(Ανανέωση από αρχικό κείμενο: 1/4-13:53) Μια βαρυσήμαντη παρέμβαση της ΕΣΗΕΑ προς την κατεύθυνση εξάλειψης της λογοκρισίας του περιεχομένου που αναρτάτε στο κοινωνικό δίκτυο Facebook, όπως και σε ότι αφορά την καταλληλόλητα των λεγόμενων «ελεγκτών περιεχομένου» (fact checkers), που στην Ελλάδα είναι τα διαβόητα Ellinika Hoaxes τα οποία πληρώνονται με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να στιγματίζουν και να συκοφαντούν με άμεσο αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων τους, ιστοσελίδες και φυσικά πρόσωπα.
Πιο συγκεκριμένα η ΕΣΕΑ έστειλε επιστολή στις 24 Μαρτίου στην Hill & Knowlton Strategies, την εταιρεία δημοσίων σχέσεων μεγάλων ξένων εταιρειών στην Ελλάδα μεταξύ των οποίων και το Facebook, και τους ζητούσε να υπάρξει παρέμβαση για να σταματήσουν τα νοσηρά φαινόμενα λογοκρισίας.
Όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν στην επιστολή η ΕΣΗΕΑ ζητούσε να γίνει «συζήτηση για την απρόσκοπτη, διαφανή και αξιόπιστη διακίνηση του ενημερωτικού περιεχομένου. Επιπλέον, επιθυμούμε να πληροφορηθούμε σχετικά με τους ελεγκτές της καταλληλόλητας του περιεχομένου, την εξειδίκευσή τους καθώς και τις ενέργειες στις οποίες προχωρεί η πλατφόρμα ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα αποκλεισμού περιεχομένου από τυχόν στοχευμένη και κακόβουλη χρήση του μηχανισμού αναφορών, όπως έχει παρατηρηθεί στην Ελλάδα αλλά και σε διεθνές επίπεδο».
Η Hill & Knowlton Strategies στην απάντησή της αρνείται οποιαδήποτε συνάντηση και συζήτηση και παραπέμπει σε παλαιότερη ανακοίνωσή της.
Φυσικά η υπόθεση δεν θα περιοριστεί εδώ δεδομένου ότι το Facebook κατέχει μονοπωλιακή θέση μαζί με το Instagram στα social media.
Αναλυτικά η επιστολή της ΕΣΗΕΑ
«Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ ζητεί συνάντηση, μέσω τηλεδιάσκεψης, με εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους του Facebook, για να συζητήσουν θέματα που αφορούν στην διαχείριση του ενημερωτικού περιεχομένου στο Facebook και ιδιαίτερα του περιεχομένου στην Ελληνική γλώσσα.
Η ΕΣΗΕΑ, μέλος της Ευρωπαϊκής και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων, είναι η μεγαλύτερη δημοσιογραφική Ένωση της Ελλάδος, με έτος ίδρυσης το 1914 και αριθμό μελών που ανέρχεται σε 6008 επαγγελματίες δημοσιογράφους, οι οποίοι εργάζονται σε εφημερίδες, ραδιοτηλεοπτικά και διαδικτυακά ενημερωτικά Μέσα.
Με δεδομένο το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό του περιεχομένου που αναρτάται στο Facebook παράγεται από επαγγελματίες δημοσιογράφους και ενημερωτικά Μέσα, κρίνουμε σκόπιμη μια συζήτηση για την απρόσκοπτη, διαφανή και αξιόπιστη διακίνηση του ενημερωτικού περιεχομένου.
Επιπλέον, επιθυμούμε να πληροφορηθούμε σχετικά με τους ελεγκτές της καταλληλότητας του περιεχομένου, την εξειδίκευσή τους καθώς και τις ενέργειες στις οποίες προχωρεί η πλατφόρμα ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα αποκλεισμού περιεχομένου από τυχόν στοχευμένη και κακόβουλη χρήση του μηχανισμού αναφορών, όπως έχει παρατηρηθεί στην Ελλάδα αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Προσβλέπουμε στην απάντησή σας, στον ορισμό μιας συνάντησης και στη διεξαγωγή μια παραγωγικής συζήτησης».
Η απάντηση της Hill & Knowlton Strategies:
«Σας ευχαριστούμε πολύ για το ενδιαφέρον σας σχετικά με τον πελάτη μας, Facebook, και το αίτημα της ΕΣΗΕΑ για video conference meeting με εκπρόσωπό του.
Σε συνέχεια του σχετικού email σας, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι το Facebook από την πλευρά του, στις 3 Μαρτίου 2021 προχώρησε σε μια επίσημη δήλωση, καθώς και κοινοποίησε περαιτέρω πληροφορίες αναφορικά με την πολιτική και τις διαδικασίες του. Σε περίπτωση που επιθυμείτε, μπορούμε να σας τα αποστείλουμε εκ νέου. Ανατρέχοντας στα παραπάνω θα βρείτε απαντήσεις στα θέματα του αιτήματος που μας κοινοποιήσατε.
Με δεδομένα τα παραπάνω, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι στην παρούσα φάση το Facebook δε σκοπεύει να προβεί σε νέες δηλώσεις σχετικά με το εν λόγω θέμα».