Τρεις συμβάσεις προμήθειας οπλικών συστημάτων από τις ΕΔ έχουν δημιουργήσει πολλά ερωτήματα και πολλές απορίες αναφορικά με τα κονδύλια που διατίθενται και την έλλειψη διαφάνειας στην διαδικασία υπογραφής τους.
Για καμία από αυτές τις συμβάσεις δεν προηγήθηκε διαγωνισμός, ούτε υπήρξε δεσμευτική αξιολόγηση των τιμών και των τεχνικών χαρακτηριστικών.
Αρχικά η σύμβαση για την προκεχωρημένη και επιχειρησιακή εκπαίδευση στην ΠΑ, όπου αντί η Ελλάδα να αγοράσει από μόνη της αεροσκάφη Μ-346, όπως κάνει άλλωστε χρόνια τώρα, συμφώνησε με την ισραηλινή Elbit να τα αγοράσει αυτή εκ μέρους της και στη συνέχεια να τα μισθώσει στην ΠΑ, με παρακράτηση κυριότητας.
Ο λόγος άγνωστος για την εξωφρενική συμφωνία. Πολλοί υποστηρίζουν ότι πρόκειται για συμφωνία που εξυπηρετεί άλλες ανάγκες γεωστρατηγικής φύσεως. Η συμφωνία κλείστηκε στο ταξίδι του Κ.Μητσοτάκη στο Ισραήλ τον περασμένο Ιούνιο.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η ισραηλινή εταιρεία αμυντικών ηλεκτρονικών συστημάτων Elbit Systems Ltd. θα λειτουργεί το υφιστάμενο κέντρο εκπαίδευσης στην 120ΠΜ για την Πολεμική Αεροπορία με βάση ένα συμβόλαιο ύψους 1.647.630.589 ευρώ, από 1,3 δισ. € που ήταν η αρχική προσφορά. Με την αναπροσαρμογή θα ξεπεράσει τα 1,8 δισ. ευρώ!
Η εταιρεία Elbit ανακοίνωσε ότι θα προμηθεύσει 12 εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346 και θα αναλάβει να φέρει σε επιχειρησιακή κατάσταση 25 T-6A Texan II, όπως και την υποστήριξη αυτών για βάθος 20 ετών.
Προφανώς η ΠΑ δεν μπορούσε να κάνει κάτι αντίστοιχο από μόνη της (έτσι έκρινε το Μαξίμου) και τώρα δίνει πάνω από 1,6 δισ.€ για να το κάνει μια ιδιωτική εταιρεία: Δηλαδή να αγοράσει αεροσκάφη, που θα μπορούσε να αγοράσει η ΠΑ από μόνη της (!) και να συντηρήσει αεροσκάφη της ΠΑ που τα συντηρεί, ούτως ή άλλως, από το 2000 όταν πρωτοπαρέλαβε τα T-6A.
Τι γίνεται με άλλες χώρες;
Άλλες χώρες όπως η Πολωνία και η Σιγκαπούρη, προχώρησαν σε ανάλογες συμφωνίες με απείρως καλύτερους όρους.
Οι δύο χώρες έχουν παραγγείλει συγκρίσιμο αριθμό εκπαιδευτικών αεροσκαφών Μ-346, με αυτά που θα προμηθευτεί μέσω leasing και με ενδιάμεσο αγοραστή και μεταπωλητή την ισραηλινή Elbit, η Πολεμική Αεροπορία.
Η πρώτη παραγγελία -η οποία αποτέλεσε ταυτόχρονα και τον πρώτο εξαγωγικό πελάτη για το αεροσκάφος της τότε Alenia-Aermacchi- ήρθε από την Σιγκαπούρη και αφορούσε 12 εκπαιδευτικά υπογράφηκε το 2010 και οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 2012.
Η παραγγελία, μαζί με όλα τα παρελκόμενα (προσομοιωτές, υλικοτεχνική υποδομή) ήταν ύψους 410 εκατ. δολ.
Η δεύτερη παραγγελία ήταν αυτή της Πολωνίας. Πιο συγκεκριμένα η Αεροπορία της χώρας προχώρησε στην παραγγελία 8+4 αεροσκαφών Μ-346 από την Leonardo.
Η πρώτη παραγγελία για 8 αεροσκάφη δόθηκε τον Φεβρουάριο του 2014 και ήταν ύψους 280 εκατ. € ενώ η δεύτερη ήταν προαίρεση που ασκήθηκε το 2017 για τέσσερα αεροσκάφη ύψους 115 εκατ. €, για ένα σύνολο 395 εκατ. €, συμπεριλαμβανομένων προσομοιωτή πτήσης και υλικού τεχνικού εξοπλισμού (υπολογιστές, βιβλιογραφία κτλ.).
Ούτε καν συγκρίνονται οι όροι της ελληνικής σύμβασης που κάλλιστα μπορεί να χαρακτηριστεί ως «αποικιακή» με αυτές των άλλων δύο χωρών. Το ερώτημα είναι γιατί εκτοξεύθηκε με το τίμημα σε αυτά τα επίπεδα;
Η δεύτερη σύμβαση αφορά τα 7 ελικόπτερα ΜΗ-60R που αγοράζει το ΠΝ.
