Η ιστορία της 336 Μοίρας ξεκινά στις 25 Φεβρουαρίου του 1943 µε την συγκρότησή της στην Αλµάζα της Νότιας Αφρικής. Η Μοίρα αρχικά εξοπλίστηκε µε 21 αεροσκάφη Hurricane IIC το καθένα εκ των οποίων διέθετε τέσσερα πυροβόλα των 20 χλστ.
Τα αεροσκάφη ήταν βελτιστοποιηµένα για αποστολές αέρος-εδάφους ένας ρόλος που θα κρατούσαν καθ΄όλη τη διάρκεια του πολέµου.
Η αρχική ονοµασία της 336 Μοίρας ήταν «Βασιλική Ελληνική Μοίρα ∆ιώξεως» και αυτή υπαγόταν διοικητικά στην 219 Πτέρυγα Μάχης της RAF.
Στην Αίγυπτο
Πρώτος σταθµός της Μοίρας το αεροδρόµιο L.G. 219, σύµφωνα µε την ονοµατολογία της RAF- όπου LG δε σηµαίνει τίποτα άλλο από πεδίο προσγείωσης (Landing Ground)- και σήµερα βρίσκεται στη θέση του, το διεθνές αεροδρόµιο του Καίρου. Επόµενο αεροδρόµιο µεταστάθµευσης (4 Απριλίου 1943) το πεδίο LG 121 360 χλµ. δυτικά της Αλεξάνδρειας και 520 χλµ. βορειοδυτικά του Καΐρου.
Η συγκεκριµένη βάση βρισκόταν περί τα 400 χλµ. νότια της Κρήτης –εγγύτερα δηλαδή από την προηγούµενη- και η µετακίνηση της Μοίρας εκεί αφορούσε ακριβώς αυτό, δηλαδή τις επιθετικές αποστολές σε στόχους στο νησί.
Από τις 11 Απριλίου 1943 όπου η 336 Μοίρα κηρύχθηκε και επιχειρησιακή άρχισε την ανάληψη αποστολών µε περιπολίες προστασίας νηοποµπών, επιθετικές περιπολίες και επιθέσεις εναντίον επίγειων στόχων στην Κρήτη.
Η πρώτη αλλαγή αεροσκαφών για την 336Μ – κατόπιν αιτήµατος και πιέσεων της ελληνικής εξόριστης κυβέρνησης- έρχεται το Σεπτέµβριο του 1944 όταν αλλάζει τα Hurri 2C µε τα όχι όµως και πλέον σύγχρονα για την εποχή Spitfire MkV. Η βρετανική RAF είχε πάντα µια έφεση στο να δίδει στην τότε ΕΒΑ ότι πιο… παλαιό είχε.
Από την βόρεια Αφρική στην Ιταλία και στην Ελλάδα
Από τη Μάρσα Ματρούχ όπου στάθµευε τότε η 336Μ και ακολουθώντας τις προελαύνουσες συµµαχικές δυνάµεις, µετακινείται στο αεροδρόµιο Νουόβα της Ιταλίας από όπου επιχειρεί εναντίον στόχων σε Γιουγκοσλαβία, Αλβανία και Ελλάδα για σύντοµο χρονικό διάστηµα ενός µηνός περίπου, πριν επαναπατριστεί το Νοέµβριο, µετά τη γερµανική αποχώρηση από την Ελλάδα.
Αµέσως και από το αεροδρόµιο του Χασανίου –Ελληνικό- ξεκινά συνεχείς αποστολές εναντίον στόχων στις γερµανικές ξεχασµένες φρουρές κυριότερα της Μήλου, και της Κρήτης.
Ο Β’ Παγκόσµιος Πόλεµος, θα τελειώσει λίγους µήνες αργότερα µε την 336 Μοίρα να έχει πραγµατοποιήσει 3.250 αποστολές και 12.427 ώρες πτήσης εκ των οποίων οι 5,116 σε επιχειρησιακές αποστολές αλλά και 12 χειριστές όµως νεκρούς στο πεδίο της µάχης.
