Η Ισπανίδα μικροβιολόγος Πιλάρ Μπος καθώς ετοιμαζόταν να μπει στο διδακτορικό της το 2008, έτυχε να διαβάσει μια έρευνα που έλεγε ότι τα βακτήρια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη συντήρηση έργων τέχνης, το οποίο συνιστούσε αντικείμενο ενασχόλησης της μητέρας της.
Η μητέρα της, Πιλάρ Ροΐγκ, δυσκολευόταν να αποκαταστήσει τις νωπογραφίες που φιλοτέχνησε τον 18ο αιώνα ο Αντόνιο Παλομίνο σε μια από τις αρχαιότερες εκκλησίες της Βαλένθια.
Συγκεκριμένα, η συντηρήτρια δεν μπορούσε να βγάλει ένα είδος κόλλας που είχε χρησιμοποιηθεί στις προηγούμενες εργασίες συντήρησης τη δεκαετία του 1960 προκειμένου να αποσπαστούν οι νωπογραφίες από τους τοίχους της εκκλησίας του Σάντος Χουάνες.
Τώρα, 16 χρόνια αργότερα μετά την είσοδο και την επιτυχή εκπόνηση του διδακτορικού της, η κόρη ενώνει της δυνάμεις της με την μητέρα της σε ένα πρόγραμμα 4 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτείται από τοπικούς φορείς για την αποκατάσταση έργων τέχνης στη Βαλένθια.
Η μικροβιολόγος «εκπαιδεύει» βακτήρια ταΐζοντάς τα δείγματα από την κόλλα, η οποία παραγόταν από ζωικό κολλαγόνο. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα πείραμα τεχνητής επιλογής, αφού όσα βακτήρια τυγχάνει να διαθέτουν τα ένζυμα για τη διάσπαση της κόλλας πολλαπλασιάζονται εις βάρος των υπολοίπων και επικρατούν.
Ωστόσο, η Πίλαρ Μπος δεν επαναπαύεται με την επιτυχία της αλλά αντιθέτως εκπαιδεύει ένα άλλο είδος βακτηρίου για τον καθαρισμό γκραφίτι!