Πολλές είναι οι αντιδράσεις για τον «Μεγάλο Περίπατο» του δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη. «Μετωπικές» συγκρούσεις υπήρξαν στον δήμο, καθώς οι αποφάσεις πάρθηκαν δίχως τις απαραίτητες συνεδριάσεις.
Υπερβολικά μεγάλες προσδοκίες φαίνεται πως δημιούργησαν τα έργα για τον Μεγάλο Περίπατο, παρά την κριτική που δέχτηκαν για τη σκοπιμότητα, την ποιότητα και το κόστος τους και καθώς ξεκινά ο τελευταίος κύκλος των παρεμβάσεων γύρω από το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έως τώρα γίνεται στον Δήμο Αθηναίων, αλλά χωρίς δημόσιο χαρακτήρα, άνοιξε θέμα ακόμη και για πλήρη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, όπως προβλεπόταν στο σχέδιο «Rethink Athens». Το κατήγγειλε η παράταξη του Νάσου Ηλιόπουλου («Ανοιχτή Πόλη»), προκαλώντας απάντηση της δημοτικής Αρχής ότι «προχωρούμε με βάση τον πιλοτικό σχεδιασμό».
Η έλλειψη της δημοσιότητας πριν από τη λήψη των αποφάσεων για τα έργα του Μεγάλου Περιπάτου είναι ένα από τα βασικά ελλείμματα της διαδικασίας έως σήμερα. Οι μοναδικές συζητήσεις που προβάλλονται μέσω Διαδικτύου (ελέω μέτρων πανδημίας) είναι οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, στο οποίο ελήφθη και η αρχική απόφαση στις 11 Μαΐου 2020, με τη σύμφωνη γνώμη των παρατάξεων Ηλιόπουλου και Γερουλάνου. Ενα από τα βασικά στοιχεία που επέτρεψαν τότε την «ομοφωνία» ήταν ο πιλοτικός χαρακτήρας των μέτρων και η υπόσχεση ότι θα προηγηθεί διαβούλευση πριν από τις αποφάσεις για τα οριστικά έργα.
Το κόστος
Ακολούθησε η υλοποίηση των προσωρινών παρεμβάσεων με τις γνωστές ζαρντινιέρες και τον χρωματισμό της ασφάλτου. Δρόμοι άρχισαν να κλείνουν, εποχούμενοι να διαμαρτύρονται και τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη των έργων έχουν αφαιρεθεί από την κυκλοφορία των οχημάτων οι δεξιές λωρίδες στην Πανεπιστημίου και στο κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος, η Βασιλίσσης Ολγας και η Ηρώδου Αττικού. Η απόφαση για τις προμήθειες αυτών των παρεμβάσεων με κόστος 2 εκατ. ευρώ προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς δεν έγινε από το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά από την Οικονομική Επιτροπή όπου ο Κ. Μπακογιάννης έχει άνετη πλειοψηφία με βάση τις ρυθμίσεις της κυβέρνησης.
Το κόστος εξακοντίστηκε, καθώς οι προμήθειες έπρεπε να γίνουν γρήγορα, αφού το όλο σχέδιο συνδέεται με τα επείγοντα μέτρα για τον κορωνοϊό. Στην πράξη, πάντως, ο αρχικός χρόνος υλοποίησης των 20 ημερών έχει ήδη ξεπεραστεί, καθώς η τελευταία φάση θα ξεκινήσει στις επόμενες εβδομάδες με σκοπό να έχει ολοκληρωθεί εντός Ιουλίου ή και τον Αύγουστο. Οι επιστήμονες, υπό τον καθηγητή του ΕΜΠ, Γ. Γιαννή, που μελετούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα, συλλέγουν όλο αυτό το διάστημα στοιχεία για το πώς επηρεάζεται η κυκλοφορία σε μια ευρύτερη περιοχή.
Εκτιμούν ότι τα πράγματα «θα μπορούσαν να είναι χειρότερα», ότι μεγάλα προβλήματα δημιουργήθηκαν μόνο στην Πανεπιστημίου και κάποιες συγκεκριμένες ώρες και ημέρες. Επιμένουν, δε, ότι μέσα σε ένα εξάμηνο η κατάσταση θα είναι καλύτερη, καθώς το 7,5% όσων κινούνται με αυτοκίνητο θα έχει επιλέξει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, εφόσον λειτουργήσουν οι λεωφορειολωρίδες.
