ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, KINAΛ και ΜεΡΑ25 αποχώρησαν από τη συζήτηση για το διυπουργικό νομοσχέδιο στην ολομέλεια της Βουλής.
Αιτία στάθηκαν δύο τροπολογίες που κατέθεσε ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης στην Ολομέλεια και μια από αυτές αναφέρονταν στο πλαφόν στις χρυσές συντάξεις.
Φωνάζοντας «ντροπή σας» αποχώρησε από την Ολομέλεια της Βουλής το ΚΚΕ.
«Καταγγέλλουμε την απαράδεκτη διαδικασία», είπε ο Δημήτρης Τζανακόπουλος και αποχώρησε στη συνέχεια ο ΣΥΡΙΖΑ.
Στη συνέχεια ο Παύλος Πολάκης φώναξε και αυτός κάτι προς το προεδρείο και αποχώρησε.
Στα 4.608 ευρώ, ήτοι το 12πλάσιο της ισχύουσας σήμερα βασικής σύνταξης για 20 έτη ασφάλισης, ορίζεται το πλαφόν για τις κύριες συντάξεις, όσων συνταξιοδοτήθηκαν ή θα συνταξιοδοτηθούν από την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου και εφεξής.
Το πλαφόν, αφορά και τους ήδη συνταξιούχους κατά την 13η Μαίου 2016 (ημερομηνία έναρξης του νόμου 4387/2016) για τους οποίους επανυπολογίστηκε η σύνταξη και διαπιστώθηκε αρνητική προσωπική διαφορά.
Αναλυτικά, με την διάταξη που κατατέθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, πριν την ψηφοφορία του πολυνομοσχεδίου, ως τροπολογία (γεγονός που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από την αντιπολίτευση και την αποχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ 25), προβλέπεται νέο ανώτατο όριο μηνιαίας κύριας σύνταξης ή συντάξεων για όλες τις συντάξεις γήρατος, αναπηρίας και θανάτου που χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ για τις οποίες έχει υπολογιστεί χρόνος ασφάλισης που ανάγεται σε χρονικό διάστημα μέχρι 31/12/2016.
Το ανώτατο αυτό όριο ορίζεται στο 12πλασιο της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε είκοσι χρόνια ασφάλισης ( 384 X 12) δηλαδή 4.608 μηνιαίο μικτό ποσό , το οποίο στις περιπτώσεις λήψης είτε του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας ή του εξωϊδρυματικού επιδόματος προσαυξάνεται κατά το ποσό που αντιστοιχεί.
Όπως αναφέρεται μάλιστα στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει την τροπολογία, το νέο ενιαίο ανώτατο όριο είναι υψηλότερο σε σχέση:
Α. με τα ανώτατα ποσά συντάξεων που είχαν θεσπιστεί μεταβατικά μέχρι 31.12.2018 με το άρθρο 13 του ν.4387/2016 για όσους ήταν ήδη συνταξιούχοι κατά την 13.5.2016 και ανέρχονταν στις 2000 ευρώ ( για μία σύνταξη) ή 3000 (για περισσότερες συντάξεις) και
Β. με τα ανώτατα όρια συντάξεων που ίσχυαν μέχρι την έναρξη εφαρμογής του ν.4387/2016 και τα οποία προκειμένου για τους μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένους των ειδικών ταμείων ανέρχονταν στο ποσό των 2773 ευρώ, για δε τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στο ποσό των 2373,5 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την προωθούμενη διάταξη, το νέο ανώτατο όριο καταλαμβάνει και συντάξεις που χορηγούνταν κατά την 12/5/2016 και επανυπολογίστηκαν με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016 για λόγους ίσης μεταχείρισης όλων των συνταξιούχων, με ανακαθορισμό της ετήσιας θετικής διαφοράς.
