ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

Οι αντιδράσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης και των υπολοίπων κομμάτων

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

Με τον αρμόδιο υπουργό, Κώστα Σκρέκα, να υπεραμύνεται των διατάξεων για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, την θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος και να καταλογίζει στα κόμματα της Αντιπολίτευσης, που ζήτησαν την απόσυρσή του, “μικροπολιτική προσέγγιση”, το νομοσχέδιο του υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εισήχθη στην αρμόδια Επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί την Πέμπτη από την Ολομέλεια.

Απέναντι στην κριτική που δέχθηκε το νομοσχέδιο από τα κόμματα για καταστροφική περιβαλλοντική πολιτική, ο κ. Σκρέκας αντέστρεψε τα βέλη λέγοντας πως απέχουν πολύ από την πραγματικότητα και εξέφρασε την απορία του για το αν αυτές πηγάζουν από άγνοια, από ελλειπή μελέτη ή αν τελικώς είναι θέμα μικροπολιτικής προσέγγισης των πραγμάτων για να αποκομίσουν κάποια πολιτικά οφέλη.

Ο εισηγητής της ΝΔ, Διονύσης Σταμενίτης, τόνισε ότι με το νομοσχέδιο επιλύονται σοβαρά και επείγοντα ζητήματα που αφορούν εν συνόλω την προστασία του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος, καθώς και την αντιμετώπιση των συνεπειών των ζητημάτων που προκαλεί η ενεργειακή κρίση και αναφέρθηκε στις οκτώ σημαντικές παρεμβάσεις του, ως εξής: Απλοποίηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης και ελέγχου, εξορθολογισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων γης και στις ζώνες προστατευόμενων περιοχών, ρύθμιση θεμάτων ΟΦΥΠΕΚΑ και Πράσινου Ταμείου, ρύθμιση θεμάτων δασικών χαρτών και επιτρεπόμενων χρήσεων σε δάση και δασικές εκτάσεις, θέσπιση του πλαισίου για την ανάπτυξη Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, ρύθμιση θεμάτων χρηματοδότησης για κατασκευή υποδομών φυσικού αερίου και για την κατασκευή έργων ηλεκτρικής ενέργειας, ρύθμιση θεμάτων κυκλικής οικονομίας, η επικαιροποίηση σημείων της πολεοδομικής νομοθεσίας και τέλος η εισαγωγή ενός νέου θεσμικού πλαίσιου για τις Μουφτείες και τους Μουφτήδες στη Θράκη που λαμβάνει υπόψη τις συνταγματικές επιταγές αλλά και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας. Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών, με τις οποίες ρυθμίζονται ζητήματα προϋπολογισμού των ΟΤΑ, ζητήματα για τα καταφύγια ζώων συντροφιάς. Ενώ περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για τη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠΑΑΤ και για την παράταση προθεσμιών σχετικά με τις αδειοδοτήσεις των δημοτικών παιδικών σταθμών, όπως και ρυθμίσεις του Υπουργείου Εξωτερικών. Τέλος, εμπεριέχονται ρυθμίσεις του Υπουργείου Υγείας που προβλέπουν προληπτικές ιατρικές πράξεις σε μετακινούμενους πληθυσμούς και ευπαθείς ομάδες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Ο Σωκράτης Φάμελλος, εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτήρισε “περιβαλλοντοκτόνο” το νομοσχέδιο και ζήτησε την απόσυρσή του, υποστηρίζοντας ότι αυτό αποτελεί καθολική απαίτηση και των περιβαλλοντικών ΜΚΟ και της κοινωνίας των πολιτών. “Καλούμε ακόμη και τώρα την κυβέρνηση να το αποσύρει και υπό το βάρος και των καταστροφικών πυρκαγιών που βιώνουμε αυτές τις ημέρες στις περιοχές Natura 2000”, ανέφερε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και προσέθεσε πως είναι απαράδεκτο στην Ελλάδα του 2022 να συζητάμε για ένα νομοσχέδιο που τροποποιεί επί τα χείρω τους όρους διαχείρισης και προστασίας των προστατευόμενων περιοχών Natura 2000 όταν, το Εθνικό Πάρκο της Διαδιάς καίγεται για πέμπτη μέρα.

