Μας προξενεί πολύ μεγάλη εντύπωση το πως το Facebook χαρακτηρίζει ως «ψευδείς» κάποιες ειδήσεις χωρίς να υπάρχει ουσιαστική επιχειρηματολογία με μόνο «αποδεικτικό στοιχείο» το «η σελίδα… τάδε (γιατί πολλές κοινοποίησαν το συγκεκριμένο θέμα) κοινοποίησε περιεχόμενο που έχει ελεγχθεί από τον οργανισμό διασταύρωσης ειδήσεων Ellinika Hoaxes»
Δηλαδή η συγκεκριμένη σελίδα έχει αυτοβαπτιστεί και έχει γίνει αποδεκτή από κάποιους οργανισμούς ως το μέτρο της «αυθεντίας» της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας.
Η είδηση που δημοσιεύσαμε και έχουν δημοσιεύσει και οι ιστοσελίδες dogma.gr και newsbomb.gr αλλά και στο factchecker.gr και εν πάση περιπτώσει αναπαράγεται συχνότατα στο διαδίκτυο στις πασχαλινές ημέρες έχει να κάνει με έγγραφο που αποδίδεται στον Πόντιο Πιλάτο.
Το θέμα έχει ξεκινήσει μάλιστα και από το εξωτερικό, στο amazon.com.
Τι είναι η είδηση αυτή; Το γεγονός ότι το έγγραφο, το οποίο υπέγραψε ο Πόντιος Πιλάτος για την απόφαση της Σταύρωσης του Ιησού Χριστού και παρέμεινε μέχρι το 1309 μ..Χ. τελείως άγνωστο, ότι βρέθηκε στη γνωστή σε όλους σήμερα για τον καταστροφικο σεισμό πόλη (L’Aquila) της Κεντρικής Ιταλίας, κοντά στην οποία έχει ανακαλυφθεί η αρχαία ρωμαϊκή πόλη του Αμιτερνο, όπου βρέθηκε το σπίτι του Πόντιου Πιλάτου.
Το συγκεκριμένο έγγραφο που υπογράφει ο Πόντιος Πιλάτος, το 1381 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη επί των ημερών του Πατριάρχου Ιερεμίου.
Μεταφράστηκε δε από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη Διονύσιο, κατά το έτος 1643
Το αν βρέθηκε όντως ένα αληθινό έγγραφο ή όχι από την εποχή του Πόντιου Πιλάτου είναι θέμα των αρχαιολόγων.
Όμως, όπως και τα ίδια τα Ellinika Hoaxes αναφέρουν
«Η υποτιθέμενη επιστολή του Πόντιου Πιλάτου στον αυτοκράτορα Τιβέριο, δεν αναφέρεται πουθενά στη Καινή Διαθήκη. Μια σχετική αναφορά γίνεται στο «ψευδοευαγγέλιο» του Νικοδήμου, το οποίο όμως χρονολογείται από το μεσαίωνα.
http://www.newadvent.org/cathen/01111b.htm
Είναι αλλιώς γνωστό ως «Αcta Pilati» ή «Πράξεις Πιλάτου» και υποτίθεται πως μεταξύ άλλων, περιγράφει τη δίκη και τη Σταύρωση του Χριστού. Ωστόσο, το «απόκρυφο» κείμενο που γράφτηκε το 4ο μΧ αιώνα, είναι ψευδεπίγραφο και δεν γράφτηκε από τον Νικόδημο που ήταν σύγχρονος του Ιησού.»
Μπα; Και επειδή το Ευαγγέλιο του Νικόδημου είναι «απόκρυφο» και εν πάση περιτπώσει δεν το αποδέχεται η Εκκλησία, σημαίνει πως δεν έχει ιστορική αξία ή θρησκευτική;
Τότε όλοι οι εκδοτικοί οίκοι που το δημοσιεύουν θα κατηγορηθούν για διάδοση «ψευδούς είδησης»; Δηλαδή δεν κρίνει ο αναγνώστης και θα κρίνει κάποιος «ειδήμονας» όχι για τον είναι αλήθεια αυτό που διαβάζει αλλά για την ιστορική και θρησκευτική του βαρύτητα και το κυριότερο αν θα ΥΠΑΡΧΕΙ το δικαίωμα στον αναγνώστη να διαβάσει το συγκεκριμένο θέμα;
Γιατί περί αυτού πρόκειται «Το δημοσιεύετε»; «Ξύλο», πως τολμάτε.
Kαι παραδόξως και όλως τυχαίως το «Βήμα» διαθέτει αύριο μαζί με την εφημερίδα, το βιβλίο «Η δίκη του Ιησού»!
