Βρεθήκαμε σε μια αρκετά μεγάλη προεκλογική περίοδο, η οποία έχει διαρκέσει μέχρι στιγμής 60 ημέρες.
Μέσα σε αυτόν τον προεκλογικό μαραθώνιο εκτός από τις παραδοσιακές ομιλίες ανά την επικράτεια, τις καθιερωμένες τηλεοπτικές εμφανίσεις, τις συνεντεύξεις σε εφημερίδες και sites και τις συνευρέσεις με YouTubers, η μάχη δόθηκε και στο ταχύτερα αναπτυσσόμενο κοινωνικό δίκτυο σύμφωνα και με το προσφάτως δημοσιευμένο Digital News Report του Reuters. Τον κινεζικό οδοστρωτήρα των αλγορίθμων TikTok.
Ποιος ήταν ο νικητής; Με διαφορά ο Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς το σφύριγμα της λήξης τον βρήκε με 220.000 followers και 3.000.000 likes στα videos του, με τον Αλέξη Τσίπρα να μένει αρκετά πιο πίσω σε ακολούθους (116.000) αλλά καλές επιδόσεις στο λεγόμενο engagement (2.600.000 likes). Οσο για τον Νίκο Ανδρουλάκη, οι 16.000 followers και τα μόλις 90.000 likes επιβεβαιώνουν τον βασικό κανόνα στην επικοινωνία των social media, ότι αν είναι να μην παίξεις με τους όρους τους, καλύτερα μην μπεις καν στον κόπο να ανοίξεις λογαριασμό.
Ποιος έπεισε και ποιος όχι
Είμαστε όμως στην εποχή της επικοινωνίας όπου ένας υποψήφιος πρωθυπουργός πρέπει να πάρει την έγκριση των TikTokers αφού πρώτα κάνει hauls, τρολάρει άλλους και κυρίως τον εαυτό του;
Σαφέστατα ναι και παρότι ούτε οι 440.000 νέοι ψηφοφόροι, αν και σημαντικοί, δεν είναι η κρίσιμη μάζα που θα καθορίσει τη νίκη, ενώ το να τσιμπάς μάγουλα on camera δεν προεξοφλεί ότι θα σε κρατήσει άφθαρτο σε μια νέα θητεία, είναι ξεκάθαρο ότι κάποια μηνύματα ειδικά στις ηλικίες 18-24 αλλά και σε αυτές των 25-34 δεν φτάνουν πλέον εύκολα με συνθήματα άλλων εποχών και βραχνιασμένες φωνές από πόντιουμ.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται να πήρε την αυτοδυναμία (και) στο TikTok επειδή έπαιξε με τους κανόνες του. Αυτοσαρκάστηκε, είχε συνέπεια στις αναρτήσεις καθώς δεν έλειψε παραπάνω τρεις μέρες από την κοινότητα (την ώρα που ο Αλέξης Τσίπρας μετά τις πρώτες κάλπες απουσίασε για 10 μέρες, προφανώς λόγω της ανασύνταξης που χρειαζόταν ο ίδιος και το κόμμα του μετά τη μεγάλη ήττα στις 21/5), έκανε γνωστή από τη χτένα του, αξιοποίησε το virality από το βίντεο «μπράβο Φαίδων» πολύ άμεσα και γενικότερα έπεισε ότι το έχει.
Στις περισσότερες παρέες αιφνιδιάστηκαν από την τόσο καλή παρουσία του σε ένα αδηφάγο κοινωνικό δίκτυο, την ώρα που ο Αλέξης Τσίπρας προσπάθησε να καλύψει το χαμένο έδαφος από την πρώτη προεκλογική περίοδο στο photo finish της δεύτερης.
Προσπάθεια χωρίς αποτέλεσμα
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τις τελευταίες δύο εβδομάδες στάθηκε και ο ίδιος περισσότερο μπροστά στην κάμερα, μίλησε στους followers του, αλλά ήταν λιγότερο χαλαρός από όσο απαιτεί το συγκεκριμένο μέσο. Αν μάλιστα τον συγκρίνουμε με τις εμφανίσεις του στο YouTube στους Betarades και τη Zoe Pre, δεν έβγαλε τον σαρκασμό και το χιούμορ που τον διακρίνει σε άλλες περιπτώσεις και πλαίσια. Αυτή η συγκεχυμένη εικόνα ενδεχομένως να συνδέεται με το γενικότερο εκκρεμές που παρακολουθήσαμε και όλο αυτό το διάστημα, με τον ΣΥΡΙΖΑ να προσπαθεί να κινηθεί σε όλο το φάσμα των πολιτικών χώρων, χωρίς όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Ενδεχομένως σε μια μακρόπνοη αντιπολίτευση ο Αλέξης Τσίπρας με το επικοινωνιακό επιτελείο του να βρουν τον τρόπο που θα μιλήσει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στο TikTok μακριά από την πίεση της νίκης.
Είναι βέβαιο πάντως ότι στην Ελλάδα θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τους πολιτικούς στο κοινωνικό δίκτυο που στις ΗΠΑ βρίσκεται υπό διαρκή παρακολούθηση (με τη Μοντάνα να γίνεται η πρώτη Πολιτεία που το απαγόρευσε) και τον πρόεδρο Μπάιντεν να μην έχει λογαριασμό, την ώρα που ο Μακρόν και η Μελόνι στην Ευρώπη διατηρούν TikTok με διαφορετικό ύφος (ειδικά η δεύτερη) από αυτό που είδαμε στα μέρη μας και κυρίως από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Αν ποντάραμε στο ποιος θα μπορούσε να διεκδικήσει την αυτοδυναμία του προέδρου της ΝΔ στο TikTok, θα βάζαμε τα χρήματά μας στον Δημήτρη Κουτσούμπα, ειδικά αν τον βλέπουμε κάθε μέρα να ανταλλάσσει καρδούλες με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου.