Το νομοσχέδιο με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, ρύθμιση της οικονομικής δραστηριότητας, αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, πρόστιμα για τη διακίνηση και εμπορία απομιμητικών / παραποιημένων προϊόντων, ρύθμιση θεμάτων για τη βιομηχανία, τις ιδιωτικές επενδύσεις, τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, την έρευνα, την καινοτομία και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και λοιπές διατάξεις» προβλέπει τη δημιουργία «Υπηρεσίας μίας στάσης» για τις στρατηγικές επενδύσεις ώστε να απλοποιηθεί η γραφειοκρατική διαδικασία. Επίσης με άλλη διάταξη ορίζεται πως η σύσταση ΙΚΕ θα γίνεται πλέον αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο επισπεύδοντας έτσι τις διαδικασίες.
Στρατηγικές Επενδύσεις
Σε ο,τι αφορά τις στρατηγικές επενδύσεις, η αρμοδιότητα έκδοσης των αδειών ή εγκρίσεων εγκατάστασης και λειτουργίας στρατηγικών επενδύσεων, θα μπορεί να ασκείται κατ’ επιλογή του φορέα της επένδυσης είτε από την, αρμόδια αρχή είτε από τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον ορισμό της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ως υπηρεσίας μιας στάσης για τις στρατηγικές επενδύσεις. Για τον σκοπό της επιτάχυνσης των σχετικών διαδικασιών αλλά και απλοποίησης τους αναφορικά με τη διοικητική διαδικασία και τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση των αδειών ή εγκρίσεων εφαρμόζονται οι οικείες διατάξεις που προβλέπουν την εκάστοτε δανειοδοτική ή εγκριτική διαδικασία για κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας.
Επίσης στο πλαίσιο απλοποίησης της διαδικασίας αδειοδότησης με παράλληλη διασφάλιση του πραγματοποιήσιμου από χρηματοοικονομικής πλευράς των στρατηγικών επενδυτικών εγχειρημάτων, αντικαθίσταται η υποχρέωση προσκόμισης νομικά δεσμευτικού εγγράφου από τους επενδυτικούς φορείς, όπως δανειακής σύμβασης, με την υποχρέωση παροχής επιστολής προθέσεων χρηματοδότησης ή υποστήριξης από τον ίδιο τον επενδυτή ή χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ή τρίτο, που κατά το στάδιο αυτό της διαδικασίας αποτελεί επαρκές μέσο για τον σκοπό της απόδειξης της ικανότητας χρηματοδότησης της επένδυσης.
Εν τω μεταξύ απαλείφεται η υποχρέωση προσκόμισης μισθωτηρίων συμβολαίων από τον φορέα της επένδυσης, δεδομένου ότι τούτα απαιτούνται και προσκομίζονται σε κάθε περίπτωση στο μεταγενέστερο στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας των στρατηγικών επενδύσεων.
Επίσης στο πλαίσιο μεγαλύτερης ευελιξίας του πλαισίου παροχής φορολογικών κινήτρων σε στρατηγικές επενδύσεις και δεδομένης της σημασίας τους για την ανάπτυξη της οικονομίας, δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του συνόλου των κατηγοριών ενισχύσεων του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού (πάντα εντός των ορίων και προϋποθέσεων που θέτει ο Γ.Α.Κ. ή κατόπιν εγκριτικής απόφασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μαλιστα το ποσό της δικαιούμενης ενίσχυσης, καθώς και τα όρια και οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση της θα εξειδικεύονται.
Ταυτόχρονα, με σκοπό την καλύτερη και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πάσης φύσεως ακινήτων που ανήκουν στο Δημόσιο ή σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου ή σε Ο.Τ.Α. ή εταιρείες των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε Ο.Τ.Α., από ιδιώτες, για την πραγματοποίηση στρατηγικών επενδύσεων δίνεται η δυνατότητα υλοποίησης επενδύσεων ανεξαρτήτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος αυτών. Επίσης , με άλλες διατάξεις προσδιορίζονται η διαδικασία δημοπράτησης των δημόσιων ακινήτων επί των οποίων μπορούν να πραγματοποιηθούν στρατηγικές επενδύσεις και το νομοθετικό πλαίσιο που εφαρμόζεται για κάθε ακίνητο ανάλογα με τη φύση του και το καθεστώς που το διέπει.
Παράλληλα, βελτιώνεται και εξορθολογίζεται η διαδικασία ωρίμανσης των εν λόγω επενδυτικών έργων με την πρόβλεψη η σχετική διαγωνιστική διαδικασία δημοπράτησης των ακινήτων να έπεται του χαρακτηρισμού του επενδυτικού σχεδίου ως στρατηγικής επένδυσης από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων
Επιπρόσθετα επεκτείνεται η αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων να λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης για τη διεκπεραίωση των 29 διαδικασιών έκδοσης των αδειών ή της παροχής άλλων εγκρίσεων, που είναι αναγκαίες για την έναρξη πραγματοποίησης στρατηγικών επενδύσεων του ν. 4608/2019.
Απλοποίηση ίδρυσης ΙΚΕ
Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ακόμα η απλοποίηση της ίδρυσης Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Επιχειρήσεων (ΙΚΕ), με τη δυνατότητα να συστήνονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, με εξαίρεση μόνο τις περιπτώσεις εκείνες για τις οποίες που απαιτείται συμβολαιογραφικό έγγραφο, είτε επειδή το επιβάλλει ειδική διάταξη νόμου είτε επειδή εισφέρονται στην εταιρεία περιουσιακά στοιχεία, για τη μεταβίβαση των οποίων απαιτείται ο συμβολαιογραφικός τύπος είτε επειδή επιλέγεται από τα μέρη.
