«Είπα, το εννοώ και το πιστεύω, ότι όλοι οι υπουργοί, οι παραιτήσεις μας είναι πάντα στη διάθεση του πρωθυπουργού και για μένα προσωπικά είναι μια στάση που ξεκινάει από την ανατροπή της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου, όπου ο βασιλιάς δεν επέτρεπε στον πρωθυπουργό να βάλει τους υπουργούς που ήθελε. Θεωρώ ότι όλοι έχουμε αυτή τη δέσμευση προς τον πρωθυπουργό» είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Σε συνέντευξή που δίνει αυτή την ώρα ο υπουργός Ναυτιλίας για το θέμα της πετρελαιοκηλίδας από το Αγία Ζώνη ΙΙ, υπερασπίστηκε τους χειρισμούς του και επισήμανε ότι η κινητοποίηση του μηχανισμού ήταν άμεση και… αποτελεσματική.
Μάλιστα, ο κ. Κουρουμπλής έριξε την ευθύνη για την πετρελαιοκηλίδα στα… θαλάσσια ρεύματα, όταν όλοι οι επιστήμονες τονίζουν ότι η πετρελαιοκηλίδα μετακινείται στην επιφάνεια της θάλασσας, αναλόγως της διεύθυνσης των ανέμων!
Επίθεση Κουρουμπλή σε Μητσοτάκη
Είπε ότι υπήρξε καθυστέρηση. Τί εννοούσε. Στη δική τους εκδοχή σε πόση ώρα από τότε που θα γίνει ένα ναυάγιο, παρεμβαίνουν τα σωστικά με΄σα, πόση ώρα μετά γίνεται η ανάθεση της άντλησης των υδάτων σε ιδιώτη; Μπορεί να μας πει ο κ. Μητσοτάκης; Όταν η βύθιση γίνεται ξημερώματα Σαββάτου προς Κυριακή. Στις 6:14 υπάρχει το μέιλ που ανατίθεται η ευθύνη στην εταιρεία. Στις 9.30 μπαίνουν τα φράγματα και στις 10 ξεκινά η άντληση. Βιάστηκε ο κ. Μητσοτάκης. Τον καλώ να έρθει να δει τη γιγαντιαία προσπάθεια που ίσως πρώτη φορά έχει γίνει στην ιστορία, όπου σκάφη εργάζονται για την άντληση του πετρελαίου από το βυθισμένο σκάφος, να καθαριστεί η θάλασσα από το πετρέλαιο, να καθαριστούν οι ακτές από την πίσσα, όπως επίσης και τα βράχια να καθαριστούν χωρίς χημικά. Ακούω το «πόσο χρόνο χρειάζονται, αυτά τα πράγματα για να γίνουν» και σας λέω ότι όταν τελειώσουν οι 30 μέρες που εμείς λέμε ότι θα έχει τελειώσει, να δούμε τι θα έχει μείνει πίσω.
Στη συνέχεια τόνισε: «Υπάρχει μία καλή εξέλιξη, γίνεται μία γιγαντιαία προσπάθεια και το λιμενικό κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί και ο στόχος είναι να υπάρξει το ποιοτικότερο αποτέλεσμα».
Κλείνοντας, ο κ. Κουρουμπλής επανμήλθε στο θέμα της καθυστέρησης και κάλεσε τους επικριτές να ζητήσουν συγγνώμη αν αποδειχθεί πως δεν υπάρχει καθυστέρηση: «Μας λένε ότι καθυστερήσαμε. Τα στοιχεία υπάρχουν. Ας μας πουν πώς καθυστερήσαμε. Όταν θα έρθει ο εισαγγελέας και θα εξετάσει στα στοιχεία, ελπίζω αυτοί που μας κατηγορούν, να ζητήσουν συγγνώμη».
Ενώ είπε και το τι μπορεί να φταίει για τη διαρροή που έχει μαυρίσει τις ακτές από τη Σαλαμίνα μέχρι τη Γλυφάδα: «Διερωτηθήκαμε, όταν μπήκαν τα φράγματα, πώς μπορεί να έγινε η διαρροή. Και μας είπαν ότι το μαζούτ, το οποίο βρισκόταν στο πλοίο, μπορεί να κατέβηκε προς τα κάτω λόγω του κρύου και των ρευμάτων στην περιοχή».
Φάμελλος (αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος): Είμαι εδώ, αλλά την ευθύνη την έχει το υπουργείο Ναυτιλίας!
Την ευθύνη την έχει το υπουργείο Ναυτιλίας, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος.
Επισήμανε ακόμη, μεταξύ άλλων: «Οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος, από τη Δευτέρα, βρίσκονται κάθε μέρα στο σημείο. Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι σύμφωνος με τους κανόνες και αντίστοιχος του περιστατικού που έχει συμβεί. Έχει υπάρξει επικοινωνία και με το Πράσινο Ταμείο».
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν διαρροές από την περιοχή του ναυαγίου. Αντιμετωπίζονται τα κατά τόπους περιστατικά, όπου υπήρξε διαφυγή, η οποία ήταν πολύ μικρότερη, σε σχέση με την ποσότητα της διαρροής».
