Σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 2 της DMA, οι ρυθμιστές πρέπει να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών για το συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων μεταξύ καθορισμένων βασικών υπηρεσιών πλατφόρμας και άλλων υπηρεσιών και, εάν ένας χρήστης αρνηθεί τη συγκατάθεση αυτή, θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε μια λιγότερο εξατομικευμένη, αλλά ισοδύναμη εναλλακτική λύση. Οι ρυθμιστές δεν μπορούν να κάνουν χρήση της υπηρεσίας ή ορισμένων λειτουργιών υπό τον όρο της συγκατάθεσης των χρηστών.
Ως απάντηση στις ρυθμιστικές αλλαγές στην ΕΕ, η Meta εισήγαγε τον Νοέμβριο του 2023 μια δυαδική προσφορά «πληρωμής ή συναίνεσης», σύμφωνα με την οποία οι χρήστες του Facebook και του Instagram στην ΕΕ πρέπει να επιλέξουν μεταξύ: (i) της συνδρομής με μηνιαία χρέωση σε μια έκδοση χωρίς διαφημίσεις σε αυτά τα κοινωνικά δίκτυα ή (ii) δωρεάν πρόσβαση σε μια έκδοση αυτών των κοινωνικών δικτύων με εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Η Επιτροπή έχει την προκαταρκτική άποψη ότι το μοντέλο διαφήμισης «πληρωμή ή συναίνεση» της Meta δεν συμμορφώνεται με το DMA, καθώς δεν πληροί τις απαραίτητες απαιτήσεις που ορίζονται στο άρθρο 5 παράγραφος 2. Συγκεκριμένα, το μοντέλο της Meta:
– Δεν επιτρέπει στους χρήστες να επιλέξουν μια υπηρεσία που χρησιμοποιεί λιγότερα από τα προσωπικά τους δεδομένα, αλλά κατά τα άλλα είναι ισοδύναμη με την υπηρεσία που βασίζεται στις «εξατομικευμένες διαφημίσεις».
– Δεν επιτρέπει στους χρήστες να ασκήσουν το δικαίωμά τους να συναινούν ελεύθερα στον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων.
Για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με το DMA, οι χρήστες που δεν συναινούν θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μια αντίστοιχη υπηρεσία που χρησιμοποιεί λιγότερα από τα προσωπικά τους δεδομένα, σε αυτήν την περίπτωση για την εξατομίκευση της διαφήμισης.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της έρευνάς της, η Επιτροπή συντονίστηκε με τις αρμόδιες αρχές προστασίας δεδομένων.
Με την αποστολή προκαταρκτικών πορισμάτων, η Επιτροπή ενημερώνει τη Meta για την προκαταρκτική της άποψη ότι η εταιρεία παραβιάζει το DMA. Αυτό δεν επηρεάζει το αποτέλεσμα της έρευνας. Η Meta έχει πλέον τη δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματα της υπεράσπισης εξετάζοντας τα έγγραφα στον φάκελο έρευνας της Επιτροπής και απαντώντας γραπτώς στα προκαταρκτικά πορίσματα της Επιτροπής. Η Επιτροπή θα ολοκληρώσει την έρευνά της εντός 12 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας στις 25 Μαρτίου 2024.
Εάν τελικά επιβεβαιωθούν οι προκαταρκτικές απόψεις της Επιτροπής, η Επιτροπή θα εκδώσει απόφαση διαπιστώνοντας ότι το μοντέλο της Meta δεν συμμορφώνεται με το άρθρο 5 παράγραφος 2 του DMA.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως και 10% του συνολικού παγκόσμιου κύκλου εργασιών του ρυθμιστή. Τέτοια πρόστιμα μπορούν να ανέλθουν έως και 20% σε περίπτωση επανειλημμένης παράβασης. Επιπλέον, σε περίπτωση συστηματικής μη συμμόρφωσης, η Επιτροπή εξουσιοδοτείται επίσης να εγκρίνει πρόσθετα διορθωτικά μέτρα, όπως να υποχρεώσει έναν ρυθμιστή να πουλήσει μια επιχείρηση ή μέρη της ή να απαγορεύσει στον ρυθμιστή να αποκτήσει πρόσθετες υπηρεσίες που σχετίζονται με τη συστημική μη συμμόρφωση.
Η Επιτροπή συνεχίζει την εποικοδομητική δέσμευσή της με τη Meta για να προσδιορίσει μια ικανοποιητική πορεία προς την αποτελεσματική συμμόρφωση.