Μαντέψτε που βασίζεται το βιβλίο αυτό! Στο Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Νικοδήμου. Και δέιτε το εισαγωγικό της εφημερίδας
Η Δίκη του Ιησού Χριστού από τον Πόντιο Πιλάτο, τα αίτια που οδήγησαν στη δίωξη, η συνωμοσία, οι καταθέσεις των μαρτύρων, τα Πάθη, η θανατική καταδίκη, η Σταύρωση, η κάθοδος στον Αδη, η Ανάσταση και η Ανάληψη.
Οπως περιγράφονται στο Απόκρυφο Ευαγγέλιο του Νικοδήμου.
Από τα σημαντικότερα κείμενα της απόκρυφης χριστιανικής γραμματείας, με άγνωστες πτυχές και λεπτομέρειες που δεν περιλαμβάνονται στην Αγία Γραφή.
Το αυθεντικό κείμενο με τη μετάφρασή του, επεξηγηματικά σχόλια και διαφωτιστικές αναλύσεις.
Από τον 2ο αι. μ.Χ. και μετά κάνουν την εμφάνισή τους διάφορα χριστιανικά κείμενα, «μυθιστορηματικού» χαρακτήρα, τα οποία ωστόσο σχετίζονται με την Καινή Διαθήκη, αφού αναφέρονται σε γεγονότα ή πρόσωπα που περιέχονται σ’ αυτήν. Τα «απόκρυφα» αυτά κείμενα συνήθως τροποποιούν τα Καινοδιαθηκικά γεγονότα ή προχωρούν πέρα από αυτά.
Ποιοι όμως ήταν οι λόγοι που οδήγησαν στη σύνθεση και παραγωγή τέτοιου είδους κειμένων; Αρχικά η ευσεβής φαντασία ορισμένων άγνωστων συγγραφέων, οι οποίοι, όπως σημειώνει ο καθηγητής Ι. Καραβιδόπουλος, θέλησαν να συμπληρώσουν κάποια «κενά» που άφηνε η Κ. Δ. στη ζωή του Ιησού, της Θεοτόκου και των Αποστόλων, με στόχο μερικές φορές απολογητικό. Ετσι π.χ. γεγονότα από τη ζωή του Ιησού, τα οποία οι τέσσερις Ευαγγελιστές προσπερνούν, περιγράφονται με λεπτομέρεια από τα «Απόκρυφα». Η φυγή Του στην Αίγυπτο ή η περιγραφή της Καθόδου Του στον Αδη και τα όσα θαυμαστά έγιναν εκεί απασχόλησαν τους ανώνυμους συγγραφείς των «απόκρυφων».
Ενας δεύτερος λόγος που οδήγησε στη σύνθεσή τους, είναι η ευκολία με την οποία τέτοιου είδους κείμενα μπορούσαν να γίνουν μέσο για τη διατύπωση και διάδοση αιρετικών διδασκαλιών, μεταβάλλοντας τη στερεότυπη εικόνα του Χριστού.
Αν στους παραπάνω λόγους συνυπολογιστεί η έντονη παρουσία του μύθου και η λειτουργικότητα της φαντασίας -δύο χαρακτηριστικά στοιχεία για να αποκτήσει ένα κείμενο την αφηγηματική ζωντάνια που απαιτείται, προκειμένου να γίνει ελκυστικό για το αναγνωστικό κοινό-, αντιλαμβανόμαστε γιατί τα «απόκρυφα» αναδείχτηκαν σε λογοτεχνικά έργα πρώτης γραμμής με ευρεία αποδοχή στη συνεχώς αυξανόμενη και διευρυνόμενη χριστιανική κοινότητα. Η λογοτεχνική τους αξία, άλλωστε, επιβεβαιώνεται ως τις μέρες μας, αφού τα κείμενα αυτά εξακολουθούν να διαβάζονται ευχάριστα και να προσφέρουν τη χαρά της λογοτεχνικής απόλαυσης στον αναγνώστη.
Πέρα όμως από τη λογοτεχνική τους αξία τα «απόκρυφα» αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και για τη βυζαντινή τέχνη. Η εικόνα της Γεννήσεως αποτελεί κλασικό παράδειγμα έμπνευσης για τον βυζαντινό ζωγράφο από τον χώρο των «απόκρυφων». Η παρουσία των δύο ζώων, του όνου και του βοδιού, αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου ως εκπλήρωση της προφητείας του Ησαΐα: «έγνω βους το κτησάμενον και όνος φάτνης του κυρίου αυτού. Ισραήλ δε με ουκ έγνω, και ο λαός με ου συνήκεν». Επίσης από το ίδιο κείμενο πληροφορούμαστε ότι δύο μαίες, η Μαία και η Σαλώμη, βοήθησαν τη Θεοτόκο την ώρα του τοκετού. Μάλιστα η Σαλώμη αμφισβήτησε το γεγονός της Γέννησης του Θεανθρώπου και ζήτησε να αγγίξει για να πιστέψει. Αμέσως το χέρι της ξεράθηκε και θεραπεύθηκε μόνον όταν άγγιξε τα σπάργανα του Ιησού.
