Το Κυπριακό αποτελεί ίσως την πιο μαύρη και σκοτεινή σελίδα στην ιστορία του σύγχρονου ελληνισμού, αφού σχεδόν 50 χρόνια μετά ακόμα δεν έχει γίνει επισήμως γνωστό τι έγινε ακριβώς και αντί να ενωθεί η Ελλάδα με την Κύπρο μετά τον Β’ΠΠ, όπως συνέβη με τα Δωδεκάνησα, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε.
Στις 12 Οκτωβρίου 1967 το αεροσκάφος de Havilland Comet που εκτελούσε την πτήση CY 284 αναμενόταν να προσγειωθεί στη Λευκωσία τις πρώτες πρωινές ώρες. Δεν έφτασε ποτέ.
Το αεροσκάφος μετατράπηκε σε μια πύρινη μπάλα πάνω από τη Μεσόγειο, λόγω εκρηκτικής συσκευής που είχε τοποθετηθεί στον θάλαμο επιβατών, παίρνοντας μαζί του 66 ανθρώπους (59 επιβάτες και 7 άτομα του πληρώματος).
«Αεροσκάφος των Βρετανικών Ευρωπαϊκών Αερογραμμών και των Κυπριακών Αερογραμμών, εκτελούν πτήσιν από Λονδίνον εις Λευκωσίαν μέσω Αθηνών,κατέπεσε την 5.17 π.μ. της σήμερον εις την θάλασσαν μεταξύ Ρόδου και Κύπρου και εις σημείον ευρισκόμενον 30 μίλια εκ των ακτών της Τουρκίας, 106 μίλια εκ Ρόδου και 160 μίλια εκ Κύπρου. Του αεροσκάφους επέβαινον 59 επιβάται και πλήρωμα εξ επτά προσώπων.
Αι αρμόδιαι υπηρεσίαι της Δημοκρατίας εκινητοποίησαν αμέσως, εν συνεργασία μετά της εν Κύπρω Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας, τα συνεργεία διασώσεως, τα οποία και επελήφθησαν πάραυτα του έργου ερεύνης και διασώσεως. Ωσαύτως εζητήθη βοήθεια από τας Ελληνικάς και τας Τουρκικάς Αρχάς, καθώς επίσης και από όλα τα ευρισκόμενα εις την περιοχήν πλοία. Υπό των προσδραμόντων εις την περιοχήν του ατυχήματος σκαφών είχον περισυλλεγή μέχρι της 1ης μ.μ. 21 πτώματα. Αι έρευναι συνεχίζονται».
Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Φιλελεύθερος»
Μετά από έρευνες, με βάση του στοιχεία που βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος, διαπιστώθηκε ότι η αιτία της πτώσης ήταν η εσωτερική ανατίναξη με βόμβα. Ωστόσο, υπήρξαν πολλές αμφιβολίες…
Υπήρξε έντονη υπόνοια ότι η πραγματική αιτία ήταν η κατάρριψη από μαχητικό αεροσκάφος. Στο αεροπλάνο θα επιβιβαζόταν και ο πρόεδρος της Βουλής, Γλαύκος Κληρίδης, ωστόσο, τελευταία στιγμή ανέβαλε το ταξίδι του λόγω υποχρεώσεων.
Το 2011 στην Κυπριακή Βουλή των Αντιπροσώπων έγινε λόγος ότι στο συγκεκριμένο αεροπλάνο επρόκειτο να επιβαίνει ο στρατηγός Γεώργιος Γρίβας, ο οποίος λίγες μέρες μετά έλαβε μέρος στις Επιχειρήσεις της Κοφίνου εναντίον Τουρκοκυπρίων ενόπλων.
Σχετικά άρθρα δημοσιεύτηκαν στην Daily Mirror, Daily Express και Evening Star. Κάπως, έτσι, δόθηκε τροφή για τη δημιουργία σεναρίων περί εξόντωσης πολιτικών προσώπων.
Η εφημερίδα «Φιλελεύθερος» έγραφε τότε: «Η πιθανότης δολιοφθοράς έδωσεν αφορμήν να κυκλοφορήσουν εις Αθήνας φήμαι ότι μεταξύ των επιβατών ευρίσκετο ινκόγκνιτο ο στρατηγός Γρίβας, ο οποίος, ως γράφει η εφημερίς (σ.σ. Ντέιλι Μίρορ) είναι γνωστόν ότι έχει πολλούς πολιτικούς εχθρούς, τόσον εις την Ελλάδα όσον και εις την Κύπρον. Η εις Αθήνας όμως κυπριακή Πρεσβεία διέψευσεν αμέσως την πληροφορίαν ότι ο στρατηγός Γρίβας ήτο μεταξύ των επιβατών».
Στο βιβλίο «Η Βιογραφία του Στρατηγού Γρίβα», ο συγγραφέας Λεωνίδας Λεωνίδου, εμπλέκει τη δολοφονική απόπειρα με τα γεγονότα στην Κύπρο και την άρνηση του Γρίβα να αναμείξει την Εθνική Φρουρά σε ενέργειες εναντίον των Τουρκοκυπρίων, και γράφει: «Αυτές οι συνταρακτικές λεπτομέρειες εμπλέκουν ξανά τον Υπουργό Εσωτερικών της Κύπρου Πολύκαρπο Γιωρκάτζη, γιατί η έκρηξη έγινε κάτω από το κάθισμα του Αβραάμ Σολωμού, τότε οδηγού του Υπουργού Εξωτερικών Σπ. Κυπριανού, και ο οποίος δρούσε με εντολές του Γιωρκάτζη…».
Τα γεγονότα αυτά, ωστόσο, δεν δημιούργησαν μόνο θεωρίες αλλά προκάλεσαν έντονο πολεμικό κλίμα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία, ενώ η Ελλάδα για να αποκλιμακώσει την κατάσταση αναγκάστηκε να δεχτεί την αποχώρηση της ελληνικής Μεραρχίας που βρισκόταν στο νησί.