Να ηρεμήσει τα πνεύματα θέλησε το Υπουργείο Υποδομών μετά τον σάλο που προκάλεσε χθεσινό δημοσίευμα της εφημερίδα Documento σύμφωνα με το οποίο η υποχρέωση της ολοκλήρωσης της τηλεδιοίκησης για τον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη), αφαιρέθηκε από τα προαπαιτούμενα για τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης!
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε τονίζει ότι έχουν γίνει κάποιες τροποποιήσεις οι οποίες, όμως, δεν επηρεάζουν σε καμία περίπτωση την ολοκλήρωση του εν λόγω έργου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Δείτε ολόκληρη την απάντηση του Υπουργείου Υποδομών:
«Η δράση του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑ), από την οποία αφαιρέθηκε η δέσμευση της χώρας σε σχέση με το σύστημα ERTMS, χρηματοδοτεί το έργο της θεσμικής μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας (των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) και όχι την υλοποίηση έργων υποδομής. Τα έργα υποδομής που αφορούν στο ERTMS (ETCS και G-SMR) είναι ενταγμένα για κατασκευή σε άλλους ευρωπαϊκούς πόρους (π.χ. ΕΣΠΑ, CEF).
Σε ό,τι αφορά στο έργο του ΤΑ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη βόρεια, την κεντρική και την νότια Ελλάδα διαπιστώθηκαν, κατά τη διαδικασία ωρίμανσης του έργου, αυξημένες ανάγκες για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της βόρειας Ελλάδας, συγκριτικά με το δίκτυο κεντρικής και νότιας Ελλάδας, όπου υπάρχουν ενεργές συμβάσεις αναβάθμισης σε εξέλιξη. Για το λόγο αυτό, το σύνολο των διαθέσιμων πόρων για την ανάταξη ανακατευθύνθηκε στο δίκτυο της βόρειας Ελλάδας. Η διασφάλιση της συντήρησης του συνόλου του δικτύου εξακολουθεί να υφίσταται στο σχεδιασμό του ΟΣΕ με αυξημένη σχετική χρηματοδότηση κατά 50 εκατ. ευρώ ετησίως από εθνικούς πόρους.
Είναι φανερό, ότι οι παραπάνω τροποποιήσεις δεν επηρεάζουν τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Πολιτείας σχετικά με την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τον Σεπτέμβριο του 2023 στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Τα σχετικά χρονοδιαγράμματα τηρούνται αυστηρά με συστηματική παρακολούθηση. Αντιθέτως, έχει προταθεί η χρηματοδότηση ενός επιπλέον έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης που αφορά στην αναβάθμιση των Υποδομών Ασφαλείας σιδηροδρομικών σηράγγων με χρήση έξυπνων συστημάτων, με προϋπολογισμό άνω των 30 εκατ. ευρώ».
Το δημοσίευμα
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην εφημερίδα Documento που θα κυκλοφορήσει αύριο, τρεις μέρες μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου, η υποχρέωση ολοκλήρωσης του συστήματος ERTMS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας) για τον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη), αφαιρέθηκε από τα προαπαιτούμενα για τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης!
Όσες υποσχέσεις και να έδωσε ο πρώην Πρωθυπουργός και οι Υπουργοί του ότι θα ολοκληρωθεί η τηλεδιοίκηση (αφού πρώτα έπαιξαν τις… κουμπάρες για το αν λειτουργεί ή δεν λειτουργεί), η αποκάλυψη αυτή τους αφήνει έκθετους.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας, από τις «παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και της υποδομής του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου», αφαιρέθηκαν τα τμήματα του δικτύου Πειραιάς–Αθήνα–Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο Αθηνών– Κιάτο και παραμένει μόνο αυτό που αφορά το υποέργο Μακεδονία – Θράκη
Το προσχέδιο των αλλαγών το απαιτούσε η Κομισιόν από τα κράτη-μέλη ώστε να γίνει αναπροσαρμογή των σχεδιασμών λόγω της ενεργειακής κρίσης μετά τη σύγκρουση της Ουκρανίας.
Η Ελλάδα μέσω της απελθούσας Κυβέρνησης, πρότεινε αλλαγές στην «οργανωτική μεταρρύθμιση στον τομέα των σιδηροδρόμων», με το σημείο που εξαλείφεται να είναι το εξής: «Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) θα αναπτυχθεί πλήρως στο κεντρικό δίκτυο ΠΑΘΕ» (σ.σ. απαρτίζεται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων ETCS και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους GSM-R).