το deal AKTOR – ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τις Παραχωρήσεις

Στην τελική ευθεία φαίνεται να εισέρχεται το deal μεταξύ της AKTOR, συμφερόντων Μπάκου-Καϋμενάκη, και των μετόχων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ — Reggeborgh και Motor Oil — για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, που ανήκει στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Όπως είχαν ανακοινώσει οι δύο πλευρές στις αρχές Μαρτίου, η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων έχει οριστεί για τις 30 Απριλίου, χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο η συμφωνία να κλείσει και να ανακοινωθεί νωρίτερα. Εφόσον το deal προχωρήσει κανονικά, η AKTOR αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη θέση της στον τομέα των αυτοκινητοδρόμων, καθώς η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διατηρεί πλειοψηφική συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), ενώ κατέχει και σημαντικά ποσοστά στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (20,5%), καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (27,7%). Πέραν των αυτοκινητοδρόμων, η εταιρεία συμμετέχει επίσης σε παραχωρήσεις χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων συνολικής δυναμικότητας 5.639 θέσεων και στη διαχείριση άλλων 2.195 θέσεων στάθμευσης. Το μεγάλο όμως «φιλέτο» του χαρτοφυλακίου της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις υπήρξε η Αττική Οδός, η οποία ωστόσο χάθηκε τον Οκτώβριο του 2024, όταν η κυβέρνηση την παραχώρησε στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έπειτα από το πολύκροτο φιάσκο του 2022 με τον αποκλεισμό χιλιάδων οδηγών λόγω χιονόπτωσης.