Σε μία καταγγελία «βόμβα» προχώρησε το Αγροτικό και Κτηνοτροφικό Κόμμα Ελλάδας – ΑΚΚΕΛ με την οποία αποκαλύπτει ότι εταιρείες τροφίμων μειώνουν το βάρος των προϊόντων διατηρώντας την τιμή ίδια.
Πάντα σε εποχές κρίσης και πληθωρισμού εμφανίζοντα φαινόμενα αισχροκέρδειας. Στην κυβέρνηση το κατάλαβαν ή πετάνε χαρταετό;
Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου:
«Το “shrink inflation” δεν είναι νέο φαινόμενο. εμφανίζεται σε εποχές υψηλού πληθωρισμού, όταν οι εταιρείες πρέπει να αντιμετωπίσουν τις υψηλές τιμές των πρώτων υλών, των μεταφορών και του κόστους εργασίας μεταφέρουν το βάρος του κόστους στους καταναλωτές.
Το ρήμα “shrink” στα αγγλικά σημαίνει «συρρίκνωση» Ο ίδιος ο όρος « συρρίκνωση πληθωρισμού» περιγράφει τα εξής: Το βάρος ενός προϊόντος μειώνεται, αλλά η τιμή του παραμένει η ίδια. Οι κατασκευαστές ελπίζουν ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να αγοράζουν το προϊόν επειδή το έχουν συνηθίσει. Ωστόσο, μια μικρότερη ποσότητα ενός προϊόντος για την ίδια τιμή σημαίνει ότι το προϊόν έχει γίνει πιο ακριβό.
Με αυτόν τον όρο μπορούμε πιο εύκολα να περιγράψουμε τον κρυφό πληθωρισμό που φυσικά δεν είναι υπολογίσιμος και δεν φαίνεται σε καμία δημόσια εκτίμηση – αντί να αυξηθούν οι τιμές των αγαθών, το βάρος των προϊόντων μειώνεται ή αλλάζει η ποιότητα (οι πρώτες ύλες αντικαθίστανται από άλλες που είναι φθηνότερες). Έτσι, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία δεν δείχνουν αύξηση στην τιμή του προϊόντος, αλλά στην πραγματικότητα ο καταναλωτής πληρώνει περισσότερα για μικρότερη ποσότητα ή χειρότερη ποιότητα. Ή και τα δύο.
Το φαινόμενο της «συρρίκνωσης» είναι πολύ πιο διαδεδομένο σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, όπου οι επιστήμονες το παρατηρούν εδώ και χρόνια. Το τρέχον κύμα ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο όταν οι καταναλωτές άρχισαν να αναφέρουν δεκάδες προϊόντα.
Σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, ορισμένοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν επίσης κόλπα. Για αυτούς, αυτό είναι ένα βολικό εργαλείο γιατί γνωρίζουν ότι θα παρατηρήσουμε υψηλότερες τιμές, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις δεν δίνουμε σημασία σε μειωμένες ποσότητες. Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν επίσης το παρακάτω κόλπο. Κάνουν τις μικρότερες νέες συσκευασίες πιο πολύχρωμες, μπορούν ακόμη και να αλλάξουν ετικέτες πιο φωτεινές, μόνο και μόνο για να τραβήξουν την προσοχή των αγοραστών. Υπάρχει μια άλλη επιλογή – η συσκευασία παραμένει η ίδια, το βάρος αλλάζει, αλλά ο τύπος του προϊόντος είναι διαφορετικός, μόνο το σχήμα μπορεί να αλλάζει»