Σε μια συμφωνία σκάνδαλο φαίνεται ότι καταλήγει η κυβέρνηση Κ.Μητσοτάκη για τα Ελγίνεια Μάρμαρα: Τα γλυπτά του Παρθενώνα που έκλεψε ο Λόρδος Έλγιν από την Αθήνα το 1806 και εκτίθενται “πειρατικά” στο Βρετανικό Μουσείο, θα δανείζονται κατά διαστήματα και μονο κατά ένα μέρος τους για να τα βλέπουν οι Έλληνες “ιθαγενείς”, αλλά την ίδια στιγμή θα ενεχυριάζονται ως εγγύηση επιστροφής τους πίσω στην Βρετανία επιπλέον αρχαιότητες του Μουσείου της Ακρόπολης.
Σε δημοσίευμα, με τίτλο «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα θα μπορούσαν να ανταλλαγούν με χάλκινο άγαλμα αναβάτη ηλικίας 2.000 ετών», η βρετανική εφημερίδα αναφέρεται στον «Τζόκεϊ του Αρτεμισίου», που ανασύρθηκε σε κομμάτια το 1928 και το 1937 από τη θάλασσα, κοντά στο ακρωτήριο Aρτεμίσιο της Eύβοιας, και φιλοξενείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Το βρετανικό δημοσίευμα, επικαλούμενο ελληνικές πηγές, εκτιμά ότι η ανταλλαγή αντικειμένων θα μπορούσε να ξεκινήσει «μάλλον νωρίτερα, παρά αργότερα».
«Τα αντικείμενα που πήρε ο λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και πουλήθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα και να επανενωθούν με τους άλλους θησαυρούς που δημιουργήθηκαν για να κοσμήσουν το ναό του Παρθενώνα, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 432 π.Χ..» καταλήγει το ρεπορτάζ.
Το ναυάγιο με το άγαλμα ανακαλύφθηκε το 1926 μαζί με το περί το 460 π.Χ. χάλκινο Αρτεμίσιον, ένα άγαλμα ύψους δύο μέτρων, που απεικόνιζε είτε τον Δία είτε τον Ποσειδώνα.
Είναι το μεγαλοπρεπέστερο χυτό άγαλμα αλόγου με αναβάτη, που σώζεται από την ελληνική αρχαιότητα. Ανασύρθηκε σε κομμάτια και έχει συμπληρωθεί στην ουρά και στο κέντρο του κορμού.
Το άλογο αποδίδεται σε έντονο καλπασμό τη στιγμή του αγώνα. Στο δεξιό μηρό του υπάρχει εγχάρακτη μορφή Νίκης, που κρατάει στεφάνι στα ανυψωμένα χέρια της, σφράγισμα σύνηθες σε καθαρόαιμα άλογα στην αρχαιότητα.
Στρέφει προς τα αριστερά το κεφάλι του και τα μαλλιά του είναι ατημέλητα. Φορά σανδάλια και χιτωνίσκο που ανεμίζει από την ταχύτητα, ενώ στο αριστερό χέρι θα κρατούσε τα ηνία και στο δεξί το μαστίγιο.
Το άγαλμα, έργο άγνωστου γλύπτη, πρέπει να ήταν αφιερωμένο σε κάποιο σημαντικό ιερό.
Δηλαδή θα τους δίνουμε για όσο καιρό στέλνουν μέρος των Ελγίνειων Μαρμάρων, για να βεβαιωθούν ότι θα τα επιστρέψουμε, βάση υποχρέωσης, να τους δανείζουμε στον ίδιο χρόνο νέες αρχαιότητες από το Μουσείο της Ακρόπολης!
Αυτό είναι και το πιο μεγάλο σκάνδαλο της υπόθεσης, ότι μας αναγκάζουν να πληρώνουμε λύτρα για να επιστρέφει μέρος των κλεμμένων γλυπτών για κάποιο ορισμένο χρονικό διάστημα στην Ελλάδα.
Στο τυπικό μέρος της συμφωνίας αναγνωρίζεται ότι η Βρετανία έχει την ιδιοκτησία επί των Γλυπτών του Παρθενώνα που εκτίθενται, αλλά αυτό φτάνει σε σημείο να αποτελεί μια λεπτομέρεια μπροστά στο γεγονός ότι η κυβέρνηση φαίνεται έτοιμη να αποδεχτεί τον εξαναγκασμό των Βρετανών για αποστολές αρχαιοτήτων ως ενέχυρο-λύτρα.
Μάλιστα για το ζήτημα των συζητήσεων κυβέρνησης-Βρετανικού Μουσείου που ανέφερε πρώτη φορά το Bloomberg και αρχικά αρνήθηκε ότι υπάρχει το Υπουργείο Πολιτισμού, έρχονται σήμερα οι Times όχι μόνο να το επιβεβαιώσουν αλλά και να δώσουν συγχαρητήρια για την “κλεισμένη δουλειά”.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Times του Λονδίνου, σε νέο δημοσίευμά τους, δίνουν συγχαρητήρια στον Τζόρτζ Όσμπορν, διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου για τη συμφωνία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα.
Οι Times του Λονδίνου, αναφέρονται στο ντιλ για τα «μάρμαρα του Έλγιν» και υποστηρίζουν ότι θα μεταφερθούν στην Αθήνα με τη μορφή ενός αορίστου χρόνου δανεισμού σε αντάλλαγμα για τη μεταφορά με μορφή δανεισμού άλλων αρχαιοτήτων που εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Όπως εξηγεί η εφημερίδα στο ρεπορτάζ, το ντιλ με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, παρακάμπτει το εμπόδιο του βρετανικού νόμου που ορίζει ότι οι εντολοδόχοι του Βρετανικού Μουσείου κατέχουν τις ζωφόρους και απαγορεύεται να τις παραχωρήσουν.