ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Αν δεν ψηφίσουν οι νεοδημοκράτες στον ΣΥΡΙΖΑ όπως έκαναν στο ΠΑΣΟΚ «δεν έχει γούστο»
prodeals

Η Τράπεζα της Ελλάδος αξιοποιεί τα ακίνητα της

Σήμερα το μεσημέρι υπογράφεται στην Κέρκυρα η συμφωνία μεταβίβασης του ιστορικού τριώροφου κτιρίου που στέγαζε κάποτε τις υπηρεσίες της Τράπεζας της Ελλάδος, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Το 1.000 τετραγωνικών μέτρων κτίριο είναι άμεσα λειτουργικό ώστε να στεγάσει τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου από τον Σεπτέμβριο. Ο πρύτανης Αντρέας Φλώρος κατάφερε να εξασφαλίσει 2,4 εκατ. ευρώ μέσω του υπουργείου Παιδείας από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και η ΤτΕ προτίμησε με κοινωνικά και ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια να παραχωρήσει το ακίνητό της στο κέντρο της Κέρκυρας, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και όχι σε κάποιον άλλον φορέα που θα άλλαζε την εικόνα, τη χρήση και τη σημασία του. Με τον ίδιο συνδυασμό κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων, σε λίγες μέρες θα παραχωρηθεί το κεντρικό ακίνητο της ΤτΕ στην Αλεξανδρούπολη, στον τοπικό δήμο όπου θα στεγάσει ορισμένες από τις υπηρεσίες του.

Η ΕΥΔΑΠ ξεκινάει έργα για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας στην Αττική

Η λειψυδρία απειλεί την πρωτεύουσα και η ΕΥΔΑΠ ξεκίνησε από το αυτονόητο: Μια χαμηλών τόνων επικοινωνιακή καμπάνια στα Μέσα Ενημέρωσης με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού και τον περιορισμό της κατανάλωσης νερού. Το θέμα της λειψυδρίας τέθηκε και στην πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση μετόχων της ΕΥΔΑΠ. Εκεί ακούστηκε για πρώτη φορά ότι η ανομβρία των τελευταίων 2 χρόνων έχει ως συνέπεια τη σημαντική μείωση υδάτινων πόρων (περίπου 100 εκατ. κυβικών λίτρων ανά έτος), επιβάλλοντας τον επανασχεδιασμό της ανατροφοδότησης των ταμιευτήρων της Αττικής. Το σχέδιο της διοίκησης της ΕΥΔΑΠ προβλέπει άντληση νερού από την Υλίκη, ενώ θα τεθούν σε λειτουργία έως και 17 γεωτρήσεις στη Μαυροσουβάλα. Η ΕΥΔΑΠ σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία και τις γεωτρήσεις του μέσου ρου του Βοιωτικού Κηφισού. Το μεγαλύτερο κόστος ενέργειας που θα προκύψει από τις παραπάνω ενέργειες θα πληρωθεί από την ΕYΔΑΠ Παγίων (δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο). Το αμέσως επόμενο βήμα προβλέπει την ένταξη νέων ταμιευτήρων στο υδροδοτικό σύστημα (π.χ. παραποτάμους που συνδέονται με τον ποταμό Εύηνο), τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα με ανακυκλωμένο νερό από τα Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων (π.χ. της Ψυτάλλειας ή του Θριασίου), την αφαλάτωση, αλλά και εκμετάλλευση των βρόχινων υδάτων σε υποδομές συγκέντρωσης ομβρίων. Μαζί με όλα αυτά η ΕYΔΑΠ συνεχίζει να επενδύει στην Ανατολική Αττική με έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ, με το 90% αυτών των έργων να έχει βρει πόρους χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Με τον χαμηλότερο μισθό 10% πιο ακριβή από την Ευρωζώνη στα προϊόντα σουπερμάρκετ είναι η Ελλάδα