Με το τρόπο αυτό μειώνεται τόσο ο χρόνος όσο και η γραφειοκρατία στις σύσταση αυτής της μορφής επιχειρήσεων η οποία θεωρείται και η πλέον ευέλικτη μορφή.
Η ηλεκτρονική σύσταση θα πραγματοποιείται είτε με τη χρήση του πρότυπου καταστατικού που φέρει μόνο το ελάχιστο υποχρεωτικό περιεχόμενο είτε μα τη χρήση του πρότυπου καταστατικού με πρόσθετο περιεχόμενο, όπου οι ιδρυτές δύνανται να ρυθμίσουν περισσότερα θέματα σχετικά με τη λειτουργία της επιχείρησής τους.
Γενικές Συνελεύσεις μέσω τηλεδιάσκεψης
Επίσης στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη η οποία προβλέπει την εξ’ αποστάσεως, με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, διενέργεια των γενικών συνελεύσεων των ανωνύμων εταιρειών. Μία ρύθμιση αναγκαία, όπως σημειώνει το σχέδιο νόμου, μετά τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία.
Ειδικά ως προς τη γενική συνέλευση των ανωνύμων εταιρειών προβλέπεται μεν ότι για τη δυνατότητα συμμετοχής στη συνέλευση από απόσταση αρκεί σχετική πρόβλεψη στην πρόσκληση, όμως για τη διεξαγωγή της συνέλευσης αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα απαιτείται είτε καταστατική πρόβλεψη, είτε σπουδαίος λόγος.
Σύμφωνα άλλη διάταξη του νομοσχεδίου «η πρόσκληση της γενικής συνέλευσης μπορεί να προβλέπει τη δυνατότητα συμμετοχής στη γενική συνέλευση από απόσταση με οπτικοακουστικά ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα, χωρίς τη φυσική παρουσία του μετόχου στον τόπο διεξαγωγής της. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να διεξαχθεί η γενική συνέλευση, εάν συναινούν όλοι οι μέτοχοι.
Μία… ΕΥΠ για την ορθή λειτουργία της αγοράς
Τέλος αλλά σημαντικότερο, με το σχέδιο νόμου δημιουργείται μία νέα μονάδα για την ορθή λειτουργία της αγοράς και την καταπολέμηση του παραεμπορίου, η οποία θα έχει διευρυμένες αρμοδιότητες και θα λειτουργεί στα αμερικανικά πρότυπα, ως μία άλλη ΕΥΠ.
Η μονάδα φέρει τον τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς» (ΔΙΜΕΑ) και θα αντικαταστήσει το Συντονιστικό Κέντρο Εποπτείας Αγοράς και Αντιμετώπισης Παραεμπορίου (ΣΥΚΕΑΠ).
Μάλιστα για την αντιμετώπιση των πολύπλοκων παράνομων πρακτικών που υιοθετούνται στο παρεμπόριο, το νομοσχέδιο εισάγει και διατάξεις για την άρση του τηλεφωνικού, φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου, αλλά και συνεργασία με την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) για τις περιπτώσεις που θα πρέπει να ελέγχουν.
Στο ίδιο πλαίσιο, προβλέπεται επίσης, η δυνατότητα απόσπασης στη ΔΙΜΕΑ, υπαλλήλων του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων καθώς και υπαλλήλων των σωμάτων ασφαλείας της ΕΛ.Α.Σ. και του Λιμενικού Σώματος στη Διεύθυνση Διυπηρεσιακής Συνεργασίας για τον Έλεγχο της Αγοράς και την Αντιμετώπιση του Παράνομου Εμπορίου με διετή θητεία.
Η «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς», θα αποτελεί αυτοτελή Υπηρεσία θα υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Ανάπτυξης ενω στο πεδιο των αρμοδιοτήτων της θα είναι φύσεως ελέγχου σε κάθε στάδιο διακίνησης και εμπορίας προϊόντων και υπηρεσιών τόσο κατά την παραγωγή, εισαγωγή, διακίνηση, αποθήκευση, όσο και κατά τη διάθεση των προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών. Επίσης στις αρμοδιότητές της θα είναι η αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου και του παράνομου ηλεκτρονικού εμπορίου, της παράνομης απομίμησης προϊόντων και η επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
Τσουχτερές ποινές για το παρεμπόριο
Μάλιστα το νομοσχέδιο προχωρά στην αυστηροποίηση των ποινών για το παράνομο εμπόριο. Τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.500 ευρώ για αριθμό τεμαχίων έως 500 και φθάνουν τις 100.000 ευρώ για τη διακίνηση και εμπορία απομιμητικών / παραποιημένων προϊόντων συνολικού αριθμού τεμαχίων από 5.001 και άνω.
Για την περίπτωση διακίνησης απομιμητικών / παραποιημένων προϊόντων άνω των 3.000 τεμαχίων πλην των ανωτέρω κυρώσεων, επιβάλλεται η κατάσχεση των μέσων διακίνησης των απομιμητικών/παραποιημένων προϊόντων.
Επίσης, στην περίπτωση διαπιστωμένης διακίνησης και εμπορίας απομιμητικών/παραποιημένων προϊόντων εκτός των προστίμων που επιβάλλονται και εφόσον διαπιστωθεί και η έλλειψη παραστατικών εμπορίας και διακίνησης, ενημερώνεται και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την επιβολή των φορολογικών κυρώσεων.