Το υπουργείο Μεταφορών, αναμένεται να δώσει παράταση τουλάχιστον έως το τέλος του 2021, για την αντικατάσταση των παλαιών ταξί, η οποία να υπενθυμιστεί πως θα έπρεπε να ολοκληρωθεί έως το τέλος του προσεχούς Μαρτίου.
Με τον τρόπο αυτό βέβαια ουσιαστικά αυξάνεται πλαγίως και το όριο ηλικίας του ήδη γηρασμένου στόλου των ταξί με αποτέλεσμα ειδικά στους δρόμους των επαρχιακών πόλεων να κυκλοφορούν ταξί 25ετίας.
Να σημειωθεί ότι βάσει της προηγούμενης τριετούς παράτασης που είχε δοθεί το 2018, το όριο ηλικίας των ταξί είχε φτάσει έως τα 21 έτη (18 για τα μικρότερου κυβισμού) στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη και έως τα 24 έτη για την περιφέρεια. Πλέον τα οχήματα αυτά θα μπορούν να κυκλοφορήσουν στο δρόμο για ακόμα ένα χρόνο.
Το ζήτημα αφορά χιλιάδες επαγγελματίες σε όλη την Ελλάδα, καθώς υπολογίζεται ότι έως τον προσεχή Μάρτιο θα πρέπει να έχουν αντικατασταθεί περίπου 5.500 – 6.000 ταξί σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων τα 4.000 κυκλοφορούν στην Αθήνα.
Η παράταση είναι το μόνο που υποσχέθηκε το υπουργείο στους αυτοκινητιστές, οι οποίοι ύστερα από τα χρόνια των μνημονίων αλλά και την πολύμηνη πανδημία έχουν δει τον τζίρο τους να πέφτει σε πολλές περιπτώσεις έως και κατά 90% γεγονός το οποίο καθιστά απαγορευτική την αντικατάσταση των οχημάτων τους και γι΄αυτό ζητούσαν τη συνδρομή του υπουργείου.
Το αίτημα δεν έγινε δεκτό με βασικό επιχείρημα ότι μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί ως παράνομη κρατική ενίσχυση από την Ευρωπαική Επιτροπή.
Ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ενημέρωσε τον πρόεδρο του Σωματείου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Βασίλη Μαραγκάκη κατά τη διάρκεια συνάντησής τους ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδοτεί μόνο αγορά αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και σε αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται ούτε τα αυτοκίνητα με κινητήρα φυσικού αερίου ούτε και υγραερίου.
Οσο για την επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών ή υβριδικών ταξί, αποτελεί ένα ζήτημα το οποίο δε συζητούν οι αυτοκινητιστές καθώς τα κόστη παραμένουν απαγορευτικά.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι το νούμερο των αιτούντων για την αγορά ηλεκτρικού ταξί στο πλαίσιο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Περιβάλλοντος, εξακολουθεί να είναι μονοψήφιο.
Βάσει των επίσημων στοιχείων, έως τώρα οι αιτήσεις για την επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητου ταξί είναι μόλις πέντε, ενώ έχει υποβληθεί και μία αίτηση για την απόκτηση plug – in υβριδικού.
Την ίδια στιγμή ο κλάδος εξακολουθεί να βρίσκεται σε απόγνωση, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Βασίλης Μαραγκάκης: «Δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτή η κατάσταση. Μεταφορικό έργο δεν υπάρχει, τα έξοδα τρέχουν κι εμείς γυρίζουμε στο σπίτι χωρίς μεροκάματο. Δεν ζητάμε χάρες από την κυβέρνηση. Ζητάμε ίση αντιμετώπιση με άλλους επαγγελματικούς κλάδους. Από την αρχή της πανδημίας μέχρι και σήμερα η μοναδική ουσιαστική βοήθεια από την Πολιτεία ήταν τα 800 ευρώ που πήραμε τον Μάιο.
Η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι μια τόνωση ρευστότητας αλλά δεν παύει να είναι δάνειο. Στο τελευταίο πρόγραμμα επιστρεπτέας προκαταβολής, μόλις το 15% των συναδέλφων κατάφερε να μπει», σημειώνει.
Ανάμεσα στα αιτήματα των αυτοκινητιστών βρισκόταν και η αποζημίωσή τους για τις κενές θέσεις καθώς εξαιτίας των περιορισμών στην κυκλοφορία για την αποφυγή διασποράς του κορωνοιού, επιτρέπεται μόνο ένα άτομο ανά ταξί (πλην του οδηγού).
Ωστόσο και τις τρεις φορές που το υπουργείο Μεταφορών απέστειλε τα σχετικά έγγραφα στον ΕΟΔΥ για την αύξηση του αριθμού επιβαινόντων στα ταξί, αυτά γύρισαν πίσω καθώς η επιτροπή επιδημιολόγων απέρριψε και τις τρεις φορές το αίτημα.
Όσο για την αποζημίωση των κενών θέσεων στη φιλοσοφία αντίστοιχων κινήσεων που προηγήθηκαν για ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τουριστικά λεωφορεία, ούτε αυτή πρόκειται να θεσπιστεί καθώς το ταξί δεν έχει εισιτήρια ανά θέση αλλά μια ταρίφα. Πλέον το υπουργείο μελετά μια έκτακτη οικονομική ενίσχυση με εφάπαξ ποσό για οδηγούς και ενοικιαστές, για την οποία ωστόσο πρωτίστως θα πρέπει να συμφωνήσει το υπουργείο Οικονομικών.
Αυτό που φαίνεται ότι παίρνει το πράσινο φως είναι η είσοδος του κλάδου με ποσόστωση στην αγορά των 7θέσιων και 9θέσιων ταξί με κόμιστρο σε πρώτη φάση στις τουριστικές περιοχές της χώρας.
Οι αυτοκινητιστές ζητούν αυτό να ισχύσει για όλη την Ελλάδα, αλλά αντιρρήσεις φαίνεται ότι εκφράζουν τα ΚΤΕΛ, τα οποία εκτιμούν ότι αυτού του είδους οι μεταφορές με πολυθέσια ταξί επί της ουσίας θα αποτελέσουν τακτική συγκοινωνία.