Πολυσέλιδο πολυνομοσχέδιο με 225 άρθρα έδωσε τη Δευτέρα στη δημοσίοτητα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.
Περιλαμβάνει το τελικό σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά από του χρόνου , την «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ τα οποία «σβήνουν» από τον χάρτη , την «πανεπιστημιοποίηση» της Εθνικής σχολής δημόσιας Υγείας, τη δημιουργία τέταρτης Νομικής σχολής στην Πάτρα , θέματα που αφορούν στα Πειραματικά σχολεία , δημιουργία Μεσογειακού Πανεπιστημίου στην Κρήτη , αποφάσεις για τη διάρκεια σπουδών των Πολυτεχνικών σχολών, ίδρυση πάνω από 100 νέων τμημάτων στη θέση όσων καταργηθούν και ρυθμίσεις για την επαγγελματική αναγνώριση πτυχίων κολεγίων και ξένων Πανεπιστημίων.
Το νέο σύστημα για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. που θα ισχύσει από την ερχόμενη χρονιά θυμίζει σε πολλά το σύστημα με τις δέσμες. Βασικό συστατικό του είναι ότι θεσμοθετούνται τμήματα με θέσεις Ελεύθερης Πρόσβασης και τμήματα με Πανελλαδικές, τα οποία μεταβάλλονται κάθε χρόνο ανάλογα με τις δηλώσεις των υποψηφίων.
Συγκεκριμένα αφορά στη δημιουργία 4 επιστημονικών πεδίων
1ο επιστημονικό πεδίο: ανθρωπιστικές, νομικές και κοινωνικές επιστήμες
2ο επιστημονικό πεδίο: θετικές και τεχνολογικές επιστήμες
3ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες υγείας και ζωής
4ο επιστημονικό πεδίο: επιστήμες οικονομίας και πληροφορικής.
Σύστημα Εισαγωγής
Με βάση το νέο σύστημα τα μαθήματα προσανατολισμού περιορίζονται στην Γ΄λυκείου με την Α΄και Β΄τάξη λυκείου να έχει μαθήματα γενικής παιδείας. Για την εισαγωγή μέσω πανελλαδικών εξετάσεων ισχύουν τα εξής: α) προσμετράται σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) ο μέσος όρος των βαθμών στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου επιστημονικού πεδίου, σύμφωνα με το άρθρο 4Α, και σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) ο βαθμός του απολυτηρίου της Γ΄ Τάξης ΓΕ.Λ.. Κατ’ εξαίρεση, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 υπολογίζεται μόνο ο μέσος όρος των τεσσάρων (4) πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.
Οι απόφοιτοι του ημερήσιου γενικού λυκείου (ΓΕ.Λ.) εισάγονται στην τριτοβάθμιαεκπαίδευση κατά το αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος από το σχολικό έτος αποφοίτησης ως εξής:α) στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.), των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών (Α.Ε.Α.), των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.) του Υπουργείου Τουρισμού: aμέσω εισαγωγικών εξετάσεων που διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από την εξεταστέα ύλη της Γ΄ τάξης ημερησίου ΓΕ.Λ., που προκύπτουν αποκλειστικά από κεντρική επιτροπή εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) (εφεξής «πανελλαδικές εξετάσεις») για τα «Τμήματα πρόσβασης με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ), με την επιτυχή ολοκλήρωση των απολυτηρίων εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου στα «Τμήματα με θέσεις ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ), με την επιφύλαξη της εξέτασης σε τυχόν απαιτούμενο ειδικό μάθημα ή πρακτική δοκιμασία.
Ξεκαθαρίζεται επίσης ότι αν με το σύνολο της βαθμολογίας που έχει επιτύχει ο υποψήφιος μπορεί να εισαχθεί σε περισσότερες από μία σχολές ή τμήματα εισάγεται τελικά μόνο σε εκείνη τη σχολή ή τμήμα που προσδιόρισε στο μηχανογραφικό του με σειρά προτίμησης υψηλότερη σε σχέση με τις άλλες, σχολές ή τμήματα που έχει δηλώσει.
Σχέδιο νόμου για συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τη νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας, του Πανεπιστημίου Πατρών, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και του Μεσογειακού Πανεπιστημίου Κρήτης.
Σχέδιο συγχώνευσης του ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας με τα Πανεπιστήμια Πατρών και Πελοποννήσου. 1. Στο Πανεπιστήμιο Πατρών ιδρύονται οι εξής Σχολές:
α) Νομικών Επιστημών,
β) Γεωπονικών Επιστημών,
γ) Επιστημών Αποκατάστασης Υγείας.Η ακαδημαϊκή τους λειτουργία αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020, με εξαίρεση την Σχολή Νομικών Επιστημών, η ακαδημαϊκή λειτουργία της οποίας αρχίζει με την έναρξη της ακαδημαϊκής λειτουργίας του Τμήματος Νομικής, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 36.
