Ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης εμφανίστηκε για ακόμη μια φορά σε τηλεοπτική εκπομπή για να «πείσει» τους πολίτες ότι η κυβέρνηση τα έκανε «όλα καλά» στην αντιμετώπιση της κακοκαιρίας, απλά ήταν… ακραία τα φαινόμενα και συμβαίνουν κάθε 1.000 (!) χρόνια.
Ο Μ.Βορίδης, ένα 24ωρο μετά τα όσα είπε περί φαινομένων που συμβαίνουν πολύ σπάνια και άρα δεν έχει λόγο να δώσουμε χρήματα για να τα αντιμετωπίσουμε, υποστήριξε ότι είχαν γίνει τα αντιπλημμυρικά έργα, για τα οποία δόθηκαν 140 εκατ. ευρώ στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά αυτά είχαν σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση κακοκαιρίας παρόμοιας με αυτή του Ιανού και όχι όπως την Daniel, η οποία ήταν πιο ισχυρή!
«Η κακοκαιρία Daniel, ξεπέρασε σε ακρότητα τον Ιανό με αποτέλεσμα να μην αντέξουν οι υποδομές», υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας προσθέτοντας ότι στην περιοχή βρίσκονται σε εξέλιξη 60 αντιπλημμυρικά έργα ύψους 140 εκατ. ευρώ εκ των οποίων κάποια έχουν παραδοθεί.
Η πραγματικότητα που εκθέτει τον Μ.Βορίδη!
Η ΕΕ ωστόσο βομβάρδιζε την Ελλάδα με προειδοποιήσεις, καλώντας τη να επικαιροποιήσει τους χάρτες επικινδυνότητας για τις πλημμύρες, αλλά οι αρμόδιοι τις έβαζαν στο συρτάρι.
Η Κοµισιόν µε τρεις αναφορές στις ∆έσμες Παραβάσεων το 2022 και το 2023 είχε προειδοποιήσει την Ελλάδα, υπενθυμίζοντάς της την υποχρέωσή της να επικαιροποιήσει τους χάρτες κινδύνων πλημμύρας. Συγκεκριμένα, στην αρχική αποκαλυπτική αναφορά της που δημοσιεύτηκε στη ∆έσμη Παραβάσεων του Φεβρουαρίου του 2022 τονίζεται ότι η Ελλάδα και άλλες έξι χώρες οφείλουν να συμμορφωθούν µε σχετική ευρωπαϊκή οδηγία του 2007 και να επικαιροποιήσουν τους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας και τους χάρτες κινδύνων πλημμύρας.
Στο έγγραφο τονίζεται ότι «οι χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας θα πρέπει να καλύπτουν τις γεωγραφικές περιοχές που θα μπορούσαν να πλημμυρίσουν, ενώ οι χάρτες κινδύνων πλημμύρας δείχνουν τις πιθανές αρνητικές συνέπειες που συνδέονται µε αυτά τα σενάρια πλημμύρας».
«Οι εν λόγω χάρτες αποτελούν τη βάση για την κατάρτιση σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων πληµµύρας» αναφέρει η έκθεση, αναδεικνύοντας το γεγονός ότι θα µπορούσε να έχει καταρτιστεί ολοκληρωµένο σχέδιο διαχείρισης κρίσης και η χώρα να µη βρισκόταν αντιµέτωπη ταυτόχρονα µε µια ισχυρότατη κακοκαιρία, αλλά και µε τη γνωστή εγκληµατική ανοργανωσιά του ελληνικού κρατικού µηχανισµού.
«Τα κράτη-µέλη όφειλαν να κοινοποιήσουν έως τον ∆εκέµβριο του 2019 τις επικαιροποιήσεις που πραγµατοποίησαν στους πρώτους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας και τους χάρτες κινδύνου πληµµύρας» αναφέρει επίσης η αναφορά του Φεβρουαρίου και καταλήγει µε τη γνωστοποίηση ότι εφόσον η χώρα δεν είχε στείλει κάτι µέχρι τη λήξη της διορίας, η Κοµισιόν έστειλε προειδοποιητική επιστολή ενηµερώνοντας ότι το επόµενο βήµα είναι να αποστείλει «αιτιολογηµένη γνώµη» σε περίπτωση που η χώρα δεν επικαιροποιήσει τους πλημμυρικούς χάρτες ή, τουλάχιστον να ενημερώσει την Κομισιόν για την πορεία των σχετικών εργασιών της.
Από εκεί και πέρα σύμφωνα με τον κ. Βορίδη, προτεραιότητα έχει η άμεση τακτοποίηση των πληγέντων, η αποζημίωση των αγροτών και στη συνέχεια η αποκατάσταση των υποδομών.
Ο υπουργός ερωτηθείς για τις νέες αντιπλημμυρικές υποδομές που θα σχεδιαστούν πρέπει να γίνουν κατόπιν επιστημονικών συμπερασμάτων. «Θα κάνουμε αντιπλημμυρικά έργα για ένα φαινόμενο που εμφανίζεται μια φορά τα 1.000 ή κάθε 20 χρόνια», είπε ενδεικτικά προσθέτοντας ότι πρέπει σε αυτό θα κληθούν να απαντήσουν οι επιστήμονες.
Αναφορικά με το περιστατικό που αφορά τη διαρροή φωτογραφιών με πλημμυρισμένα ελικόπτερα, ο υπουργός Επικρατείας, επανέλαβε την ανακοίνωση του ΓΕΝ ότι πρόκειται για «ελικόπτερα που δεν είχαν πτητική ικανότητα, ενώ τα κατάλληλα είχαν μεταφερθεί εγκαίρως σε άλλο σημείο».
Πάντως για τη διαρροή φωτογραφιών, ο κ. Βορίδης είπε ότι είναι ένα γεγονός «που ξεπερνά και τον ίδιο».
Βέβαια διαφορετική γνώμη με τον υπουργό έχουν τόσο τα ντοκουμέντα που δημοσίευσε το pronews.gr, όσο και τα όσα είπε ο αντιστράτηγος Λ.Τζουμης, ο οποίος χαρακτήρισε τα συγκεκριμένα ελικόπτερα «επιχειρησιακά». Όσον αφορά τις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν, μάλλον ο υπουργός ξεχνά τις γκάφες που έκανε πρόσφατα η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας, όταν και διέρρευσε τα εξοπλιστικά προγράμματα, αλλά και χάρτη με αποθήκη καυσίμων.