Νεκτάριος Σαντορινιός (υφυπουργός Ναυτιλίας): Καμία καθυστέρηση
«Δεν υπήρξε καμία καθυστέρηση στην σφράγιση του ναυαγίου» υποστήριξε ο κ. Σαντορινιός.
«Από πού ενημερώνεται η αξιωματική αντιπολίτευση; Από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Ήρθαν να ζητήσουν ενημέρωση από το υπουργείο;» υπογράμμισε ακόμη, ζητώντας να αντιμετωπίσουν όλοι την κατάσταση με «σοβαρότητα»…
Υποθέσεις λαθρεμπορίου
Τις λιμενικές αρχές έχει απασχολήσει η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» για υποθέσεις λαθρεμπορίου καυσίμων.
Όπως δήλωσε, κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο αρχηγός του λιμενικού, η εταιρεία είχε ερευνηθεί το 2012 και το 2013 αλλά τελικά απαλλάχθηκε με βούλευμα. Όσο αφορά στο πετρέλαιο που παρέλαβε και είχε στις δεξαμενές το «Αγία Ζώνη ΙΙ», ο ίδιος ο πλοιοκτήτης Θεόδωρος Κουντούρης ήταν και έμπορος και διανομέας και προοριζόταν για εφοδιασμό τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ένα motor vessel.
Όσο αφορά τα αίτια του ναυαγίου, ο αρχηγός Σταμάτης Ράπτης δήλωσε ότι είναι θέμα προανάκρισης και ότι προβληματίζει η γρήγορη βύθισή του: «Μπορούμε να υποθέσουμε κάτι, όπως πιθανότητα εισροής υδάτων στο μηχανοστάσιο. Το πού οφείλεται όμως η εισροή, το ερευνούμε».
Το πλοίο δεν παρακολουθείτο από νηογνώμονα αφού δεν είναι υποχρεωμένο βάσει νομοθεσίας και τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του είχαν εκδοθεί από τον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων που υπάγεται στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Όπως επεσήμανε ο Ιωάννης Ζήκας, διευθυντής του κλάδου «τα πιστοποιητικά έληγαν 27/7, ζητήθηκε από την εταιρεία, όπως είχε δικαίωμα η χορήγηση παράτασης και μετά από έλεγχο που έγινε από επιθεωρητές με ικανοποιητικά αποτελέσματα, εγκρίθηκε δίμηνη παράταση (έως 27/9).
Επίσης τόνισε ότι, το πλοίο, διέθετε τη σύνθεση πληρώματος που έπρεπε ενώ αναφορικά με την ηλικία του πλοίου υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει όριο ηλικίας σε αυτά τα πλοία, καθώς δεν προβλέπεται από καμία νομοθεσία.
Για το αν το σκαρί είναι παλιό και μπορεί να βγάλει άλλα προβλήματα και διαρροές, ο αρχηγός του λιμενικού τόνισε, πως από βίντεο που έχουν εξετάσει, «δεν υπάρχουν ρωγμές στο κύτος, δεν έχω δει κάτι ούτε υπάρχει κάποιο στοιχείο και δεν υπάρχει διαρροή από το μηχανοστάσιο».
Στην επιχείρηση απορρύπανσης συμμετέχουν εφτά σκάφη του λιμενικού. Τρία είναι απορρυπαντικά και τα υπόλοιπα είναι παράκτια, περιπολικά και ανοικτής θάλασσας, ενώ επιχειρούν και 13 πλοία ιδιωτικών εταιρειών. Συνοδεύονται από δύο αεροσκάφη και ένα ελικόπτερο του λιμενικού.
Το πλοίο έχει ασφαλιστική κάλυψη
Το πλοίο είχε ασφαλιστήριο συμβόλαιο για κίνδυνο ρύπανσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις ιδρύεται στο οικείο πρωτοδικείο λογαριασμός-κεφάλαιο στο οποίο πιστώνεται το ποσό της ασφάλισης για κάλυψη πιθανών απαιτήσεων από τρίτους.
Ο πλοιοκτήτης πάει και κάνει περιορισμό της ασφαλιστικής του ευθύνης στο οικείο πρωτοδικείο. Από την κοινή πρακτική και από άλλα περιστατικά, το ασφαλιστήριο δεν φτάνει για να καλυφθούν πρόστιμα πληρωμές των ανάδοχων εταιρειών που συμμετέχουν στην επιχείρηση και στο γενικό καταλογισμό των δαπανών. Η επόμενη κίνηση είναι να απευθυνθεί σε ένα κεφάλαιο αποζημιώσεων στο οποίο βάζουν λεφτά οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων διεθνώς.
Ιδιαίτερη αίσθηση έκανε η τοποθέτηση του αρχιπλοιάρχου Αλέξανδρου Λαγούρου ότι έγινε συνειδητή επιλογή χρησιμοπoίησης μη χημικών τα οποία ναι μεν θα έδιναν άμεσα μια καλύτερη εικόνα αλλά στην ουσία θα δημιουργήσουν μία, μη αναστρέψιμη οικολογική καταστροφή (ουσιαστικά τα χημικά θα «σπρώξουν» τα πετρελαιοειδή στο βυθό της θάλασσας, η εικόνα στην επιφάνεια θα είναι σαν πριν, αλλά ο βυθός θα ποτίσει από τις ουσίες αυτές)