Ο κ. Φάμελλος, είπε επίσης ότι το νομοσχέδιο είναι μία συρραφή ρουσφετιών που παραβιάζει και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και το Σύνταγμα, και θα οδηγήσει σε πρόστιμα και καταδίκες της Ελλάδας, ενώ αναφερόμενος περιληπτικά στα κεφάλαια του σχεδίου νόμου υποστήριξε ότι νομιμοποιεί υφιστάμενες παράνομες δραστηριότητες εντός προστατευόμενων περιοχών Natura 2000 πριν ολοκληρωθούν οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ), τροποποιεί το πλαίσιο εκπόνησης των ΕΠΜ προβλέποντας αποσπασματικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν χρήσεις γης από τώρα, ώστε όταν εκδοθούν τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα δεν θα έχουν ουσιαστικά ισχύ. Ακόμη, ότι ευτελίζει τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης αφού προβλέπει ότι ο ελεγχόμενος θα πληρώνει τον ελεγκτή ανοίγοντας την πόρτα στη διαφθορά, νομιμοποιεί την απουσία περιβαλλοντικών δεσμεύσεων και ελέγχων για μικρά έργα και απαλλάσσει τις τροποποιήσεις έργων από την υποχρέωση περιβαλλοντικής αδειοδότησης, προβλέπει την ακύρωση πράξεων βεβαίωσης παραβάσεων και άρα να μην επιβάλλονται πρόστιμα σε δραστηριότητες που έχουν παραβιάσει την περιβαλλοντική νομοθεσία, αποδομεί όποιες ρυθμίσεις για το περιβάλλον και τη χωροταξία. Αναφερόμενος στις διατάξεις για τα θαλάσσια αιολικά τόνισε ότι αν και η σημαντική μεταρρύθμιση για τα θαλάσσια αιολικά είναι απαραίτητη για την Πράσινη μετάβαση, η κυβέρνηση έχει στον αέρα το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ καθώς και το σχέδιο για τη θαλάσσια χωροταξία. “Ανάρτησε σε διαβούλευση το νέο θεσμικό πλαίσιο με διαβούλευση μόνο δώδεκα (12) ημερών ενώ και η αγορά των ΑΠΕ λέει ότι θα έχει αποτελέσματα σε δέκα χρόνια. Αλλά πρόκειται για μία σύλληψη με νέες ζώνες χωρίς όμως αρχή, μέση και τέλος. Είμαστε υπέρ των θαλάσσιων αιολικών αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η Ελλάδα δε θα μείνει πίσω και ότι δεν θα έχουμε νέες εντάσεις με τις τοπικές κοινωνίες», κατέληξε ο κ. Φάμελλος.

Τα κόμματα

“Δεν είναι μόνο ο τρόπος που νομοθετείτε προβληματικός, είναι η ουσία αυτών που νομοθετείτε, είναι η συνεχής αλλαγή των κανόνων για τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και ελέγχους. Είναι η επιμονή σας στη λογική ότι ο ελεγκτής πληρώνεται από τον ελεγχόμενο. Είναι μόνιμος παραγκωνισμός των τοπικών κοινωνιών και η απόλυτη τυπική συμμετοχή τους στα ζητήματα που τους αφορούν. Είναι η a la carte προστασία του περιβάλλοντος, όπως με τα απάτητα βουνά, που ζητούν όλες οι περιοχές πια να ενταχθούν. Είναι τα λάθος πολιτικά μηνύματα και οι σηματοδοτήσεις που στέλνετε στην κοινωνία με τέτοιες ρυθμίσεις, τη στιγμή που μετράμε, βέβαια, τη μια παραπομπή μετά την άλλη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις περιοχές NATURA” ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Αρβανιτίδης.

Εξάλλου, με αφορμή τις πυρκαγιές ο κ. Αρβανιτίδης διερωτήθηκε ποιος ευθύνεται που είναι στον αέρα η εξαγγελία της κυβέρνησης, πριν από ένα χρόνο, πέρυσι, τον Αύγουστο, για την αναδιοργάνωση των δασικών υπηρεσιών και γιατί γιατί καθυστερούν χωρίς λόγο, οι προσλήψεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού, δασολόγων και δασοπόνων; “Έρχεστε σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο «σκούπα» να μπαλώσετε τις αποτυχημένες περιβαλλοντικές και ενεργειακές σας πολιτικές, αλλά και να ξαναλλαξατε τις χρήσεις γης στις προστατευόμενες περιοχές.Το παρόν νομοσχέδιο καταργεί υφιστάμενες δεσμεύσεις των χρήσεων γης των περιοχών NATURA 2000. Η κατάργηση αυτή, σε συνδυασμό με την κατάργηση των περιορισμών στην ένταξη της τουριστικής ανάπτυξης, πολύ φοβάμαι, ότι οδηγεί, στη συνολική υποβάθμιση των περιοχών αυτών” είπε επίσης και καταλόγισε στην κυβέρνηση “πρόχειρη νομοθέτηση” η οποία – όπως υποστήριξε – αναδεικνύεται και στην πρόχειρη χάραξη της ενεργειακής πολιτικής με την επιλογή της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ. “Μπαλώματα και καθυστερήσεις, που κοστίζουν ακριβά, δυστυχώς, στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις. Καθυστερήσεις, που έχουν να κάνουν, και με το νομοθετικό πλαίσιο για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα, όπως και με το Χωροταξικό των Α.Π.Ε.” υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Αρβανιτίδης.

Από το ΚΚΕ, ο ειδικός αγορητής, Ιω. Δελλής, επισήμανε ότι με νομοσχέδιο, “που αποτελεί εν πολλοίς ένα μωσαϊκό ετερόκλητων διατάξεων, μια νομοθετική κουρελού», η κυβέρνηση κατ’ αρχάς επιδιώκει να επιταχύνει την υλοποίηση των στόχων της λεγόμενης πράσινης μετάβασης, της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κλιματική Αλλαγή και τις Α.Π.Ε., την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, εν τέλει, την κερδοφόρα διέξοδο των λιμναζόντων κεφαλαίων, που είναι πάρα πολλά. Προσέθεσε ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου τροποποιούν και συμπληρώνουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και εντάσσονται σε αυτή τη γενικότερη κυβερνητική πολιτική, η οποία, έχει και χαμένους, αλλά και κερδισμένους και ειδικότερα είπε πως και από τη λεγόμενη πράσινη μετάβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως και από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία, αποτελούν και τον κορμό του κοινού κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και των υπόλοιπων αστικών κομμάτων, οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι μονοπωλιακοί και οι επιχειρηματικοί όμιλοι, ενώ χαμένα παραμένουν τα λαϊκά στρώματα, τα δικαιώματα των οποίων διαλύονται καθημερινά, αφού μετατρέπονται σε μια φτηνή εργατική δύναμη και βλέπουν τις τσέπες τους να αδειάζουν πάρα πολύ γρήγορα, προκειμένου να διασφαλιστεί η κερδοφορία και η ενίσχυση των πράσινων επενδύσεων «των πράσινων αρπακτικών», δηλαδή, στο όνομα της λεγόμενης κλιματικής ουδετερότητας.

Αφού αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα άρθρα του νομοσχέδιου, ο κ. Δελλής κατέληξε επισημαίνοντας η κυβέρνηση υπονομεύει το περιβάλλον και προκαλεί το λαό με το νομοσχέδιο αυτό και την κάλεσε να το αποσύρει “ειδικά μέσα στις σημερινές τραγικές συνθήκες των πυρκαγιών των τελευταίων ημερών”.

Εκ μέρους της Ελληνικής Λύσης, ο ειδικός αγορητής, Βασίλειος Βιλιάρδος, έκανε λόγο για εξυπηρέτηση εγχώριων και ξένων συμφερόντων “που φαίνεται καθαρά από το κλείσιμο των λιγνιτικών μας εργοστασίων”, και από τις “εξοργιστικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, για την κατασκευή ΑΠΕ σε περιοχές natura”. Έθεσε θέμα απόσυρσης του νομοσχεδίου και ανέφερε ότι δεν μπορεί να υπάρχει κάποιος που να μην είναι εναντίον αυτού του εγκλήματος που θέλει να δρομολογήσει η κυβέρνηση, ενώ αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, είπε πως πρόκειται για προσχηματική ενίσχυση, αφού προηγήθηκαν οι υποσχέσεις αρκετών δις ευρώ για τη στήριξη των νοικοκυριών, ενώ τελικά δόθηκαν μόλις 280 εκ.

Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο δίνεται η χαριστική βολή για τις περιοχές Natura, αφού μεν ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ με την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, αλλά αυτή η κυβέρνηση το επιτρέπει οριζόντια. “Συζητάμε την πλήρη διάλυση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Δεν υπάρχει κανένας νόμος που να απαγορεύει κάτι σε κάποιον επενδυτή αυτή τη στιγμή στη χώρα. Αυτό που γίνεται είναι ότι οι νόμοι τους έχουν φτιάξει με τόσα παραθυράκια που όλα επιτρέπονται. Αυτό συζητάμε. Αυτό νομοθετείτε” είπε ο κ. Αρσένης. “Είναι ντροπή, ο Υπουργός Περιβάλλοντος, ενώ καίγεται η Βάλια Κάλντα και η Δαδιά, να βρίσκεται αυτή τη στιγμή εδώ. Και είναι εκατοστή ντροπή να βρίσκεται για να υπερασπιστεί ένα νομοσχέδιο που δίνει τη χαριστική βολή στη φύση και νομιμοποιεί τη λεηλασία της φύσης” είπε και καταλήγοντας ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Σκρέκας για πυρκαγιά

Απαντώντας ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωνσταντίνος Σκρέκας, σχετικώς με τις δασικές πυρκαγιές ενημέρωσε ότι γίνεται τεράστια προσπάθεια από τον αρμόδιο Υπουργό, από όλες τις υπηρεσίες, από την Πυροσβεστική, από τα Σώματα Ασφαλείας, από τους εθελοντές πυροσβέστες, για να καταπολεμηθούν και να σβήσουν οι πυρκαγιές που δυστυχώς που πλήττουν τα δασικά οικοσυστήματα της χώρας. Τόνισε ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι πολύ καλύτερα προετοιμασμένος από τις προηγούμενες χρονιές, μέσα από διπλασιασμό των μέσων κατάσβεσης, μέσα από διπλασιασμό των πτητικών μέσων, μέσα από καλύτερη οργάνωση και συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών. Εκεί συμμετέχουν και οι δασικές υπηρεσίες, καθώς καθοδηγούν, βοηθούν και συμβάλλουν στο να καταβληθούν οι πυρκαγιές, ο αρμόδιος υφυπουργός Περιβάλλοντος και αρμόδιος για τις Δασικές Υπηρεσίες, Γιώργος ο Αμυράς, κλιμάκιο, μαζί με τον Χρήστο τον Στυλιανίδη, τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και πραγματικά εξαντλούν κάθε δυνατότητα που υπάρχει για να κατασβηστούν άμεσα αυτές οι πυρκαγιές που απειλούν δασικά οικοσυστήματα μεγάλης αξίας και εθνικούς δρόμους.

“Η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε κάνει ότι περνάει από το χέρι μας και είχαμε προνοήσει ώστε να υπάρξουν μέτρα πυροπροστασίας το προηγούμενο διάστημα πριν προκληθεί η πυρκαγιά και πραγματικά αυτοί οι διάδρομοι που ανοίχτηκαν στο δάσος, οι ζώνες πυροπροστασίας, έχουν βοηθήσει στο μέγιστο για να προσπαθήσουμε να σβήσουμε μία φωτιά η οποία είναι έρπουσα και ως εκ τούτου είναι πολύ δύσκολο να σβηστεί με εναέρια μέσα, με πτητικά μέσα και γι’ αυτό το λόγο έχουν εκεί συγκεντρωθεί υλοτόμοι από πολλές άλλες περιοχές. “Είναι πάνω από 200 υλοτόμοι, οι οποίοι μαζί με τις επίγειες δυνάμεις του πυροσβεστικού σώματος, με σώματα του στρατού, με εθελοντές πυροσβέστες και με αστυνομικές αρχές, όλοι προσπαθούν τελικά μέσα από έναν ενιαίο συντονισμό να σβήσουν αυτή την πυρκαγιά που απειλεί ένα πραγματικά κρίσιμο οικοσύστημα για τη χώρα μας και όχι μόνο, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Ήδη από τον Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α, έχει αποσταλεί κλιμάκιο ειδικών επιστημόνων ορνιθολόγων για την επιτόπου καταγραφή των ζημιών σε φωλιές και ενδιαιτήματα των ειδών σε συνεργασία με τα τοπικά στελέχη από τον Έβρο και από τη Δαδιά να προσπαθήσουν άμεσα να λάβουν μέτρα αποκατάστασης. Έχει σταλεί ειδική ομάδα για την περίθαλψη τυχόν τραυματισμένων ζώων σε συνεργασία με την ΑΝΙΜΑ και άλλες οργανώσεις και φορείς”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκρέκας.

Απαντήσεις

Ο υπουργός Περιβάλλοντος, απέρριψε τις αιτιάσεις περί καταστροφής των περιοχών Natura, λέγοντας αφενός ότι μέχρι σήμερα δεν προστατεύονταν διότι δεν υπήρχαν χάρτες με αποτέλεσμα να υπάρχει η γενική θεώρηση “όλα απαγορεύονται, αλλά όλα επιτρέπονται τελικά” αφετέρου αυτό που γίνεται πλέον είναι οι περιοχές αυτές να χωρίζονται σε τέσσερις ζώνες: Ζώνη 1 απολύτου προστασίας, Ζώνη 2 προστασίας της φύσης, Ζώνη 3 διατήρηση οικοτόπων και Ζώνη 4 ορθή διαχείριση φυσικών πόρων. “Διαφωνείτε σε αυτό που δεν έχει γίνει τόσα χρόνια, τόσες δεκαετίες και γίνεται τώρα;”, έθεσε το ερώτημα προς τα κόμματα της Αντιπολίτευσης. “Δεν νομιμοποιούμε παράνομες, δίνουμε τη δυνατότητα σε νομίμως υφιστάμενες εγκαταστάσεις μετά την εκπόνηση των περιβαλλοντικών μελετών αυτές να συνεχίσουν να υπάρχουν, εφόσον, δεν αντίκεινται ή δεν διακινδυνεύουν ένα προστατευτικό αντικείμενο” είπε χαρακτηριστικά και κάλεσε τα κόμματα να διαβάσουν το νομοσχέδιο προσεκτικά “για να μην λένε ανακρίβειες, που αντίκεινται στην πραγματικότητα”. Εξήγησε επίσης ότι σε κάθε περίπτωση οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων εγκρίνονται τελικά από την αρμόδια αρχή, Περιφέρεια είτε Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Για τα όσα ακούστηκαν περί κατάργησης της ζώνης απολύτου προστασίας, ο κ. Σκρέκας διέψευσε και ανέφερε ότι γίνεται ακριβώς το αντίθετο, αφού απαγορεύεται κάθε ανθρωπογενής δραστηριότητα εκτός από την ελεύθερη βόσκηση. Επίσης, απαγορεύονται δίκτυα υποδομής, ηλεκτρικά δίκτυα μεταφοράς, εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, σταθμοί μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης θορύβου και μετεωρολογικών παραμέτρων και οδοί κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων, οι ποδηλατόδρομοι, οι θαλάσσιοι διάδρομοι κίνησης σκαφών, τα οποία – όπως είπε – επιτρέπονταν με την προηγούμενη νομοθεσία.

Για το θέμα των υπεράκτιων αιολικών, ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι “προσπαθούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό από αυτό το οποίο κληρονομήσαμε, σε ότι αφορά την εγκατάσταση και φωτοβολταϊκών και ανεμογεννητριών”. “Κι αυτό γίνεται με το να μην αφήνουμε όποιον θέλει να καταλαμβάνει μια περιοχή, να τη δηλώνει, να προχωράει σε μελέτες μόνος του, σε έρευνα, σε ανεμολογικά δεδομένα και στη συνέχεια να προχωρεί με τη διαδικασία αδειοδοτήσης και εγκατάστασης τέτοιων πάρκων. Θα ορίσουμε ποιες περιοχές είναι κατάλληλες για να υποδεχτούν τέτοια αιολικά υπεράκτια, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, θα περιγράψουμε ποια είναι η χωρική περίμετρος αυτών των εκτάσεων, αυτών των θαλάσσιων γηπέδων, στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στην εκπόνηση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ως πολιτεία, θα βάλουμε, μάλιστα, την Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Υδρογονανθράκων να το επιβλέπει αυτό, που έχει εμπειρία με θαλάσσια οικόπεδα, για να το κάνει γρήγορα και να προωθήσει τελικά αυτές τις μελέτες, θα εκδοθούν τα Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία θα προωθήσουμε εμείς και στη συνέχεια θα δοθεί η δυνατότητα, υπό συγκεκριμένα κριτήρια, σε επενδυτές να έρθουν να κάνουν τις μετρήσεις των ανεμολογικών δεδομένων στις περιοχές εκεί και στο τέλος, με ένα διαγωνισμό, γι’ αυτόν ο οποίος θα δώσει τη χαμηλότερη τιμή, θα ζητήσει τη χαμηλότερη ταρίφα αποζημίωσης για το πάρκο του , αυτός θα πάρει τελικά αυτήν την περιοχή” εξήγησε.

Σχετικώς με τις αναφορές για την κατάργηση των Δ.Σ. στους εθνικούς δρυμούς, ο αρμόδιος υπουργός είπε ότι δημιουργήθηκε ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α , ο εθνικός Οργανισμός προστασίας του Περιβάλλοντος , ο οποίος με τα κατάλληλα εργαλεία και το ανθρώπινο δυναμικό θα έχουμε έναν εθνικό οργανισμό προστασίας του περιβάλλοντος τον που πραγματικά θα μπορέσει να προστατέψει το φυσικό μας περιβάλλον και θα το παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Πλαίσιο για τις Μουφτείες

Παρουσιάζοντας στην Επιτροπή το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Μουφτείες, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι πρόκειται για να ολοκληρωμένο και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις Μουφτείες και για την ανάδειξη του επικεφαλής αυτών, του Μουφτή, ο οποίος θα απολαμβάνει στο εξής το κύρος που αναλογεί στη θέση του.

Ανέφερε ότι πρόκειται για μία ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση, για τη δημιουργία ενός σύγχρονου θεσμού Μουφτείας στη Θράκη, ένα ζήτημα που εκκρεμεί επί δεκαετίες και επιτέλους επιλύεται, με μία νομοθετική ρύθμιση εθνικής συνεννόησης.

Μία νομοθετική ρύθμιση, η οποία λαμβάνει υπόψη τις συνταγματικές επιταγές, τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας, όπως ορίζονται από τη Συνθήκη της Λωζάνης, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη Νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Η κ. Κεραμέως εξήγησε ότι η νομοθετική ρύθμιση που προτείνει στη Βουλή των Ελλήνων, έχει, επίσης, βασιστεί στα εξής, οκτώ σημεία:

– Στο πόρισμα της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για την ανάπτυξη της Θράκης.

– Στην επί σειρά ετών καταγραφή προβλημάτων από τη Διεύθυνση Θρησκευτικής Διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

– Στην Έκθεση της Ομάδας Εργασίας για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των Μουφτειών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, που συστάθηκε με Υπουργική Απόφαση το Μαρτίου του 2017 και παρέδωσε το πόρισμά της, το Μάιο του 2018.

– Στην «μίρο νομική» ρήτρα της 25ης Αυγούστου 2016, των τριών Μουφτήδων της Θράκης, η οποία έχει εκδοθεί σύμφωνα με το καθεστώς που ισχύει σήμερα και είναι αναρτημένη στη σελίδα του Υπουργείου.

– Στο εκτενές υπόμνημα του Τμήματος Μουσουλμανικών Υποθέσεων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, που συντάχθηκε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών για τα ισχύοντα, σχετικά με αρμοδιότητες και τρόπο ανάδειξης Μουφτή, σε ευρωπαϊκές και διάφορες ισλαμικές χώρες.

– Στη διεθνή βιβλιογραφία.

– Στις προτάσεις, τις εισηγήσεις και τους προβληματισμούς, των μουφτήδων της Θράκης, των Διαχειριστικών Επιτροπών Μουσουλμανικής Περιουσίας, των Ιεροδιδασκάλων ισλαμικής θρησκείας, τόσο αυτών που υπηρετούν ως Ιμάμηδες σε τζαμιά όσο και εκείνων που υπηρετούν στα σχολεία.

– Στη διατήρηση όλων των θετικών ρυθμίσεων που ψηφίστηκαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις

– Στην πολιτική βούληση να καταστεί σαφές ότι η Πολιτεία σέβεται απολύτως την θρησκευτική ταυτότητα των μουσουλμάνων συμπολιτών μας της Θράκης και κάνει αποφασιστικά βήματα, χωρίς προηγούμενο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τη θωράκισή της.

“Όπως όλοι γνωρίζουμε, η Συνθήκη της Λωζάνης ορίζει ρητά και ξεκάθαρα ότι η μειονότητα της Θράκης είναι μουσουλμανική, έχει αμιγώς θρησκευτικό χαρακτήρα, ο οποίος αποτελεί και το αντικείμενο εγγύησης και προστασίας του κράτους. Η Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, είχε συζητήσει το θέμα αυτό εκτενώς και είχε καταλήξει σε ένα πόρισμα με συγκεκριμένες προτάσεις, με κάποια σημεία κοινής αποδοχής” υπογράμμισε η κ. Κεραμέως και συγκεκριμένα ανέφερε ότι τέτοια σημεία ήταν:

– η άμεση ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου για τις μουφτείες, οι οποίες πρέπει να αναβαθμιστούν αλλά και για τους μουφτήδες,

– οι δικαιοδοτικές αρμοδιότητες του Μουφτή, καθιστούν συνταγματικώς απαραίτητη την εμπλοκή του κράτους στη διαδικασία επιλογής του και συνταγματικώς ανεπίτρεπτη την εκλογή του,

– η επιλογή Μουφτή να πραγματοποιείται μέσα από ένα σώμα συμβουλευτικού εισηγητικού χαρακτήρα, αποτελούμενο από μουσουλμάνους θρησκευτικούς λειτουργούς, με την τελική απόφαση να ανήκει στον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας

– τα θέματα δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή, παραμένουν όπως διαμορφώθηκαν με το ν.4511/2018 (Η υπουργός υπενθύμισε ότι ότι ο νόμος αυτός είχε ψηφιστεί από όλες τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες της Βουλής, εκτός από τη Χρυσή Αυγή και τους Ανεξάρτητους Έλληνες, τότε κυβερνητικό εταίρο του ΣΥΡΙΖΑ).

“Όλες αυτές οι θεμελιώδεις κοινώς αποδεκτές αρχές, αποτελούν και τη βάση, τον πυρήνα, των ρυθμίσεων που παρουσιάζουμε. Επιλύεται, λοιπόν, πλέον μια σειρά προβλημάτων, που είχαν διαπιστωθεί στην πράξη και τα οποία, είτε λόγω ασάφειας διατάξεων που ίσχυαν μέχρι τώρα, είτε λόγω αλλαγής των συνθηκών, συνιστούσαν εμπόδιο στη σωστή λειτουργία των Μουφτειών, στην εξυπηρέτηση των θρησκευτικών αναγκών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, στην αποτελεσματική διαχείριση των θρησκευτικών υποθέσεων και στη σωστή άσκηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων των Μουφτήδων” σημείωσε η κ. Κεραμέως.

Οι ρυθμίσεις προβλέπουν:

– ένα πλήρες πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία της Μουφτείας, με προβλέψεις για τη στέγασή τους, για την ασφάλειά τους, για τη μεταφορά ανθρώπινου δυναμικού, για τις μετακινήσεις τους, για την κάλυψη εξόδων, για τις εργασίες τους, για την έκδοση εντύπων και ούτω καθεξής. Με τον τρόπο αυτό προωθείται καθοριστικά η οικονομική ανεξαρτησία του θεσμού, ενώ, παράλληλα, διευκολύνεται το συνολικό έργο μουφτείων και μουφτήδων και ενισχύεται η εικόνα και το κύρος τους.

– Μετατοπίζεται η έμφαση από το πρόσωπο πρόσωπο του Μουφτή, που ίσχυε μέχρι σήμερα, στο θεσμό της Μουφτείας και την καλή λειτουργία της οποίας προωθεί, ενισχύει και εγγυάται η Πολιτεία.

– Σαφής περιγραφή της τριπλής ιδιότητας του Μουφτή στη χώρα μας, δηλαδή θρησκευτικού λειτουργού, επικεφαλής δημόσιας υπηρεσίας και λειτουργού με δικαιοδοτικές αρμοδιότητες. “Αυτές οι τρεις συνυπάρχουσες ιδιότητες στο ίδιο πρόσωπο επιβάλλουν μια ξεχωριστή ευθύνη της πολιτείας σε σχέση με τον τρόπο επιλογής και λειτουργίας των Μουφτειών” είπε η υπουργός.

– Προστασία και σε ατομικό επίπεδο του κύρους των μουφτήδων, με πρόνοιες για την καθιέρωση ασυμβίβαστων και κωλυμάτων, για να περιορίζεται ο κίνδυνος αιτιάσεων εις βάρος τους και να αποφεύγονται αμφισβητήσεις ακεραιότητάς τους.

– Καινοτομίες σε σχέση με τη διαδικασία επιλογής των μουφτήδων, υπέρ της ευρύτερης δυνατής αποδοχής τους ως προσώπων αυξημένου κύρους, με ιδιαίτερους δεσμούς με τους πολίτες που καλούνται να υπηρετούν. Εδώ κρίσιμο πρόσωπο πλέον (και αυτή είναι μια θεμελιώδης διαφορά της προτεινόμενης ρύθμισης σε σχέση με την ισχύουσα από το 1991) το κυρίαρχο πρόσωπο, δεν είναι πλέον ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και δεν έχει λόγο να είναι, είναι ο τοποτηρητής Μουφτής.

Με απόφαση, τοποτηρητή Μουφτή, συγκροτείται μια διευρυμένη αριθμητικά και ποιοτικά συμβουλευτική επιτροπή, η οποία αποτελείται από 33 μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας, τα οποία επιλέγονται μέσω δημόσιας κλήρωσης και προέρχονται από διδάσκοντες στην Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών ή από τα Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης, από τους Ιμάμηδες, από τους Ιεροδιδασκάλους Ισλαμικής Θρησκείας και επιφανείς θεολόγους.

Η Συμβουλευτική αυτή η Επιτροπή, η οποία προέρχεται αμιγώς από την μουσουλμανική κοινότητα, εξετάζει τις υποψηφιότητες, κρίνει εάν κάθε υποψήφιος είναι επαρκής ή όχι για τα καθήκοντα του Μουφτή και υποβάλλει στον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας έναν αλφαβητικό κατάλογο με όσους είναι επαρκείς, σύμφωνα με την κρίση της Επιτροπής, για τη θέση του Μουφτή. Ο εκάστοτε Υπουργός Παιδείας, ορίζει έναν από αυτούς αναγκαστικά μέσα από αυτόν τον κατάλογο στη θέση του Μουφτή.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

“Οι ρυθμίσεις αυτές, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των Μουφτειών, καλύπτουν ένα σημαντικό κενό στην εθνική νομοθεσία μας, για μια σειρά από ζητήματα κομβικής σημασίας για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, με απόλυτο σεβασμό στη θρησκευτική της ταυτότητα. Ο στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η δημιουργία ενός θεσμού που λειτουργεί με εγγυήσεις νομιμότητας, διαφάνειας, ανεξαρτησίας και αποτελεσματικότητας, με επικεφαλής πρόσωπα κύρους, στους οποίους, η πολιτεία εξασφαλίζει τις βέλτιστες δυνατές συνθήκες επιτέλεσης καθηκόντων, διαθέτοντας τους επαρκή οικονομική και τεχνική υποστήριξη. Επιλύονται εκκρεμότητες δεκαετιών, με πλήρη σεβασμό σε διεθνείς συνθήκες, το Ευρωπαϊκό κεκτημένο και το θρησκευτικό αίσθημα των Μουσουλμάνων συμπολιτών μας. Παρά τη γενική συμφωνία στα βασικότερα σημεία, όπως καταδεικνύει το πόρισμα Διακομματικής Επιτροπής, ενδέχεται να υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε επιμέρους θέματα ή διαφορετικές αντιλήψεις και προσεγγίσεις. Πρόθεση μας εκ μέρους της Κυβέρνησης είναι και σε αυτά, να προσπαθήσουμε να βρούμε το μεγαλύτερο δυνατό κοινό τόπο” κατέληξε η κ. Κεραμέως και αφού κάλεσε τα κόμματα να καταθέσουν προτάσεις κι ευχαρίστησε για τις παρατηρήσεις τους διαβεβαίωσε ότι ο διάλογος θα είναι γόνιμος και εποικοδομητικός ώστε να καταλήξει σε συναίνεση.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.