«Ο Αλέξης Τσίπρας προσπάθησε για ένα προικοσύμφωνο. Δεν προσπάθησε να ρυθμίσει συνολικά τις σχέσεις εκκλησίας – κράτους», δήλωσε μεταξύ άλλων, ο Σταύρος Θεοδωράκης σε συνέντευξή του.
Δείτε το απόσπασμα της συνέντευξης:
Δ.Μ:Την προσπάθεια του Τσίπρα να ρυθμίσει τις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας πώς την αποτιμάς;
Σ.Θ.: Ο κ.Τσίπρας προσπάθησε για ένα προικοσύμφωνο. Δεν προσπάθησε να ρυθμίσει συνολικά τις σχέσεις εκκλησίας – κράτους. Αλλά και εδώ φάνηκε, όπως σοφά σχολίασε ο Στέφανος Μάνος, όλη η προχειρότητα που επιδεικνύει ο ΣΥΡΙΖΑ σε πολύ σημαντικές υποθέσεις.
Δ.Μ.: Οι παπάδες πρέπει να είναι δημόσιοι υπάλληλοι;
Σ.Θ.: Οι παπάδες πρέπει να είναι υπάλληλοι της Εκκλησίας. Όχι όμως του κάθε Μητροπολίτη ξεχωριστά. Οι μισθοί τους πρέπει να είναι εξασφαλισμένοι. Να μη ζουν σε μια ανασφάλεια, να συνεχίσουν το έργο τους. Που πολλές φορές ειδικά στα χωριά και σε απομακρυσμένες περιοχές είναι πολύ σημαντικό. Και το λέω εγώ που δεν είμαι του πολύ «Κυρ’ ελέησον».
Δ.Μ.: Το άλλο θέμα είναι η εκκλησιαστική περιουσία. Το «μισά – μισά» είναι μια δίκαιη συμφωνία και για τους δύο;
Σ.Θ.: Έχω μια διαφορετική θεώρηση του θέματος: Πέρα από τις εκκλησίες και τα μοναστήρια, στην Εκκλησία ανήκει ό,τι έχει αγοράσει και ό,τι της έχουν δωρίσει μετά τη σύσταση του ελληνικού κράτους. Είναι η άποψη που είχε και ο Αντώνης Τρίτσης. Είδα τη συνέντευξη ενός Επισκόπου που υποστήριζε ότι η μισή Βουλιαγμένη ανήκει στην εκκλησία καθότι, όπως υπερηφανευόταν, «είναι εκτάσεις που έχει παραχωρήσει στη Μονή Πετράκη η μητέρα του Σουλτάνου το 1713»! Με βάση τα χρυσόβουλα των Σουλτάνων λοιπόν θα καθορίσουμε την θέση της εκκλησίας στη σύγχρονη Ελλάδα;
Σ.Χ.: Πάντως από τη μια μιλάτε για θρησκευτική ουδετερότητα από την άλλη είπατε στη Βουλή ότι το κράτος πρέπει να έχει λόγο στη σύσταση των εκκλησιών, των τζαμιών, των συναγωγών…
Σ.Θ.: Μα ναι! Ήμουν πρόσφατα στο Παρίσι για πολιτικές επαφές με το κόμμα του Μακρόν. Αυτή τη στιγμή η Γαλλία έχει 80.000 τζαμιά! Τα περισσότερα έγιναν με χρηματοδότηση της Σαουδικής Αραβίας και της Τουρκίας. Θα το αφήσουμε να συνεχίζεται; Να ανοίγει όποιος θέλει και για άγνωστους σκοπούς, τόπους προσηλυτισμού; Θα αφήσουμε τους μετανάστες και τους πρόσφυγες έρμαια στους ακραίους; Εχθρός δεν είναι μόνο ο τυφλός εθνικισμός. Εχθρός είναι και ο θρησκευτικός φανατισμός. Αυτά ήρθε η ώρα να τα σκεφθούμε, είπα στη Βουλή. Και μάλλον τα άκουσαν με προσοχή.
Σ.Χ.: Έχετε πει επίσης ότι πρέπει να τιμωρούνται όσοι γονείς δεν επιτρέπουν στα παιδιά τους να πηγαίνουν σε ελληνικά σχολεία.
Σ.Θ.: Ναι, πρέπει να αντιδράσουμε. Πολλά παιδιά μουσουλμάνων στα Δυτικά προάστια, στις γειτονιές του Πειραιά, εγκαταλείπουν τα σχολεία. Φανατικοί γονείς τηρώντας τις αποκρουστικές παραδόσεις τους, υποχρεώνουν τα κορίτσια τους όταν ξεκινάει η περίοδος τους, να εγκαταλείψουν το σχολείο. Θα το επιτρέψουμε; Και αύριο θα κλείσουμε τα μάτια και στην κλειτοριδεκτομή; Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη κουβέντα που γίνεται στην προοδευτική Ευρώπη και την οποία πρέπει να κάνουμε και εδώ.
Δ.Μ.: Στην αναθεώρηση του συντάγματος θα θέσετε θέμα πλήρους διαχωρισμού κράτους – Εκκλησίας;
Σ.Θ.: Θα θέσουμε θέμα διακριτών ρόλων και θρησκευτικής ουδετερότητας. Και βεβαίως θα επιμείνουμε να αλλάξει η διάταξη που ορίζει ως βασική αποστολή του κράτους και την ανάπτυξη και της θρησκευτικής συνείδησης. Και ξέρετε που είναι αυτή η διάταξη; Άρθρο 16 παράγραφος 2 που προς το παρόν αρνούνται να θέσουν προς αναθεώρηση οι σύντροφοι του ΣΥΡΙΖΑ. Το επισημαίνω γιατί είναι τουλάχιστον οξύμωρο να μιλάς για «χωρισμό» και «ουδετερότητα» και να υπερασπίζεσαι ταυτόχρονα τη διάταξη που επιβάλει την κατήχηση στα σχολεία