Η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σουπερμάρκετ, με κατά μέσο όρο 10% υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με την Ευρωζώνη, όπως συμπεραίνει η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Στην έρευνα αναφέρεται επίσης πως υπάρχει δυνατότητα περαιτέρω βελτίωσης με παρεμβάσεις οι οποίες αυξάνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, επιφέρουν αλλαγές στη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων και – σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα – έχουν στόχο μέσω της εκπαίδευσης να οδηγήσουν σε αυξημένο καταναλωτικό αλφαβητισμό. Η ΤτΕ υπογραμμίζει και πως για ένα μεγάλο μέρος μη επεξεργασμένων ειδών διατροφής και υπηρεσίες, τα οποία είναι εξίσου σημαντικά για τους καταναλωτές με τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σουπερμάρκετ και είναι ως επί το πλείστον εγχωρίως παραγόμενα, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες τιμές. Η ΤτΕ αναλύει τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα είναι η πιο ακριβή χώρα μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης, όπως αλεσμένος καφές, βούτυρο, μαργαρίνη, γάλα μακράς διάρκειας έξτρα παστεριωμένο (UHT), χαρτοπετσέτες, χαρτί υγείας, οδοντόκρεμα και ανθρακούχο νερό. Φέρνει ως παράδειγμα την τιμή του αλεσμένου καφέ στην Ελλάδα που είναι 50% υψηλότερη από το μέσο όρο της ευρωζώνης. Αν προσαρμόσουμε τη δομή της αγοράς του παραγωγού ώστε να εξομοιώνεται με το μέσο όρο της ευρωζώνης, η διαφορά της τιμής θα μειωθεί κατά 7%. Επιπλέον, αν οι Έλληνες καταναλωτές κατανάλωναν τις ίδιες ποσότητες αλεσμένου καφέ όπως στη ζώνη του ευρώ και αγόραζαν παρόμοιες (μεγαλύτερες) συσκευασίες, η διαφορά της τιμής θα μειωνόταν κατά επιπλέον 15%. Τέλος, αν η δομή της αγοράς λιανικής στην Ελλάδα, τόσο ως προς τον καταναλωτή (υψηλότερος τοπικός ανταγωνισμός) όσο και ως προς τον παραγωγό (μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύς των λιανεμπόρων), ήταν παρόμοια με αυτή της ευρωζώνης, η μέση διαφορά τιμής θα μειωνόταν κατά 13% ακόμη. Το ανερμήνευτο μέρος της διαφοράς τιμής του αλεσμένου καφέ (15%), δηλ. το μέρος εκείνο που δεν μπορεί να ερμηνευθεί με βάση την παραπάνω ανάλυση, είναι κατά πολύ μικρότερη από το αρχικώς παρατηρούμενο 50%. Γενικά, για όλα τα προϊόντα η δυνητική μείωση των διαφορών των τιμών στην Ελλάδα είναι σημαντική, με τη μεγαλύτερη μείωση να παρατηρείται στο ανθρακούχο νερό, ήτοι 48 ποσοστιαίες μονάδες. Κατά μέσο όρο, οι διαφορές των τιμών θα υποδιπλασιάζονταν, από 61% σε 31%. Δηλαδή, η βελτίωση των συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά του παραγωγού θα συμπίεζε τις διαφορές τιμών σε σύγκριση με τη ζώνη του ευρώ. Όμως αισθητή μείωση στις διαφορές των τιμών θα προερχόταν επίσης από τη βελτίωση της δομής της αγοράς λιανικής, μέσω της αύξησης τόσο του τοπικού ανταγωνισμού ως προς τον καταναλωτή όσο και της διαπραγματευτικής ισχύος των λιανεμπόρων απέναντι στους παραγωγούς, π.χ. με τη δημιουργία ενώσεων λιανεμπόρων. Τέλος, οι διαφορές τιμών θα ήταν μικρότερες σε περίπτωση αλλαγών στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η δυνητική μείωση των διαφορών των τιμών είναι μεγάλη, η αιτία όμως είναι ότι τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα είναι η πιο ακριβή χώρα στη ζώνη του ευρώ δεν είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά από τη σκοπιά των καταναλωτών. Η ίδια ανάλυση εστιάζοντας σε ένα σύνολο προϊόντων με τα υψηλότερα μερίδια στις συνολικές πωλήσεις στην Ελλάδα, που είναι περισσότερο αντιπροσωπευτικό του καλαθιού του Έλληνα καταναλωτή δείχνει μία άλλη όψη. Τα αποτελέσματα για τις 11 κατηγορίες προϊόντων με τα υψηλότερα μερίδια στις συνολικές πωλήσεις.

H αγορά ηλεκτρικών συσκευών βρίσκεται σε πτώση

Έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες στην ελληνική αγορά ηλεκτρονικών συσκευών. Τα προηγούμενα χρόνια οι Έλληνες αγόραζαν με ενθουσιώδη καταναλωτική μανία ό,τι καινούργιο έφερνε η αγορά σε κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή, συσκευή ή gadget. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει.  Η ακρίβεια της καθημερινότητας στερεί τις μικρές καταναλωτικές πολυτέλειες. Οι Έλληνες αγοράζουν κυρίως ό,τι επιδοτείται. Πέρυσι η αγορά κινήθηκε με υψηλούς ρυθμούς γιατί υπήρχε το κυβερνητικό πρόγραμμα αντικατάστασης ενεργοβόρων οικιακών συσκευών και οι Έλληνες αγόραζαν ψυγεία, κουζίνες, κλιματιστικά. Φέτος, το Euro και οι Ολυμπιακοί αγώνες αύξησαν κάπως τις πωλήσεις μεγάλων τηλεοράσεων αλλά με φειδώ. Γι’ αυτό οι αλυσίδες λιανικής ξεκίνησαν ήδη τις προσφορές με τη μορφή επιδότησης αλλαγής συσκευών.