Για «όργιο κομματισμού» και «στημένες βαθμολογίες στις επιλογές διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων», κατηγορεί τη ΝΔ ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Νίκος Φίλης, ο οποίος με ερώτησή του στη Βουλή, προς την Νίκη Κεραμέως σημειώνει ότι η διαδικασία επιλογής διευθυντών των σχολικών μονάδων χαρακτηρίζεται από «πλήθος παρατυπιών, αδιαφάνεια και αναξιοκρατία».
«Τις τελευταίες ημέρες πλήθος καταγγελιών ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ κάνουν λόγο για εργαλειοποίηση της συνέντευξης από πολλά διορισμένα συμβούλια επιλογής μέσω στημένων βαθμολογιών» σημειώνει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει:
«Αποκορύφωμα η βαθμολόγηση της προσωπικής συνέντευξης, ύστερα από την οποία υποψήφιοι Διευθυντές/Διευθύντριες που δεν ήταν πολιτικά αρεστοί ή φίλα προσκείμενοι στην κυβέρνηση, καρατομήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες κατρακυλώντας αρκετές θέσεις παρακάτω στον πίνακα από τις θέσεις που είχαν με βάση τα μετρήσιμα – αντικειμενικά κριτήρια» τονίζει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ
Ο ίδιος επισημαίνει ότι «η πρωτοφανής αυτή μεθόδευση στην επιλογή διευθυντών/ντριών έγινε, μεταξύ άλλων, με ελεγχόμενα συμβούλια επιλογής χωρίς την παρουσία και τη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών, καθώς και με την υποβάθμιση του συλλόγου διδασκόντων ως βασικού στοιχείου ρύθμισης της σχολικής ζωής και με την παράλειψη έκφρασης γνώμης του επί της διαδικασίας επιλογής».
Τέλος, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ζητεί να διερευνηθούν οι σχετικές καταγγελίες και να σταματήσουν οι διαδικασίες τοποθέτησης διευθυντών/-ντριών.
Αναλυτικά η ερώτηση του Ν. Φίλη:
«Σκάνδαλο ολκής στο Υπουργείο Παιδείας με τις διαδικασίες επιλογής διευθυντών/ντριών των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις τελευταίες ημέρες πλήθος καταγγελιών ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ κάνουν λόγο για εργαλειοποίηση της συνέντευξης από πολλά διορισμένα συμβούλια επιλογής μέσω στημένων βαθμολογιών.
Ενώ έχουν ήδη εξαγγελθεί οι βουλευτικές εκλογές, καταγγέλλουν ότι υποψήφιοι Διευθυντές/Διευθύντριες που δεν ήταν πολιτικά αρεστοί ή φίλα προσκείμενοι στην κυβέρνηση, καρατομήθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες κατρακυλώντας αρκετές θέσεις παρακάτω στον πίνακα από τις θέσεις που είχαν με βάση τα μετρήσιμα – αντικειμενικά κριτήρια, ύστερα από την διαδικασία της προσωπικής τους συνέντευξης.
Ενδεικτικά, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Αμαρουσίου επισημαίνει ότι μεταξύ προσωρινών και τελικών πινάκων κατάταξης υποψηφίων διευθυντών των κρίσεων 2017 και 2023, παρατηρείται ότι μετά τη συνέντευξη του 2023 μεγάλος αριθμός υποψηφίων μετακινήθηκαν σε ακραίες τιμές: 70 υποψήφιοι/-ες, εξαιτίας της συνέντευξης, μετακινήθηκαν από 6 έως 20 θέσεις υψηλότερα στον τελικό πίνακα κατάταξης, και 39 υποψήφιοι/-ες από 6 θέσεις και κάτω στον τελικό πίνακα κατάταξης.
Ενώ, εμφανέστατα και αντίθετα από το 2023, το 2017 οι μεγαλύτερες διακυμάνσεις ήταν στις ±3 θέσεις. Κραυγαλέο παράδειγμα ανάμεσα σε όσα απαράδεκτα συνέβησαν, αποτελεί η περίπτωση στην οποία ο ίδιος υποψήφιος στη συνέντευξη για Σχολικός Σύμβουλος μοριοδοτήθηκε με βαθμό άριστα (19,75) ενώ στη συνέντευξη για Διευθυντής σχολείου η επίδοσή του σημείωσε απότομη κάθοδο (12,80).
Άλλη περίπτωση, σύμφωνα με δημοσιεύματα, στη Λέσβο όπου έγιναν 76 ενστάσεις σε σύνολο 89 υποψηφίων, όπως κατήγγειλε η ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ, ενώ όλο το ψηφοδέλτιο της ΔΑΚΕ με τα παρακολουθήματά της, βαθμολογήθηκε με άριστα 20.
