Ακούστηκε και αυτό από τον ΣΚΑΪ στην εκπομπή «Αταίριαστοι»: «Οι φρεγάτες “Belharra” (σ.σ.: καμία σχέση με την Belharra οι FDI, αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες) που ναυπηγούνται για λογαριασμό της… ελληνικής κυβέρνησης»!
Στην εκπομπή φιλοξενούσαν και τον πλέον φιλομητσοτακικό απόστρατο, τον τ.Α/ΓΕΣ στρατηγό Φ.Φράγκο ο οποίος είπε κάτι ακατανόητα (για να μην πούμε «ψευδές») ότι δήθεν «οι Βelharra θα φέρουν SCALP Naval και θα μπορούν να κτυπήσουν από τα Κύθηρα μέχρι τα βάθη της Τουρκίας».
Ας πάρουμε τα πράγματα απο την αρχή: Η φράση «Για λογαριασμό της ελληνικής κυβέρνησης ναυπηγούνται οι φρεγάτες» είναι και ντροπή για όποιον -λέει ότι- κάνει δημοσιογραφία και γιατί όποιον το μεταδίδει.
Δηλαδή τις παρήγγειλε και τις πληρώνει ο Μητσοτάκης και ο Παναγιωτόπουλος τις φρεγάτες;
Τι, όχι; Τα δισεκατομμύρια δεν τα πλήρωσαν αυτοί, άρα οι Γάλλοι ΔΕΝ ναυπηγούν τις φρεγάτες «για λογαριασμό του Μητσοτάκη και του Παναγιωτόπουλου».
Τα πληρώνει ελληνικός λαός για το Πολεμικό Ναυτικό. Και για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου.
Αλλιώς, αν ίσχυε αυτά που είπαν στο ΣΚΑΪ ο λογαριασμός θα πήγαινε όχι στους Έλληνες φορολογούμενους για τις ημι-εξοπλισμένες πανάκριβες φρεγάτες. Στο Μαξίμου θα πήγαινε.
Κι επειδή είπαμε «μισο-εξοπλισμένες» οι φρεγάτες, όχι απλώς δεν παραδίδονται με SCALP Naval, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν παραγγέλθηκαν ποτέ οι SCALP Naval με την ακτίνα των 1000 χλμ. που έλεγε ο Φ.Φράγκος (ειλικρινά απορούμε πώς ξεστόμισε τέτοια ανακρίβεια) αλλά ούτε καν με αυτά τα αμυντικά όπλα που μας είχαν πει τα ότι θα εγκαταστήσουν, δεν θα βάλουν: Οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι ASTER-30 δεν θα είναι 32 (και πάλι λίγοι ήταν) αλλά θα είναι μόνο 16!
Γενικά η προμήθεια εξελίχθηκε σε ένα μεγάλο σκάνδαλο και σε επιχειρησιακό και σε οικονομικό επίπεδο:
Η κυβέρνηση εξαπάτησε τους Έλληνες πολίτες καθώς τα δύο πρώτα σκάφη θα έχουν ακριβώς τις μισές αντιαεροπορικές δυνατότητες, μέχρι και την ολοκλήρωση και της τρίτης φρεγάτας, κάπου στο 2030-2032, οπότε τότε θα τοποθετηθούν τα «κελιά» με τους επιπλέον 16 πυραύλους α/α τύπου ASTER-30! Διαβάστε την σύμβαση εδώ.
Άρα μέχρι τότε θα έχουν λιγότερα βλήματα, ακριβώς τα μισά βλήματα και από τις παλιές MEKO-200.
Όλα αυτά υποτίθεται για να επιταχυνθεί η ναυπήγηση των FDI και να μπουν στην ίδια γραμμή παραγωγής με τις γαλλικές FDΙ, οι οποίες όμως είναι απλά πλοία συνοδείας και όχι κανονικές φρεγάτες μάχης πολλαπλών αποστολών.
Τέτοια θα ήταν η Belharra. Με τους SCALP Naval. Αλλά ΔΕΝ είναι.
Ελπίζεται το πρώτο σκάφος να είναι επιχειρησιακά έτοιμο το 2026, το δεύτερο σκάφος το 2028 και το τρίτο σκάφος -αν όλα πάνε καλά- το 2030. Το πρώτο σκάφος θα πέσει στο νερό το 2024, οι δοκιμές θα τελειώσουν το 2025 και επιχειρησιακά θα ενταχθεί το 2026.