Το θέμα όμως είναι ότι δεν μπορούν να ληφθούν οι αποφάσεις για οριστικά έργα μόνο με βάση τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις. Πρέπει, δηλαδή, να μελετηθούν οι επιπτώσεις όταν οι παρεμβάσεις γίνουν με μόνιμες κατασκευές και όχι με ζαρντινιέρες. Μια πρώτη τέτοια συζήτηση έγινε στην πολύωρη συνεδρίαση της Διαπαραταξιακής Επιτροπής Διαβούλευσης το βράδυ της περασμένης Πέμπτης. Στη συνεδρίαση αυτή από την πλευρά του δημάρχου είχαν κληθεί τρεις πανεπιστημιακοί, ο καθηγητής ΕΜΠ και κοσμήτορας της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Παναγιώτης Τουρνικιώτης, o καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργος Πανέτσος και ο καθηγητής ΕΜΠ Κωνσταντίνος Σερράος. Την επομένη, η παράταξη «Ανοιχτή Πόλη» δήλωσε σε ανακοίνωσή της έκπληκτη, διότι μέλη της Επιτροπής επανέφεραν «το σενάριο συνολικής πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου». «Οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες και οι κάτοικοι της Αθήνας δεν είναι πειραματόζωα.
Η έλλειψη διαβούλευσης και σεβασμού των αποφάσεων έχει ήδη τραυματίσει την καθημερινότητα της πόλης» κατέληγε η ανακοίνωση. Οι τρεις πανεπιστημιακοί ήταν μεταξύ των πολλών που είχαν εμπλακεί στις αρχές της δεκαετίας του 2010 στο σχέδιο «Rethink Athens». Σε επικοινωνία του ο καθηγητής Τουρνικιώτης αρνήθηκε να προβεί σε σχόλια, δεσμευόμενος από την ιδιότητα του μέλους της Επιτροπής Διαβούλευσης. Πάντως, ο ίδιος, λίγες μέρες πριν, είχε δώσει συνεντεύξεις σε μέσα ενημέρωσης αμφισβητώντας τα στοιχεία των κυκλοφοριακών μελετών και λέγοντας ότι «όλες οι παρεμβάσεις που προέβλεπε το “Rethink Athens” είναι ολοκληρωμένες σχεδιαστικά και αδειοδοτημένες από τους συναρμόδιους φορείς, έτοιμες να δημοπρατηθούν και να προχωρήσουν στην υλοποίησή τους».
Τι έρχεται
Τα έργα που προγραμματίζονται για τις επόμενες εβδομάδες είναι:
- Χρωματισμοί και ζαρντινιέρες στις οδούς Αθηνάς, Ερμού (από Αιόλου έως Αγίων Ασωμάτων) και Μητροπόλεως. Οπου το οδόστρωμα είναι αρκετά φαρδύ, όπως μπροστά από το δημαρχείο, θα καταργηθούν τμήματα που χρησιμοποιούνται κυρίως για στάθμευση. Κατά πληροφορίες, όμως, δεν θα επαναληφθούν οι χρωματικοί πειραματισμοί, αλλά θα προτιμηθεί το λευκό χρώμα με σχεδιαστικά μοτίβα.
- Θα τοποθετηθούν παγκάκια σε τμήματα της Πανεπιστημίου (μεταξύ Β. Σοφίας και Βουκουρεστίου) αλλά και εκεί που το κανονικό πεζοδρόμιο δημιουργεί εσοχές. Επίσης, όπου αλλού προκύπτει χώρος στο Σύνταγμα και στο εμπορικό τρίγωνο.
- Θα αντιδρομηθούν Κολοκοτρώνη, Βουλής και Καραγιώργη Σερβίας γύρω από το τετράγωνο του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να δημιουργηθεί πιάτσα ταξί στην Καραγιώργη Σερβίας με έξοδο προς το Σύνταγμα.
- Θα τοποθετηθεί εξοπλισμός που λείπει για τη διευκόλυνση των ατόμων με αναπηρία, εφόσον αποφασιστεί η σχετική προμήθεια.
- Θα λειτουργήσουν οι λεωφορειολωρίδες που θα διευκολύνουν την κίνηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και θα κλείσει για τα οχήματα η οδός Ρήγα Φεραίου μεταξύ Πανεπιστημίου και Βιβλιοθήκης.