Το Μάιο του 1945 η 336 Μ µετακινείται για άλλη µια φορά στο αεροδρόµιο του Σέδες και παίρνει µέρος στις επιχειρήσεις κατά των κουµουνιστών ανταρτών την περίοδο 1946-1949.
Από τα Helldiver στα F-84G, F-84F και F-104G
Με το τέλος των επιχειρήσεων το Φεβρουάριο του 1949 θα βρεθεί στη Λάρισα όπου και εντάσσεται στην δύναµη της 110 ΠΜ.
Τον Αύγουστο του ίδιου χρόνου θα εφοδιαστεί µε τα πρώτα αµερικανικής κατασκευής αεροσκάφη. Πρόκειται για τα αεροσκάφη κάθετου βοµβαρδισµού SB2C Helldiver µεταπίπτοντας έτσι για πρώτη φορά στο ρόλο του ελαφρού βοµβαρδισµού.
Ο ∆εκέµβριος του 1953 θα είναι ο µήνας όπου συντελείται η ιστορική µετάβαση της Μοίρας από τα ελικοφόρα αεροσκάφη στα αεριωθούµενα. Τότε η 336Μ παραλαµβάνει για πρώτη φορά τα F-84G και από τη Λάρισα µετασταθµεύει στη Ν. Αγχίαλο.
Το 1958 αντικαθιστά τα F-84G µε τα F-84F και το Μάρτιο του 1959 επιστρέφει ξανά στην 110 ΠΜ και από εκεί, το ∆εκέµβριο του 1962, στην 116 τότε Σµηναρχία Μάχης στο αεροδρόµιο του Αράξου.
Το 1964 η Μοίρα εκσυγχρονίζεται, µε τα πλέον σύγχρονα για την εποχή εκείνη, αεροσκάφη F 104G και µετακινείται στην 114 ΠΜ, στην Τανάγρα.
Παράλληλα παραµένει ένας αριθµός προσωπικού και αεροσκαφών F-84F στην 116 ΣΜ. Από το ∆εκέµβριο του 1966 µέχρι τις 31 Μαρτίου του 1993 η Μοίρα διατηρούσε τα F-104G, αεροσκάφη που έγραψαν την δική τους ιστορία.
Τα F-104G η Μοίρα θα τα αποσύρει στις 31 Μαρτίου του 1993(!) προκειµένου να ξεκινήσει να παραλαµβάνει τα µεταχειρισµένα A-7E και TA-7C του αµερικανικού Ναυτικού. Μέχρι και το 2007 η 336Μ Βοµβαρδισµού επιχειρούσε τόσο µε A-7E όσο και µε A-7H µέχρι το 2008 όπου µε την αλλαγή του ρόλου της 335Μ παραλαµβάνει το σύνολο των A-7E.
Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βοµβαρδισµού της ΠΑ αυξήθηκαν δραµατικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διάθεταν µεγάλες δυνατότητες µεταφοράς οπλικού φορτίου, σε µεγάλες αποστάσεις, µε ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων. Τα A-7E αεροσκάφη πριν παραληφθούν από την 336Μ, είχαν προηγουµένως υπηρετήσει για αρκετά χρόνια τόσο στην αεροπορική Εθνοφρουρά όσο και στο Ναυτικό των ΗΠΑ.
Η επάνδρωση της Μοίρας την εποχή εκείνη ξεκίνησε από έναν αρχικό πυρήνα έµπειρων χειριστών αεροσκαφών Α-7 και οι οποίοι πλαισιώθηκαν από µερικούς ακόµα πρώην χειριστές F-104 G.
