Η ελληνική κοινωνία δείχνει με κάθε ευκαιρία το έλλειμμα εμπιστοσύνης στις ειδήσεις, τουλάχιστον από τα παραδοσιακά ΜΜΕ.
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα εμφανίζει από τις υψηλότερες χρήσεις μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση, σύμφωνα με έρευνα σε 46 χώρες του κόσμου, που διενεργήθηκε το 2021.
Η πολιτική πόλωση στον Τύπο εντάθηκε τη χρονιά που διανύουμε, με την έρευνα να παρατηρεί κατακερματισμό του αναγνωστικού κοινού στα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης.
Στα παραδοσιακά μέσα παραγωγής ειδήσεων, τα δελτία του ΣΚΑΙ (συμπεριλαμβανομένου και του ραδιοσταθμού) προτιμήθηκαν σε εβδομαδιαία βάσει από το 51% ερωτηθέντων που πήραν μέρος στην έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας (πραγματοποιήθηκε σε 46 χώρες του κόσμου στο διάστημα Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου 2021), ενώ το 31% δήλωσε ότι τα επιλέγει τουλάχιστον τρείς φορές εβδομαδιαίως.
Οι ειδήσεις του Αντ1 βρέθηκαν δεύτερα κατά σειρά προτίμησης (43% κατά μέσο όρο- 25% τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα), ακολουθούν οι ειδήσεις του Alpha (40% και 24% αντιστοίχως) την τετράδα συμπληρώνει η ΕΡΤ με τα δελτία της στο οποία συμπεριλήφθηκαν και εκείνα της ΕΡΤ3 και του Πρώτου προγράμματος της ΕΡΑ (38% και 23%, αντιστοίχως) και το top 5 διαμορφώνεται από τις ειδήσεις του Mega (το βλέπουν 34% μια φορά την εβδομάδα και 20% τουλάχιστον τρείς φορές στο επταήμερο).
Στη λίστα με τα 16 παραδοσιακά ΜΜΕ που εξέτασε το Reuters στην Ελλάδα οι εφημερίδες εμφανίζονται από την όγδοη θέση και κάτω, με πρώτη μεταξύ των έγχαρτων εκδόσεων την «Καθημερινή» (μόλις 17% δήλωσαν ότι την διαβάζουν μια φορά την εβδομάδα και 6% την επιλέγουν τουλάχιστον τρεις φορές). Ίδια ποσοστά εμφανίζει η «Real news» (εφημερίδα και ραδιοσταθμός) και ακολουθεί το «Πρώτο θέμα» (με 15% και 6%, αντιστοίχως).
Ο περιφερειακός/τοπικός τύπος φαίνεται ότι έχει δυναμική με συνολικά ποσοστά 15% και 4%, αντιστοίχως, αφήνοντας πίσω εφημερίδες όπως τα «ΝΕΑ», το «Βήμα» αλλά και τα BBC news και CNN.
Στους ψηφιακούς οργανισμούς ειδήσεων (συνολικά 15 σάιτ τέθηκαν στο μικροσκόπιο των ερευνητών), κυρίως εκείνους που καταγράφουν έντονη επισκεψιμότητα, είναι εμφανής η πολυδιάσπαση.
Η εμπιστοσύνη πάντως στις ειδήσεις κινείται σε χαμηλά επίπεδα (μόλις στο 32%) παρά το γεγονός ότι κέρδισαν τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες το 2021, συγκριτικά με το 2020, ανεβάζοντας την Ελλάδα στην 38η θέση των 46 χωρών της πανεπιστημιακής μελέτης.
Ακόμη χαμηλότερη ήταν η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (μόλις 22%) και πάντως μόλις τρείς στους δέκα δήλωσαν ότι έχουν εμπιστοσύνη στις ειδήσεις που χρησιμοποιούν!
Παρά την αμφισβήτηση των ειδήσεων, οι Έλληνες δείχνουν να εμπιστεύονται την ιστοσελίδα Dikaiologitika.gr (62%), την «Καθημερινή» (60%), τον ειδησεογραφικό ιστότοπο της ΕΡΤ, ERT News (58%) καθώς και τον περιφερειακό και τοπικό Τύπο (στον ίδιο βαθμό), τα «Νέα» (57%) και το «αδελφό» in.gr (56%).
Από τον μέσο όρο και κάτω εμφανίζονται η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» (50%), οι ειδήσεις του Star (50%), το δελτίο του Σκάι (48%) και την ιστοσελίδα Newsbomb.gr.
Οι Έλληνες εξάλλου, όπως κατέδειξε η έρευνα, θέλουν μεν ενημέρωση, πλην όμως… τσάμπα. Σε ποσοστό μόλις 12% υπολογίστηκαν εκείνοι που πληρώνουν (μέσω συνδρομών) για να έχουν πρόσβαση σε ειδήσεις στο διαδίκτυο.