Με τον μισό οπλισμό αντιαεροπορικό οπλισμό του και χωρίς αντιπυραυλικό σύστημα, όπως προαναφέραμε και ούτε κατά διάνοια SCALP Naval
Μετά τα δύο πρώτα πλοία θα αποσυρθούν από την υπηρεσία για περίπου έναν χρόνο προκειμένου να υποστούν αυτή την ανακατασκευή.
Επειδή ποτέ τα ναυπηγικά προγράμματα δεν πάνε βάση των αρχικών σχεδιασμών, τρεις πλήρως εξοπλισμένες φρεγάτες αποκλείεται να έχει το ΠΝ πριν το 2032, στην καλύτερη περίπτωση.
Λάθος! Το κόστος κτήσης των τριών σκαφών αντί να μειωθεί καθώς θα έχει την μισή διαμόρφωση βλημάτων του συστήματος μάχης τελικά ανέβηκε κατά 9% χωρις να έχουν δοεθεί οι κατάλληλες εξηγήσεις αγγίζοντας τα 3.237 δισεκατομμύρια ευρώ!
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην προσπάθεια του να δείξει το… πόσο καλά τα πάει η κυβέρνηση του υποστήριξε στις 7 Οκτωβρίου του 2021 από το βήμα της Βουλής ότι οι γαλλικές φρεγάτες Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά.
Συγκεκριμένα ο Κ.Μητσοτάκης σε ερώτηση της αντιπολίτευσης αν μπορούμε να πάρουμε και τα Rafale και τις Belhara είπε τα εξής: «Κάνατε μια αναφορά στο αν μπορούμε να αγοράσουμε και τις φρεγάτες Belharra, αν αντέχουμε να αγοράσουμε και τα Rafale. Σας διαβεβαιώνω ότι, ναι, αντέχουμε να αγοράσουμε και τα δύο. Διότι τα μεν Rafale θα αποπληρωθούν το 2021 και το 2022, κάνοντας χρήση και της ρήτρας διαφυγής, κατά συνέπεια δεν θα επιβαρύνουν το έλλειμμά μας τα δύο χρόνια αυτά, οι δε Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά».
Διαβάζουμε, λοιπόν, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία κατατέθηκε χθες στη Βουλή μαζί με το νομοσχέδιο για την έγκριση της σύμβασης με τη ναυπηγό εταιρία Naval Group, ότι η συνολική δαπάνη των 3,23 δισ. ευρώ «θα καταβληθεί, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, τμηματικά από το τρέχον έτος έως και το έτος 2029».
Συγκεκριμένα:
– περίπου 517.000.000 ευρώ για το έτος 2023,
– περίπου 479.000.000 ευρώ για το έτος 2024,
– περίπου 490.000.000 ευρώ για το έτος 2025,
– περίπου 271.000.000 ευρώ για το έτος 2026,
– περίπου 181.000.000 ευρώ για το έτος 2027,
– περίπου 109.000.000 ευρώ για το έτος 2028,
– περίπου 22.000.000 ευρώ για το έτος 2029.
Με λίγα λόγια (και σε αντίθεση με όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης), η ελληνική πλευρά θα πληρώσει στους Γάλλους από το 2022 ως και το 2025 τα 2,65 δισ. ευρώ από τα συνολικά 3,23 δισ. ευρώ του κόστους των Belharra.
Εκτός από τα ψέματα για τον χρόνο πληρωμών, η κατάθεση του νομοσχεδίου για τις φρεγάτες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο αποκάλυψε άλλο ένα ψέμα του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ενώ τον Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση διαφήμιζαν ότι πέτυχαν τιμή μόλις 3 δισ. ευρώ, το τελικό κόστος αποκαλύπτεται ότι είναι 3,23 δισ.! Για την ακρίβεια, 237.000.000 ευρώ περισσότερα.
Βέβαια στην πραγματικότητα αναμένεται να μας κοστίσουν πολλά περισσότερα. Με τις συνεχείς αναβαθμίσεις, που είναι αυτονόητες σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα και το οποίο θα διαρκέσει περίπου 10-12 χρόνια, η τιμή θα εκτιναχθεί στα 4 δισ. ευρώ, δηλαδή όσα θα δίναμε αν παίρναμε και Scalp πυραύλους.