Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου είναι το νέο "Oruc Reis" για όποιον δεν το έχει καταλάβει...
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 40€
prodeals.gr

Η Γη μπορεί να περιβαλλόταν από ένα τεράστιο σύστημα δαχτυλιδιών όπως του Κρόνου πριν από 466 εκατ. χρόνια

Πώς μπορεί να δημιουργήθηκε το δαχτυλίδι γύρω από τον πλανήτη μας

Ερευνητές ενώ χαρτογραφούσαν κρατήρες και μελετούσαν πώς η μετακίνηση των τεκτονικών πλακών άλλαξε την επιφάνεια του πλανήτη μας, ανακάλυψαν πώς η Γη μπορεί να περιβαλλόταν από ένα τεράστιο σύστημα δαχτυλιδιών, όπως εκείνο του Κρόνου, πριν από περίπου 466 εκατ. χρόνια!

Από τους πάνω από 200 γνωστούς κρατήρες της Γης η 21 χρονολογούνται από την λεγόμενη Ορδοβίκια περίοδο (485 εκατομμύρια έως 443 εκατομμύρια χρόνια πριν) κι αν λάβουμε υπόψη μας πώς ήταν η στεριά και η θάλασσα στον πλανήτη μας (δύο τεράστιες ήπειροι περιβαλλόμενες από ένα αρχιπέλαγος μικρότερων νησιών, διαπιστώνουμε ότι όλοι αυτοί οι κρατήρες βρίσκεται σε μια ζώνη εύρους 30 μοιρών από τον Ισημερινό.

Πώς μπορεί να δημιουργήθηκε το δαχτυλίδι γύρω από τη Γη

Σε μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Earth and Planetary Science Letters», οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου Monash της Μελβούρνης υποστηρίζουν ότι οι κρατήρες αυτοί δημιουργήθηκαν μετά τη διέλευση ενός μεγάλου αστεροειδούς σε κοντινή απόσταση από τη Γη, που λόγω της βαρυτικής έλξης του πλανήτη μας διασπάστηκε σχηματίζοντας ένα δαχτυλίδι από συντρίμμια γύρω από τη Γη.

Οι συντάκτες της μελέτης χρησιμοποίησαν εκτιμήσεις για τις ηλικίες των κρατήρων αυτών και άλλα στοιχεία, όπως ίχνη εξωγήινου υλικού που διατηρήθηκαν σε ιζήματα ή πέτρες που θρυμματίστηκαν από μια σύγκρουση, για να δημιουργήσουν ένα χρονοδιάγραμμα πρόσκρουσης για ολόκληρη Ορδοβίκια περίοδο, που συμπυκνώνεται σε ένα σχετικά σύντομο διάστημα 50 εκατομμυρίων ετών.

«Με την πάροδο εκατομμυρίων ετών, υλικό από αυτόν τον δακτύλιο έπεσε σταδιακά στη Γη, δημιουργώντας την απότομη πρόσκρουση μετεωριτών που παρατηρείται στο γεωλογικό αρχείο», λέει ο επικεφαλής συντάκτης της μελέτης, καθηγητής Άντι Τόμκινς από τη Σχολή Γης, Ατμόσφαιρας και Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Monash.

Πώς το δαχτυλίδι μπορεί να επηρέασε το κλίμα της Γης

Η θεωρία αυτή ενδέχεται να εξηγεί ένα άλλο μυστήριο: μια περίοδο ψύχρανσης της Γης που διήρκεσε περίπου 40 εκατ. χρόνια (από περίπου 460 εκατ. χρόνια μέχρι περίπου 420 εκατ. χρόνια πριν) κι ήταν η πιο ψυχρή περίοδος των τελευταίων 500 εκατ. ετών της ιστορίας του πλανήτη μας.

Οι γεωολόγοι αγνοούν την αιτία για την ψύχρανση αυτή κι οι πιθανότερες εξηγήσεις του περιλαμβάνουν μια πτώση των αερίων του θερμοκηπίου και ηφαιστειακή τέφρα που μπλόκαρε το ηλιακό φως μεταξύ άλλων, αλλά οι συντάκτες της νέας μελέτης εικάζουν ότι το δαχτυλίδι μπορεί να έριχνε τη σκιά του στη Γη ψυχραίνοντας την επιφάνειά της και προκαλώντας μια εποχή παγετώνων.

«Η ιδέα ότι ένα σύστημα δακτυλίων θα μπορούσε να έχει επηρεάσει τις παγκόσμιες θερμοκρασίες προσθέτει ένα νέο επίπεδο πολυπλοκότητας στην κατανόησή μας για το πώς γεγονότα εκτός της Γης μπορεί να έχουν διαμορφώσει το κλίμα της», δήλωσε ο καθηγητής Τόμκινς.