Ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης, οποίος πραγματοποιεί την ανάκριση για τη σφαγή των Τεμπών, μετά τις απολογίες δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών, επί Υπουργίας Κώστα Αχ. Καραμανλή, φέρεται να έχει συγκεντρώσει στοιχεία που αναδεικνύουν ποινικές ευθύνες σε πρώην Υπουργούς, για τις τραγικές ελλείψεις στους σιδηροδρόμους, από τη μη ολοκλήρωση της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία.
Έτσι, με βάση το άρθρο 86 του Συντάγματος, που ορίζει ότι, «αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση», ο εφέτης ανακριτής κ. Μπακαΐμης αναμένεται να στείλει τη δικογραφία στη Βουλή.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εστίας της Κυριακής», ο ανακριτής σκέπτεται να αποστείλει τη δικογραφία στη Βουλή βάσει νόμου περί ευθύνης υπουργών, κυρίως για τον πρώην Υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και ενδεχομένως και για τον προκάτοχο του, πρώην Υπουργό Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη.
Ειδικά, για τον κ. Σπίρτζη, που ενδεχομένως να ανακύψει θέμα παραγραφής, βάσει των προθεσμιών που ορίζει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, ο ανακριτής -εφόσον το αποφασίσει- θα διαβιβάσει τη δικογραφία στη Βουλή και θα αφήσει να το κρίνει η Ολομέλεια του Κοινοβουλίου.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι, στο πλαίσιο της ανάκρισης έχουν προκύψει στοιχεία για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, βάσει των οποίων η δικογραφία πρέπει να αποσταλεί στη Βουλή, για ευθύνες του κ. Καραμανλή, όσο και εάν ο ίδιος ο πρώην Υπουργός, καταθέτοντας στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, επέμεινε στη θεωρία του ανθρώπινου λάθους, που ενοχοποιεί τον προφυλακισμένο σταθμάρχη.
Οι καταθέσεις δύο μαρτύρων, του πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Μάρτιος του 2016 έως τις 14 Σεπτεμβρίου του 2021) Φίλιππου Τσαλίδη και του τέως Προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενιδούνια, σύμφωνα με πληροφορίες, άνοιξαν το δρόμο στον ανακριτή για την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Ωστόσο, η εικόνα θα είναι ευκρινέστερη, μετά τις απολογίες των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου, που αναμένονται στις αρχές Απριλίου.
Ο πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, καταθέτοντας στον ανακριτή, αποκάλυψε πως είχε ενημερώσει αρκετές φορές, τόσο διά αλληλογραφίας όσο και προφορικά το τότε Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για την κατάσταση που επικρατεί στον σιδηρόδρομο ενώ αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε επιστολή που είχε στείλει στο Υπουργείο Μεταφορών στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021. Μάλιστα, σε ερώτηση του ανακριτή εάν δεχόταν απαντήσεις μετά τις ενημερώσεις του, ο κ. Τσαλίδης απάντησε πως τις περισσότερες φορές δεν λάμβανε καμία απάντηση.
Παρόμοια κατάθεση είχε δώσει, στο πλαίσιο της έρευνας και ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας, ο οποίος είχε μιλήσει για τις αλλεπάλληλες ενημερώσεις που είχαν κάνει στο Υπουργείο, με σωρεία εγγράφων και mail, βάσει των οποίων το Υπουργείο Μεταφορών είχε ενημερωθεί, για τον κίνδυνο δυστυχήματος, όπως συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Επρόκειτο, για emails και εξώδικα, παρόμοια με την επιστολή Τσαλίδη που δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα, η οποία απευθυνόταν στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα, με πρώτο όνομα στην κοινοποίηση αυτό του Κώστα Αχ. Καραμανλή και δεύτερο του τότε υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου, ενώ ενήμερη ήταν και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η επιστολή, ο πρώην υπουργός είχε ενημερωθεί εγκαίρως, για «τον ορατό πλέον κίνδυνο να υπάρξει ένα συμβάν μεγίστης σοβαρότητας», όπως πράγματι συνέβη λίγο καιρό μετά, στα Τέμπη!
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ειδικός εφέτης ανακριτής κ. Μπακαΐμης έχει αποστείλει κατηγορητήρια στους δύο πρώην διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, οι οποίοι φέρονται να είχαν ενημερωθεί, κυρίως με email, για τον ορατό κίνδυνο δυστυχήματος, χωρίς να κάνουν καμία ενέργεια, για να το αποτρέψουν.
Οι κατηγορίες, για τις οποίες θα κληθούν να απολογηθούν τα δύο πρώην διευθυντικά στελέχη είναι σε βαθμό κακουργήματος και αφορούν τα αδικήματα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, δια παραλείψεως, που προκάλεσε τον θάνατο πολλών ανθρώπων και επισύρουν ποινές κάθειρξης από δέκα χρόνια ως ισόβια, καθώς επίσης και πλημμελήματα, όπως ανθρωποκτονία από αμέλεια, βαριές σωματικές βλάβες από αμέλεια και ελαφρές σωματικές βλάβες από αμέλεια, που επισύρουν μικρότερες ποινές.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα δύο πρώην διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών αναμένεται να ρίξουν την αυλαία στην ανάκριση, αφού προηγουμένως απολογηθούν τα 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που αντιμετωπίζουν επίσης αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος, καθώς και η εκπρόσωπος της ΡΑΣ.
Στο μεταξύ, οι ενέργειες του ανακριτή ανοίγουν ακόμη περισσότερο τον κύκλο των ερευνών, αφού πλέον, δεν πιέζει ο χρόνος να προσδιοριστεί η δίκη για τα Τέμπη μέχρι τον Ιούνιο.
Με ζητούμενο, «να μην μείνει κανένα ερώτημα αναπάντητο και κανένα σημείο σκοτεινό», όπως εξέφρασε -κατόπιν εορτής- μέσω παραγγελίας της η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη, ο ανακριτής κ. Μπακαΐμης έστειλε σε εργαστήρια του Λονδίνου τους σκληρούς δίσκους της εμπορικής αμαξοστοιχίας, προκειμένου να γίνει ανάκτηση του βιντεοληπτικού υλικού, που θα απεδείκνυε εάν αυτή μετέφερε παράνομο εύφλεκτο υλικό, όπως έχει καταγγελθεί και εν μέρει έχει προκύψει από ποσότητες, που βρήκαν καθυστερημένα οι πραγματογνώμονες των συγγενών θυμάτων, που κάνουν λόγο για ξυλόλιο, τολουόλιο, προπάνιο και βουτάνιο.
Ο ανακριτής κ. Μπακαΐμης ζήτησε νέα πραγματογνωμοσύνη, για να επιλυθεί η διαφωνία μεταξύ των πραγματογνωμόνων που διόρισε ο ίδιος στο πλαίσιο της ανάκρισης, οι οποίοι δεν διέγνωσαν έκρηξη από την ουσία ξυλόλιο, που φέρεται ότι μετέφερε παρανόμως η εμπορική αμαξοστοιχία.