Οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, εν μέσω ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων έχουν προχωρήσει σε εικονικές εκπτώσεις, «συνεννοήσεις» μεταξύ τους, κρυφές αυξήσεις με τη μείωση του βάρους, έως και αλλαγές στις τιμές οπότε τις συμφέρει προκειμένου να διατηρήσουν τα κέρδη τους ενώ το 2023 θα μπει άσχημα για τους Έλληνες καταναλωτές καθώς έρχονται ανατιμήσεις της τάξης του 20%.

">

Με βάση την μεγάλη έρευνα των Data Journalists που αφορά αυξήσεις σε είδη πρώτης ανάγκης που βρίσκονται σε όλα τα σπίτια καταδεικνύεται ότι μέσα στην κρίση (λόγω πανδημίας και πολέμου) οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου κατάφεραν να αυξήσουν τα κέρδη τους παρά τη μείωση των πωλήσεων.

Το «καλάθι του φτωχού» αποδεικνύεται ένα καλό τρικ για να κοιτούν όλοι το δέντρο και να χάνουν το δάσος.

Οι αυξήσεις στο «καλάθι» μπορεί να συγκρατούνται ως έναν βαθμό, όμως στους χιλιάδες άλλους κωδικούς προϊόντων των σούπερ μάρκετ οι τιμές έχουν εκτιναχθεί ακόμα και άνω του 50%, σε κάποιους εξ αυτών μέσα σε ένα μόλις δίμηνο.

Εδώ και καιρό υπάρχουν καταγγελίες ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλάζουν τις τιμές αλλά και τις συσκευασίες ώστε να αποκομίσουν το μεγαλύτερο δυνατό όφελος εις βάρος των καταναλωτών.

Απαντήσεις σε αυτό το θέμα δίνει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών Γιώργος Λεχουρίτης, αναφέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα.

Όπως λέει ο κ. Λεχουρίτης:

«Τα σούπερ μάρκετ τιμολογούν αρχικά με μια υψηλή τιμή, αλλά στο τέλος του έτους ή κάθε μήνα υπάρχουν οι επιστροφές.

Τιμολογούν κανονικά για να βάζουν το κέρδος πάνω στο προϊόν και αρχίζει μετά η βιομηχανία και κάνει τις εκπτώσεις ανάλογα με την κατανάλωση του προϊόντος. Ο ελεγκτής πρέπει να βλέπει τα πιστωτικά τιμολόγια. Υπάρχει άλλη τιμή στο ράφι, άλλη στο ταμείο. Είναι το βασικότερο τρικ.

Γίνεται παιχνίδι με τις μεζούρες και το βάρος. Ο καταναλωτής δεν μπορεί να θυμάται μεζούρες στα απορρυπαντικά ή πόσα φύλλα έχει μια συσκευασία σε χαρτικά είδη.

»Η άλλη κομπίνα είναι ότι παίζουν με το θέμα της συσκευασίας. Υπάρχουν μικρότερες ποσότητες στις ίδιες συσκευασίες.

Ένα απορρυπαντικό παλιά μπορεί να είχε 90 μεζούρες, ενώ τώρα με την ίδια συσκευασία και το ίδιο μέγεθος να υπάρχουν μέσα στο κουτί 70. Γίνεται παιχνίδι με τη μείωση στο βάρος των συσκευασιών. Εκεί που αγόραζα 500 γρ. και το πλήρωνα 5 ευρώ, σήμερα αγοράζω 450 γρ. και το πληρώνω 6 ευρώ. Αυτό συμβαίνει στα γιαούρτια, στις μαργαρίνες, στα ντοματοειδή, στο ψωμί κ.ά.».

Στα τέλη Νοεμβρίου παρουσιάστηκαν, όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, τα επίσημα οικονομικά στοιχεία στο ετήσιο Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2022.