Ποσά συντάξεων που έχουν ήδη απονεμηθεί ή επαναϋπολογισθεί μετά την έναρξη ισχύος του νόμου και υπερβαίνουν το προαναφερόμενο ανώτατο όριο θα προσαρμοστούν στο νέο οριζόμενο ποσό των 4.608 ευρώ, από την ημερομηνία έναρξης καταβολής ή επαναϋπολογισμού τους. Τυχόν επιπλέον διαφορές συντάξεων θα επιστραφούν, με παρακράτηση σε ποσοστό 20% της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης και μέχρι την εξόφλησή τους.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από την προωθούμενη διάταξη υπάρχει εξοικονόμηση της τάξης των 550.000 ευρώ για το τρέχον έτος, 1,31 εκατ. ευρώ για το 2020, 1,57 εκατ. ευρώ για το 2021, 1,70 εκατ. ευρώ για το 2022 και 1,85 εκατ. ευρώ για το 2023.
Ν. ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ: Μεθόδευση κυβέρνησης και συμπαιγνία με το προεδρείο για να παρατείνετε την συνεδρίαση και να προλάβετε την κατάθεση των τροπολογιών.
Η μια τροπολογία φέρνει την εδραίωση του οπλοστασίου του νόμου Κατρούγκαλου που πετσόκοψε τις συντάξεις
Είναι απαράδεκτα να τα αποσύρετε .
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: παρατάθηκε η διαδικασία μέχρι τις 6. Από ότι φαίνεται όλο αυτό δεν ήταν τίποτε άλλο παρα μια προσπάθεια να καθυστερήσει η διαδικασία και να μας καταθέσει ο κ. Βρούτσης 3 τροπολογίες που στην ουσία και διαδικασία είναι απαράδεκτες
ΚΑΜΙΝΗΣ: έρχεται ο υπουργός και καταθέτει τελευταία στιγμή τροπολογίες ενώ μας είχε ανακοινωθεί ότι στις 6 θα ξεκινήσει η ψηφοφορία. Να μην ακολουθήσει η κυβέρνηση διαδικασίες που το προηγούμενο διάστημα στηλίτευε. Απογοητευτικό το φαινόμενο να ακολουθεί διαδικασίες υποβάθμισης του κοινοβουλίου
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: πάρτε πίσω τις τροπολογίες για την υστεροφημία σας και την ΝΔ σας
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: από την στιγμή που μπαίνετε στην ουσία
καταγγέλλουμε επίσης αυτή την απαράδεκτη διαδικασία και αποχωρούμε
ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: πράγματι η Βουλή τα 4 τελευταία χρόνια βίωσε την εκτροπή από τον κανονισμό . Διαδικασίες πέραν από το πλαίσιο κανονισμού που κατήγγειλε η τότε αντιπολίτευση
Αυτά που στηλιτεύαμε αυτά κάνετε σήμερα
Και μόνο ο τίτλος των τροπολογιών επιτάσσει να τηρηθεί ο κανονισμός και να γίνει σοβαρή συζήτηση. Σοβαρά θέματα που αφορούν δικαιώματα εργαζομένων πρέπει να συζητούνται
Θα παρακαλέσω τον υπουργό εργασίας να αποσύρει την τροπολογία και να την φέρει στην επιτροπή κοινωνικών υποθέσεων να την συζητήσουμε. Όχι έτσι. Το 2014 το κάναμε μια ημέρα την τελευταία. Δεν τα ξανακάνετε από την αρχή. Ο εκφυλισμός της δημοκρατίας που έγινε επι ΣΥΡΙΖΑ δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν και από εσάς
Γ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ: η κατάθεση τροπολογίας είναι κήρυξη πολέμου στον πολιτικό πολιτισμό
Γ. ΒΡΟΥΤΣΗΣ: βιάστηκαν να αποχωρήσουν. Ίσως ορισμένων η αποχώρηση να είναι και εσκεμμένη. Η ρυθμίσεις που φέρνω έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να περιμένει. Η πρώτη διάταξη που φέρνουμε είναι η μείωση του επιτοκίου από 5% σε 3% και για την ρύθμιση οφειλών προς ασφαλιστικά ταμεία με 120 δόσεις. Το πρόβλημα που παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση και έχει σχέση με τις 120 δόσεις είναι ότι δεν είχαν εκκαθαριστεί οι οφειλές του 2017 και 2018 και οι οφειλέτες δεν μπορούσαν να τις εντάξουν στην ρύθμιση.
Το δεύτερο ζήτημα, κορυφαίο επίτευγμα της κυβέρνησης, είναι το πρώτο βήμα για το ψηφιακό άλμα της χώρας. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποχωρώντας κρύβεται από την βαριά κληρονομία που μας άφησε. Πάνω από 170 χιλ εκκρεμείς συντάξεις. Και σήμερα ενσωματώνουμε τον ΑΤΛΑ στο ψηφιακό σύστημα. 1.6.2020 το 37% των συντάξεων θα βγαίνει ψηφιακά
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η εξοικονόμηση από την προωθούμενη ρύθμιση θα ανέλθει σε 550 χιλ ευρώ για το 2019, 1,314 εκατ ευρώ για το 2020, 1,579 εκατ ευρώ για το 2021, 1,708 εκατ ευρώ για το 2022 και 1,850 εκατ ευρώ για το 2022.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους η εξοικονόμηση από την προωθούμενη ρύθμιση θα ανέλθει σε 550 χιλ ευρώ για το 2019, 1,314 εκατ ευρώ για το 2020, 1,579 εκατ ευρώ για το 2021, 1,708 εκατ ευρώ για το 2022 και 1,850 εκατ ευρώ για το 2022.
Με τη δεύτερη τροπολογία, καταργούνται αφότου ίσχυσαν διατάξεις της εργασιακής νομοθεσίας σχετικά με:
• την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων (άρθρο 9 ν.4554/2018)
• το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν.4611/2019)
• την αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργασιακών διαφορών (άρθρο 58 ν, 4611/2019).
Αναφορικά με την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι εργαζομένων, στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι καταργείται η διάταξη του άρθρου 9 του ν. 4554/2018, με την οποία επιχειρήθηκε η γενική νομοθετική ρύθμιση για την κοινή και αλληλέγγυα ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων η οποία στην πράξη προκάλεσε εκτεταμένη σύγχυση και δυσκολίες εφαρμογής που είχαν ως αποτέλεσμα, αφενός την άμβλυνση της προστασίας των δικαιωμάτων των εργαζομένων έναντι του εργοδότη προς τους αντισυμβαλλομένους του στο πλαίσιο συμβάσεων εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών κλπ, αλλά και των σχέσεων αυτών με τρίτους στο πλαίσιο συμβάσεων υπεργολαβίας.
Αναφέρεται επίσης ότι η διάταξη πρέπει να καταργηθεί ώστε να είναι σαφής η ευθύνη του εργοδότη έναντι των εργαζομένων που αυτός απασχολεί, ανεξαρτήτως των συμβατικών σχέσεων που αναπτύσσει ο εργοδότης με τρίτους ως επιχειρηματίας. Αναφορικά με την κατάργηση της διάταξης για το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν.4611/2019).
Το άρθρο 48 του ν.4611/2019 προέβλεπε ότι η καταγγελία της εργασιακής σχέσης θεωρείται έγκυρη, μόνο αν οφείλεται σε βάσιμο λόγο, κατά την έννοια του άρθρου 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4359/2016, έχει γίνει εγγράφως, έχει καταβληθεί η οφειλόμενη αποζημίωση και έχει καταχωρηθεί η απασχόληση του απολυόμενου στα τηρούμενα για τον ΕΦΚΑ μισθολόγια ή έχει ασφαλιστεί ο απολυόμενος.
Σε περίπτωση αμφισβήτησης, το βάρος της επίκλησης και απόδειξης της συνδρομής των προϋποθέσεων έγκυρης καταγγελίας φέρει ο εργοδότης.