Στις πύρινες ανακοινώσεις των συλλόγων, ενώσεων εκπαιδευτικών, όπως της ΟΛΜΕ, του ΣΕΠΕ Αμαρουσίου, της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, των ΣΥΝΕΚ κ.λ.π. γίνεται λόγος για: “Σκάνδαλο! Ξεπέρασαν κάθε όριο στην επιλογή διευθυντών/ριών. Βροχή τα 20άρια στη συνέντευξη σε μέλη του ψηφοδελτίου της ΔΑΚΕ από το ελεγχόμενο από τη ΔΑΚΕ συμβούλιο επιλογής”, “Μνημείο ημετεροκρατίας – αδιαφάνειας και σήψης οι κρίσεις Διευθυντριών/Διευθυντών Σχολικών Μονάδων από το συμβούλιο κρίσεων της Β΄ Δ/νσης Π. Ε. Αθήνας”, “Συμβούλια επιλογής Διευθυντών/-ντριών. Η συνέντευξη ως ασανσέρ για τους “αρεστούς” του συστήματος πανελλαδικά…”, “[…]
Σε μία παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, η κυβέρνηση της ΝΔ αντιμετωπίζει και τη Δημόσια Εκπαίδευση ως αξιοποιήσιμο κομματικό λάφυρο, θυμίζοντας άλλες εποχές του κομματικού κρατισμού. Ο χώρος της εκπαίδευσης από κατεξοχήν πεδίο δημοκρατικής λειτουργίας και άμεσης συμμετοχής εκπροσώπων του Κλάδου μετατρέπεται, με πολιτική επιλογή της σημερινής κυβέρνησης, σε χώρο που ορίζονται όργανα διοίκησης με αδιαφάνεια, ευνοιοκρατία και διαδικασίες που δε συνάδουν με σοβαρό σύγχρονο κράτος […]”.
Βέβαια, πριν το αποκορύφωμα των συνεντεύξεων, σωρεία παρατυπιών είχαν εμφιλοχωρήσει εξ υπαρχής στη διαδικασία επιλογής: αδιαφανείς διαδικασίες κατά τη συγκρότηση των διορισμένων συμβουλίων επιλογής, διευκρινιστικές οδηγίες που άλλαζαν τα δεδομένα τη στιγμή που εκπαιδευτικοί ήδη είχαν οριστικοποιήσει την αίτησή τους, δηλώσεις και διευκρινίσεις των “υπεύθυνων” που οδήγησαν σε διαφορετική για κάθε συμβούλιο επιλογής μοριοδότηση των αντικειμενικών κριτηρίων, σωρεία λαθών στη μοριοδότηση ή ακόμα αναιτιολόγητη παράλειψη προσμέτρησης τυπικών προσόντων, συγγραφέας βιβλίου για την «επιτυχία» των υποψηφίων διευθυντών/τριων στην «συνέντευξη» βρέθηκε να είναι Διευθυντής Εκπαίδευσης και Πρόεδρος Συμβουλίου Επιλογής.
Η πρωτοφανής αυτή μεθόδευση στην επιλογή διευθυντών/ντριών έγινε, μεταξύ άλλων, με ελεγχόμενα συμβούλια επιλογής χωρίς την παρουσία και τη συμμετοχή αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών, καθώς και με την υποβάθμιση του συλλόγου διδασκόντων ως βασικού στοιχείου ρύθμισης της σχολικής ζωής και με την παράλειψη έκφρασης γνώμης του επί της διαδικασίας επιλογής.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εφάρμοσε αντιδημοκρατικές πρακτικές που παραβιάζουν κατάφωρα την αρχής της ισότητας, της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης, πρακτικές που δεν συνάδουν στο κράτος δικαίου.
Ερωτάται η αρμόδια υπουργός:
Θα προβεί άμεσα στην άμεση παύση όλων των διαδικασιών επιλογής διευθυντών/-ντριών, όπως γίνεται σε κάθε προεκλογική περίοδο;
Πως δικαιολογεί ότι η συνέντευξη ανέτρεψε τη σειρά κάποιων υποψήφιων διευθυντών/τριων στον πίνακα, όπως αυτός είχε διαμορφωθεί, με τα μετρήσιμα προσόντα σε ακραίο βαθμό; Θα προβεί στη διερεύνηση των σχετικών καταγγελιών;
Ο ερωτών βουλευτής
Φίλης Νίκος»