Σχέδιο Συγχώνευσης του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κ. Μακεδονίας και Αν. Μακεδονίας Θράκης
ο Σχέδιο Συγχώνευσης του Διεθνούς Πανεπιστημίου με τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Κ. Μακεδονίας και Αν. Μακεδονίας Θράκης
Σχέδιο συγχώνευσης του ΤΕΙ Πελοποννήσου με το Πανεπιστήμιο Πελοιποννήσου1. Στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ιδρύονται οι εξής Σχολές:
α) Γεωπονίας και Τροφίμων, με έδρα την Καλαμάτα,
β) Διοίκησης, με έδρα την Καλαμάτα,
γ) Επιστημών Υγείας, με έδρα την Τρίπολη,
δ) Μηχανικών, με έδρα την Πάτρα.
2. Η ακαδημαϊκή λειτουργία τους αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.
Ίδρυση Μεσογειακού Πανεπιστημίου Κρήτης
Ιδρύεται από την έναρξη ισχύος του πόντος, το Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου πλήρως αυτοδιοικούμενο, με έδρα το Ηράκλειο. Το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης (Τ.Ε.Ι. Κρήτης) καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος ως αυτοτελές νομικό πρόσωπο και εντάσσεται στο Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης, το οποίο υπεισέρχεται αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα και σε όλες τις υποχρεώσεις του Τ.Ε.Ι., ως οιονεί καθολικός διάδοχος αυτού, χωρίς την καταβολή φόρου, τέλους ή άλλου δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ή των Ο.Τ.Α. ή άλλων νομικών προσώπων, τηρουμένων των διατυπώσεων δημοσιότητας για τα ακίνητα.
1. Στο Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης ιδρύονται οι εξής Σχολές:
α) Επιστημών Υγείας, με έδρα το Ηράκλειο,
β) Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας, με έδρα τον Άγιο Νικόλαο,
γ) Γεωπονικών Επιστημών, με έδρα το Ηράκλειο,
δ) Μηχανικών, με έδρα το Ηράκλειο,
ε) Μουσικής και Οπτοακουστικών Τεχνολογιών, με έδρα το Ρέθυμνο.
2. Η ακαδημαϊκή τους λειτουργία αρχίζει από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.
Οι διατάξεις για τα πενταετή των Σχολών Μηχανικών
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της οικείας Συγκλήτου, μπορεί να ορίζεται η διάρκεια του πρώτου κύκλου σπουδών των Τμημάτων Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίων σε δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Η πρόταση της Συγκλήτου περιλαμβάνει ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών που έχει καταρτιστεί από τη Συνέλευση του οικείου Τμήματος. Με απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση της επιτροπής της παρ. 3, καθορίζεται η αντιστοιχία Τμημάτων Σχολών Μηχανικών Πανεπιστημίου, για τα οποία έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση της προηγούμενης παραγράφου, με Τμήματα Πολυτεχνικών Σχολών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.). Ως αντίστοιχα για την εφαρμογή του παρόντος νοούνται δύο Τμήματα αν με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών αποκτώνται αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων.
Σχέδιο συγχώνευσης της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Πρότυπο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης (Π.Α.ΤΕ.ΠΑ.Κ.)Στο Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης δημιουργείται Πρότυπο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο (Π.Α.ΤΕ.ΠΑ.Κ.) στην ευρύτερη εδαφική περιφέρεια της πόλης του Ηρακλείου. Η οργάνωση, διαχείριση και λειτουργία του πάρκου αυτού ανατίθεται στην Εταιρεία Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας του Μεσογειακού Πανεπιστημίου Κρήτης .Για την ανάπτυξη των εγκαταστάσεων του πάρκου παραχωρείται κατά χρήση, στην Εταιρεία αυτή έκταση του Πανεπιστημίου, με απόφαση του Πρύτανη, η οποία εγκρίνεται από τη Σύγκλητο του Ιδρύματος.
Πειραματικά σχολεία
Τα πειραματικά σχολεία είναι σχολικές μονάδες που ανήκουν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, όπου δοκιμάζονται νέα προγράμματα σπουδών και ωρολόγια προγράμματα, διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και άλλο εκπαιδευτικό υλικό, διδακτικές μέθοδοι και τρόποι λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Σκοπός των πειραματικών σχολείων είναι η συνδρομή στην κάλυψη αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος σε ερευνητικές και επιμορφωτικές ανάγκες και η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών.
Οι ερευνητικές δραστηριότητες και πιλοτικές εφαρμογές, τις οποίες υποβοηθούν τα πειραματικά σχολεία, αφορούν σε νέα προγράμματα σπουδών και ωρολόγια προγράμματα, διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και άλλο εκπαιδευτικό υλικό, διδακτικές μεθόδους, τρόπους διοίκησης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας, διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.
Οι ερευνητικές δραστηριότητες και πιλοτικές εφαρμογές σχεδιάζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) ή το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη του Ι.Ε.Π. και μπορεί να εντάσσονται σε ερευνητικά προγράμματα Πανεπιστημίων ή στη διαδικασία εκπόνησης διδακτορικών διατριβών.