Οι Ιπτάµενοι της ξεκινούν πλέον εκπαιδεύσεις σε καινούρια είδη αποστολών όπως ο εναέριος ανεφοδιασµός , οι αποστολές νυχτερινού βοµβαρδισµού µε τη χρήση FLIR, καθώς επίσης µε την βοήθεια των µεγάλων δυνατοτήτων του Α-7 σε αποστολές βοµβαρδισµού αναπτύσσουν καινούριες τακτικές σε αποστολές ΕΑΥ ΤΑΥΝΕ και Επιθετικής Αναγνώρισης.
Ταυτόχρονα συµµετέχει σε πολλές Νατοϊκές ασκήσεις όπως DESTINED GLORY, SPARTAN HUMMER, BOLD AVENGER κ.α. ενώ ταυτόχρονα αποτέλεσε την βασικότερη δύναµη βοµβαρδισµού σε όλες τις ασκήσεις ADEX σε συνεργασία µε την Ναυτική Νατοϊκή ∆ύναµη της Ανατολικής Μεσογείου.
Παράλληλα αποτέλεσε σηµαντικό συντελεστή επιτυχίας σε όλες τις Εθνικές ασκήσεις ηµερήσιες και νυχτερινές, τόσο της Πολεµικής Αεροπορίας αλλά και των άλλων κλάδων των ενόπλων δυνάµεων.
Όλη αυτή την περίοδο η 336Μ µε τα αεροσκάφη Α-7 θα λάβει επίσης µέρος σε διεθνείς Αεροπορικές Εκθέσεις όπως Air Tatoo κ.α. σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες όπως Ιταλία, Γαλλία, Γερµανία, Πορτογαλία, Ισπανία κ.α., καθώς επίσης διοργανώνει αλλά και φιλοξενείται σε πολλές ανταλλαγές Νατοϊκών Μοιρών στα πλαίσια του θεσµού Squadron Exchange.
Η µεγάλη εµπειρία των χειριστών της σε όλες τις αποστολές βοµβαρδισµού µε τα Α-7Ε, µέρα και νύχτα και µε όλες τις καιρικές συνθήκες, αποτέλεσε σηµαντική παρακαταθήκη για όλες τις επόµενες γενιές αεροπόρων της Π.Α. αφού πολύ µεγάλος αριθµός χειριστών της, πέταξαν µε το Α-7 και το περήφανο σήµα του Όλυµπου στο στήθος τους.
Στις 17 Οκτωβρίου 2014 πραγµατοποιείται η µεγαλειώδης τελετή απόσυρσης του LTV A-7 Corsair II ως το τελευταίο στον κόσµο. Αυτή η εκδήλωση σηµατοδοτεί και την απαρχή µίας νέας µεγάλης σελίδας για την 336Μ.
Στην εποχή των F-16
Από τις αρχές του 2015 η Μοίρα προετοιµάζεται για να λειτουργήσει µε την πιο προηγµένη έκδοση µαχητικού που υπηρετεί στην ΠΑ και ίσως σε άλλες αεροπορίες του ΝΑΤΟ, το µαχητικό F-16 Block 52+ ADV.
Έτσι στις 13 Ιουλίου 2015, η Μοίρα εκτελεί την πρώτη της πτήση µε µαχητικά F-16 σε τετράδα, σε αποστολή ACT και χαρακτηριστικό κλήσης OΛΥΜΠΟΣ GOLD.
Πλέον οι χειριστές της 336Μ αναλαµβάνουν να εκτελέσουν όλη την γκάµα Αεροπορικών αποστολών µέρα και νύχτα και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, αφού το µαχητικά αεροσκάφη µε το οποίο είναι εξοπλισµένη η Μοίρα είναι ικανό να εκτελέσει µε την ίδια αποτελεσµατικότητα όλες τις αποστολές της Π.Α. και του ΝΑΤΟ.
Έτσι οι χειριστές της 336Μ συνεχίζουν την ένδοξη ιστορία της πετώντας σε όλα τα µήκη και τα πλάτη τόσο του Ελληνικού εναέριου χώρου, όσο και του Ευρωπαϊκού ουρανού µε τα αεροσκάφη F-16 ADV.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.