Οι Έλληνες εφοπλιστές κατάφεραν εύκολα να ξεπεράσουν τον αποκλεισμό του Λακωνικού Κόλπου και να ξεφύγουν στο Αιγαίο από το εμπάργκο κατά του ρωσικού πετρελαίου και να συνεχίσουν έτσι την μεταφόρτωση του στα πλοία τους κάνοντας χρήση του ρωσικού αγκυροβολίου βορειοδυτικά της Ικαρίας και δυτικά της Χίου.
Συγκεκριμένα, περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια το μήνα ντίζελ, μαζούτ και άλλα προϊόντα πετρελαίου μεταφορτώνονται κοντά στα νησιά Λέσβος και Χίος στο Αιγαίο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa όπως αναφέρει το Bloomberg.
Η χρήση του ρωσικού αγκυροβολίου ξεκίνησε μόνο αφού το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό πραγματοποίησε ασκήσεις γύρω από τον Λακωνικό Κόλπο, που προηγουμένως ήταν η κυριότερη τοποθεσία για την μεταφόρτωση του ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη.
Με λίγα λόγια η Αθήνα μέσω «ναυτικών ασκήσεων» προσπάθησε να εμποδίσει τις μεταφορτώσεις!
Σημειώνεται ότι η Ρωσία στο Αιγαίο διαθέτει τρία αγκυροβόλια με βάση υπογεγραμμένη συμφωνία που έχει με το ελληνικό κράτος.
Το ένα εκ των οποίων, στην περιοχή νοτια της Λήμνου, είναι ο σταθμός των πλοίων που εισέρχονται και εξέρχονται από τα Στενά.
Το άλλο είναι έξω από την Αστυπάλαια και το τρίτο στα βορειοδυτικά της Ικαρίας, το οποίο και είναι αυτό που χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή και βρίσκεται πλησίον της Χίου και της Λέσβου.
Με βάση την συμφωνία που έχει υπογράψει η Ρωσία με την Ελλάδα το Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να επέμβει σε αυτές περιοχές, οι οποίες είναι υπό την διαχείριση του ρωσικού Ναυτικού με την προϋπόθεση να μην παραβιάζονται οι διεθνείς συνθήκες.
Το εμπάργκο δεν είναι διεθνή συνθήκη παρά πρόκειται για μονομερή ενέργεια.
Συνεπώς εκεί ελεύθερα μπορούν να γίνονται μεταφορτώσεις.
Η πρακτική, που μερικές φορές πραγματοποιείται κρυφά με απενεργοποιημένους ή παραποιημένους ψηφιακούς φάρους παρακολούθησης, μπορεί να βοηθήσει να συγκαλυφθεί η προέλευση του πετρελαίου, συμβάλλοντας στην εξάλειψη των κυρώσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεταφόρτωση ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο εξακολουθεί να γίνεται κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, αλλά με πολύ μειωμένο ρυθμό λόγω των ναυτικών ασκήσεων ωστόσο παρέμεινε μία πολύ στενή λωρίδα θάλασσας η οποία δεν έχει καλυφθεί και χρησιμοποιείται ακόμα.
Στις 14 Νοεμβρίου οι ασκήσεις παρατάθηκαν μέχρι τα μέσα Μαρτίου.
Σημειώνεται ότι οι μεταφορτώσεις πραγματοποιούνται στα ανοιχτά του Λακωνικού Κόλπου που είναι περιοχή διεθνών υδάτων, άρα εκτός της δικαιοδοσίας της Ελλάδας.
Με αυτούς τους τρόπους οι εφοπλιστές παρακάμπτουν τις κυρώσεις στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και πετυχαίνουν τεράστια περιθώρια κέρδους.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ πίεσαν την ελληνική κυβέρνηση να προκαλέσει όσο το δυνατόν περισσότερα εμπόδια και ως λύση υιοθετήθηκαν οι κυλιόμενες ΝΟΤΑΜ για χρήση του Λακωνικού Κόλπου ως πεδίου ασκήσεων του Πολεμικού Ναυτικού με αληθινά πυρά, κάτι που απαγόρευε την ναυσιπλοΐα, άρα και την μεταφόρτωση του ρωσικού πετρελαίου.
Στην περίπτωση όμως του ρωσικού αγκυροβολίου βορειοδυτικά της Ικαρίας δεν μπορούν να εκδοθούν ούτε ΝΟΤΑΜ ούτε ΝΑVTEX, καθώς πρόκειται για περιοχή που με διακρατική συνθήκη έχει παραχωρηθεί προς χρήση, στο ρωσικό Ναυτικό.