Το λάδι… «λαδάκι», θα πουν οι Έλληνες, καθώς από τον ερχόμενο Φεβρουάριο, αναμένεται να «απογειωθεί» κι άλλο η τιμή του, προκαλώντας ακόμα μεγαλύτερο «πονοκέφαλο» στα νοικοκυριά.

Για την εικόνα του κλάδου αλλά και της αγοράς μίλησε σε ιστοσελίδα ο Μύρωνας Χιλετζάκης, Αντιπρόεδρος της Αγροτικής Εταιρικής Σύμπραξης – Ένωσης Ηρακλείου, ο οποίος τόνισε: «Η συγκομιδή βρίσκεται σε εξέλιξη με τις ποσότητες να είναι πολύ μειωμένες.

">

Ο δάκος έχει χτυπήσει πολύ τα ελαιόδεντρα τον τελευταίο μήνα με αποτέλεσμα να μειώνεται ακόμα περισσότερο η παραγωγή μας στην Κρήτη. Φέτος αναμένεται να μην ξεπεράσουμε τα 25.000 τόνους ενώ πέρσι μαζέψαμε 130.000.

Όσον αφορά τις τιμές παραγωγού αυτή την περίοδο παίζουν από τα 7,50 έως τα 8 ευρώ το κιλό ενώ ο η τιμή του τενεκέ ξεπερνάει τα 170 ευρώ».

Και προσθέτει: «Χαρακτηριστικό της κατάστασης φέτος είναι ότι οι περισσότεροι παραγωγοί κρατάνε το λάδι για το σπίτι τους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μετά τον Φεβρουάριο θα απογειωθεί η τιμή πάνω από τα 10 ευρώ όμως το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα υπάρχει λάδι. Όσον αφορά τις τιμές καταναλωτή θα ανέβει επίσης πολύ.

Πέρσι το 90% του λαδιού πουλήθηκε σε τιμές 4,5 – 5 ευρώ και στο ράφι έφτανε 14 ευρώ το λίτρο. Φέτος που πουλάμε σε αυτές τις τιμές καταλαβαίνει κανείς ότι θα είναι πολύ παραπάνω».

Αντικλεπτικά στο ελαιόλαδο τοποθετούν τα σούπερ μάρκετ

Πλέον η εικόνα με αντικλεπτικά στο ελαιόλαδο είναι γίνει κάτι σύνηθες στα σούπερ μάρκετ της Ισπανίας, ενώ κάνει την εμφάνισή της και σε ελληνικά, μετά την κατακόρυφη αύξηση της τιμής του.

Το ελαιόλαδο έχει μετατραπεί σε «υγρό χρυσό».

Ένα λίτρο εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδού κοστίζει ως και 14,5 ευρώ σε κάποια σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα πολλά καταστήματα να τοποθετούν αντικλεπτικά στα μπουκάλια.

«Βλέπουμε μεγάλη αύξηση των κλοπών», δήλωσε ο Ρουμπέν Ναβάρο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Tu Super, που διαθέτει 30 καταστήματα στην περιοχή της Ανδαλουσίας.

Η τιμή του ελαιόλαδου, που πλέον ανέρχεται επισήμως στα 8 ευρώ το λίτρο, έχει αυξηθεί κατά 150% τα τελευταία δύο χρόνια στην Ισπανία, καθώς η ξηρασία στον νότο επηρέασε σημαντικά τη σοδειά. Συμμορίες οργανωμένου εγκλήματος κλέβουν ελαιόλαδο για να το πουλήσουν, εξήγησε ο Ναβάρο.

Από τον Σεπτέμβριο η Tu Super δένει με αλυσίδες τα μπουκάλια των πέντε λίτρων και τα κλειδώνει στα ράφια προκειμένου να αποτρέψει τις κλοπές.

«Είναι ένα παράλογο, ακραίο μέτρο, αλλά έχει δουλέψει», εξήγησε ο Ναβάρο.

Η Tu Super δεν είναι η μόνη αλυσίδα που αυξάνει τα μέτρα ασφαλείας: σε κάποια σούπερ μάρκετ των αλυσίδων Carrefour και Auchan στη Μαδρίτη έχουν τοποθετηθεί αντικλεπτικά στα μπουκάλια του ενός λίτρου και προκειμένου κάποιος να αγοράσει ελαιόλαδο πρέπει να ζητήσει τη βοήθεια υπαλλήλου.

Η STC, μια ισπανική εταιρεία που προσφέρει λύσεις για την αντιμετώπιση των κλοπών στα καταστήματα, είδε το καλοκαίρι να αυξάνονται κατά 12 φορές οι παραγγελίες από τα σούπερ μάρκετ μηχανημάτων για την προστασία των μπουκαλιών με ελαιόλαδο, δήλωσε το στέλεχός της Σαλβαδόρ Κανόνες.

Η αστυνομία της Ισπανίας κάνει επίσης λόγο για κλοπές από ελαιοτριβεία, ενώ τον Οκτώβριο συνέλαβε δύο ανθρώπους στο πλαίσιο έρευνας για την κλοπή 56 τόνων εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου.

Συνήθως οι οικογένειες στην Ισπανία αγόραζαν μεγάλες ποσότητες ελαιόλαδου για το μαγείρεμα. Αν και οι Ισπανοί είναι μεταξύ των μεγαλύτερων καταναλωτών ελαιόλαδου παγκοσμίως, έχουν αναγκαστεί να μειώσουν πολύ τις αγορές τους: τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου μειώθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την NielsenIQ.

Ωστόσο οι κλοπές από τα καταστήματα δεν περιορίζονται στο ελαιόλαδο, με τα σούπερ μάρκετ παρατηρούν γενικότερη αύξηση του φαινομένου. Η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχανιών της Ισπανίας (CEOE) επεσήμανε ότι το 2022 καταγράφηκε αύξηση 30% των κλοπών σε καταστήματα λιανικής, ενώ μέχρι στιγμής το 2023 οι κλοπές έχουν αυξηθεί κατά 12% επιπλέον.

Στην Ισπανία οι κλοπές αντικειμένων αξίας μικρότερης των 400 ευρώ δεν τιμωρούνται, εκτός κι αν το πρόσωπο που τις διέπραξε έχει υποτροπιάσει.

Αντικλεπτικά στο ελαιόλαδο και στα ελληνικά σούπερ μάρκετ

Πραγματικότητα και στην Ελλάδα είναι πλέον οι εικόνες από την Ισπανία, όπου έκαναν την εμφάνισή τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ αντικλεπτικά στις φιάλες του ελαιολάδου.

Συσκευασίες του ενός και των τεσσάρων λίτρων, φυλάσσονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ με την τοποθέτηση αντικλεπτικού μηχανισμού, καθώς πλέον η τιμή του υγρού χρυσού χτυπάει «κόκκινο».

Λιγότερο λάδι στο φαγητό ακόμη και καθόλου στη σαλάτα, μικρότερες συσκευασίες είναι ορισμένες από τις αλλαγές των καταναλωτών για να αντιμετωπίσουν το ράλι ανόδου στην τιμή του ελαιόλαδου. Από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές αναζητούν την καλύτερη προσφορά προκειμένου να αγοράσουν ελαιόλαδο.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Οι περισσότεροι προτιμούν τις μικρές συσκευασίες για να εξοικονομήσουν χρήματα.