Ανάμεσα στα δημοφιλή «απόκρυφα» Ευαγγέλια ανήκει και το λεγόμενο «Ευαγγέλιο του Νικοδήμου». Το «απόκρυφο» αυτό Ευαγγέλιο αφηγείται τη δίκη του Χριστού από τον Πόντιο Πιλάτο, τη Σταύρωση Του, την Ανάσταση και τη θριαμβευτική νίκη Του πάνω στον θάνατο και τέλος, την Ανάληψη στους ουρανούς. Σε γενικές γραμμές το «Ευαγγέλιο του Νικοδήμου» ακολουθεί την Καινή Διαθήκη στην παρουσίαση των γεγονότων. Υπάρχουν όμως και εκείνα τα γεγονότα τα οποία δημιούργησε η φαντασία του συγγραφέα και γοητεύουν τον αναγνώστη. Σ’ αυτά ανήκουν μεταξύ άλλων η κατηγορία για μαγεία που διατυπώνουν οι Ιουδαίοι σε βάρος του Ιησού κατά τη διάρκεια της δίκης, η εμφάνισή Του, μετά την Ανάσταση, στον Ιωσήφ τον «από Αριμαθαίας» και η εντυπωσιακή -γεμάτη λεπτομέρειες- περιγραφή της καθόδου Του στον Αδη.
Η ταυτότητα και η ακριβής χρονολογία συγγραφής παραμένουν άγνωστα, όπως άλλωστε συμβαίνει με τα περισσότερα κείμενα αυτής της κατηγορίας. Η απόδοσή τους όμως στον Νικόδημο, γνωστό ή προσωπικό φίλο του Ιησού, δίνει στο κείμενο την απαιτούμενη ιστορικότητα και αληθοφάνεια που χρειάζεται, για να αποκτήσει το κύρος ενός κειμένου που θα μπορούσε πιθανώς, σύμφωνα με την επιθυμία του άγνωστου συγγραφέα, να σταθεί επάξια δίπλα στα επίσημα -από την Εκκλησία- αναγνωρισμένα Καινοδιαθηκικά κείμενα.
Τι θα κάνει το facebook και το Ellinika Hoaxes; Θα κάνουν «επίθεση» στο «Βήμα» για «διασπορά ψευδών ειδήσεων»;
Από και ως που βαφτίστηκε το Ellinika Hoaxes, μέγας «Αυτοκρατορικός Λογοκριτής» όπως προβλέπονταν θέση ανώτατου αξιωματούχου στην άλλοτε αυτοκρατορική Κίνα;
Πώς χαρακτηρίζεται «αυθεντία»;
Η ιστοσελίδα αυτή επιχειρεί συστηματικά να διαψεύσει οτιδήποτε έχει να κάνει με θέματα που δεν είναι της αρεσκείας της ενημέρωσης «που δεν ελέγχεται από συγκεκριμένα κανάλια του κλίματος Σόρος» με ότι αυτό συνεπάγεται
Και ιδού τι γράφει το Facebook για τις «ψευδείς ειδήσεις»:
«Οι Σελίδες και οι ιστότοποι που συνεχίζουν να δημοσιεύουν ή να κοινοποιούν παραπλανητικές ειδήσεις θα δουν μια μείωση στη συνολική διάδοση του περιεχομένου τους, θα χάσουν τη δυνατότητά τους για οικονομική αξιοποίηση και διαφήμιση καθώς και τη δυνατότητα εγγραφής τους ως ειδησεογραφικών Σελίδων.
Η διαγραφή του παραπλανητικού περιεχόμενου δεν θα επηρεάσει αυτές τις συνέπειες»
Δηλαδή «δεν μας αρέσουν αυτά που ανεβάζεις, τα ονομάζουμε ψευδέστατα και σε κτυπάμε εκεί που πονάς, δηλαδή στην τσέπη, διότι ως γνωστόν “νηστικό αρκούδι δεν χορεύει” και άντε να βρεις το δίκιο σου».
Λογοκρισία με δήθεν μανδύα Δημοκρατίας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.