Η Ελλάδα έχει παραγγείλει επτά (7) ελικόπτερα του τύπου έναντι 465 εκατ. ευρώ! Η αρχική αγορά των τεσσάρων ελικοπτέρων ήταν ύψους 250 εκατ. € ενώ η συμπληρωματική η οποία ανακοινώθηκε πριν λίγες ημέρες ήταν ύψους 215 εκατ. €.
Σύμφωνα με τις τιμές που ανακοινώθηκαν από ανάλογη αγορά της Νότιας Κορέας αγοράζει 12 ελικόπτερα, δηλαδή πέντε περισσότερα από αυτά της ελληνικής παραγγελίας, με 93 εκατ. ευρώ λιγότερα.
Όπως ανακοινώθηκε το αμερικανικό Ναυτικό ανέθεσε στην Lockheed Martin Corp. συμβόλαιο ύψους 447,2 $ (372,94 ευρώ) για την αγορά από τη Νότια Κορέα 12 νέων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων MH-60R SeaHawk. Όπως αναφέρεται οι παραδόσεις και των 12 ελικοπτέρων πρόκειται να ολοκληρωθούν το 2024.
Με άλλα λόγια η Ελλάδα παίρνει πέντε (5) ελικόπτερα λιγότερα από τη Νότια Κορέα δαπανώντας 93 εκατ.€ περισσότερα από αυτά που θα δώσει η ασιατική χώρα.
Η περίπτωση των Rafale
Η Γαλλία ανακοίνωσε την πώληση στην Αίγυπτο 30 ακόμη μαχητικών αεροσκαφών Rafale, στο πλαίσιο συμφωνίας ύψους 3,95 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πηγή, προσκείμενη στη γαλλική κυβέρνηση, ανέφερε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι οι συζητήσεις με το Κάιρο βρίσκονται σε «προχωρημένο επίπεδο» και ενδέχεται να γίνει σύντομα επίσημη ανακοίνωση.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του militaire.gr «Η Γαλλία συμφώνησε να πουλήσει στην Αίγυπτο 30 μαχητικά αεροσκάφη Rafale, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ύψους 3,95 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τον ερευνητικό ιστότοπο Disclose. Αν ισχύει η πληροφορία για το κόστος υπάρχει ένα θέμα σχετικά με την ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με όσα η κυβέρνηση έχει διαρρεύσει στον φιλικό της Τύπο, η Ελλάδα σκοπεύει να προμηθευτεί συνολικά 24 Rafale με το κόστος που θα φθάσει τελικά τα 3,3 δισ.
Μόνο που τα 12 απ΄ αυτά θα ΄ναι μεταχειρισμένα και ακόμη σε κάποια από τα έξι καινούργια Rafale έχουμε δεχτεί να τοποθετηθούν μεταχειρισμένα εξαρτήματα».
Υπάρχει θέμα; Φαίνεται πώς, ναι! Πάντως η προμήθεια των 18 Rafale από την ΠΑ (12 μεταχειρισμένων και 6 νέων) θα κοστίσει στην Ελλάδα 2,32 δισ.€ (αεροσκάφη, εκπαίδευση, προσομοιωτής, όπλα, υποστήριξη).
Εάν τελικά αγοραστούν από την Ελλάδα έξι νέα Rafale και εάν αγοραστούν στην τιμή των 6 που έχουν παραγγελθεί ήδη τότε θα κοστίσουν 530 εκατ. €, για ένα σύνολο 2,860 δισ.€ το οποίο θα αυξηθεί και άλλο εάν προσθέσουμε τα επιπλέον όπλα και τα λοιπά ήτοι υποστήριξη και συστήματα σχεδίασης αποστολής, επιπλέον εξοπλισμός υποστήριξης στο έδαφος, φόρτωσης όπλων κλπ.
Κάτι που μπορεί το κόστους να ξεπεράσει τα 3 δισ.€ για 12 μεταχειρισμένα και 12 νέα με πολλά μεταχειρισμένα ανταλλακτικά! Η Αίγυπτος αντίθετα θα πάρει 30 νέας παραγωγής (άγνωστο εάν είναι F3.R ή F4) έναντι 3,95 δισ.€.
Και βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε το κορυφαίο ζήτημα επιβάρυνσης του κόστους της συγκεκριμένης αγοράς: Ότι η Ελλάδα θα παραδώσει τα 19 μαχητικά αεροσκάφη Mirage-2000EGM/BGM στην κατασκευάστρια εταιρεία Dassault!
Πόσο κοστίζουν αυτά τα αεροσκάφη; Στην χειρότερη περίπτωση και χωρίς εκσυγχρονισμό περί τα 10 εκατ. δολ. το ένα!
Άλλωστε πρόσφατη προσφορά των Γάλλων ζητούσε μόνο για τον εκσυγχρονισμό τους, 50 εκατ. το ένα!
Άρα υπάρχει και το επιπλέον κονδύλι των σχεδόν 200 εκατ. ευρώ (χωρίς τα ανταλλακτικά τους που θα παραδοθούν στο σύνολό τους στους Γάλλους) το οποίο θα κοστίσει στην Ελλάδα η αγορά των Rafale.
Διαβάστε όλο το αποκαλυπτικό άρθρο στο defencenet.gr
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.