Η δίψα για τον πλούτο ξεκίνησε από τόσο παλιά όσο και η ίδια η ανθρωπότητα.
Και στη μακρά διαδρομή της εμφανίστηκαν στο προσκήνιο της ιστορίας άνθρωποι που συγκέντρωσαν πλούτη σε τέτοιες απίστευτες ποσότητες, που μπροστά τους ωχριούν οι σύγχρονοι δισεκατομμυριούχοι.
Ποιοι ήταν όμως αυτοί που είχαν το χρυσό άγγιγμα του Μίδα; Μετά από αμέτρητα 24ωρα ερευνών ακαδημαϊκοί, ιστορικοί κι οικονομολόγοι κατέληξαν σ’ έναν κατάλογο με τους δέκα πλουσιότερους όλων των εποχών.
10. Άλαν Ρούφους (1040 -1093 π.Χ.)
Συγγενής και σύντροφος του Γουλιέλμου του Κατακτητή ο Άλαν Ρούφους, ο επονομαζόμενος και «Άλαν ο Ερυθρός», πέθανε ζάπλουτος με μια περιουσία που αποτιμάται με τα σημερινά δεδομένα στα 178, 65 δισ. δολάρια και η οποία προήλθε εν μέρει από την εκμετάλλευση μιας τεράστιας έκτασης περίπου ενός εκατομμυρίου στρεμμάτων που του παραχώρησε το 1071 μ.Χ. ο βασιλιάς στο Γιορκσάιρ για τη συμμετοχή του στην νορμανδική εισβολή.
Ο Άλαν Ρούφους απασχολούσε τεράστιο εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό για την οικοδόμηση κάστρων, αρχοντικών και αβαείων σ’ όλη την κατακτημένη από τους Νορμανδούς Αγγλία, ενώ ίδρυσε την πόλη του Ρίτσμοντ στο Βόρειο Γιορκσάιρ.
9. Κορνήλιος Βάντερμπιλτ (1794 – 1877)
Ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στην αμερικανική ιστορία ήταν ένας βιομήχανος που έχτισε την περιουσία του με τις επιχειρηματικές δραστηριότητές του στη ναυτιλία και στους σιδηροδρόμους. Ο Κορνήλιος Βάντερμπιλτ, πατριάρχης της ομώνυμης οικογένειας, γεννήθηκε στο Στέιτεν Άιλαντ της Νέας Υόρκης κι αφού παράτησε το σχολείο στα 11, άρχισε να εργάζεται στο οχηματαγωγό του πατέρα του στο λιμάνι της αμερικανικής μεγαλούπολης.
Σε ηλικία 16 ετών αποφάσισε να στήσει δική του εταιρεία με φέρι μποτ με ένα δάνειο εκατό δολαρίων από τη μητέρα του. Όταν πέθανε το 1877, η περιουσία του υπολογιζόταν γύρω στα 100 εκ. δολάρια, δηλαδή περί τα 200 δισ. δολάρια σε σημερινή αξία.
8. Χένρι Φορντ (1863-1947)
Ο Χένρι Φορντ ήταν ο ιδρυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford Motor Company και «πατέρας» της γραμμής συναρμολόγησης που χρησιμοποιείται στην μαζική παραγωγή. Αν και δεν εφηύρε το αυτοκίνητο, ήταν αυτός που κατασκεύασε τα πρώτα οχήματα που μπορούσαν να αγοράσουν πολλές μεσοαστικές οικογένειας στις ΗΠΑ και εμπνεύστηκε τη μαζική παραγωγή προσιτών στη μεσαία τάξη αγαθών, συνοδευόμενη από καλές απολαβές για τους υπαλλήλους του και κοινωνικά προνόμια.
Η κυκλοφορία του φημισμένου Μοντέλου Τ το 1908 έφερε την επανάσταση στις μεταφορές και την αμερικανική βιομηχανία. Βασική φιλοσοφία του ήταν η οικονομική ανεξαρτησία των ΗΠΑ. Το εργοστάσιό του, River Rouge Plant, έγινε το μεγαλύτερο βιομηχανικό σύμπλεγμα του πλανήτη, επιδιώκοντας την καθετοποιημένη μαζική παραγωγή σε τέτοιο βαθμό που παρήγαγε ακόμη και δικό του χάλυβα. Ο στόχος του Φορντ ήταν η παραγωγή οχημάτων χωρίς την παραμικρή εξάρτηση από τις εισαγωγές.
Πίστευε στην παγκόσμια επέκταση της εταιρείας του κι ότι το διεθνές εμπόριο και η συνεργασία θα οδηγούσε στην εδραίωση της ειρήνης στον πλανήτη. Η περιουσία του με τα σημερινά δεδομένα έφθασε τα 199 δισ. δολάρια.
7. Γιάκομπ Φούγκερ (1459 -1525)
Ο Γιάκομπ Φούγκερ ήταν ένας Γερμανός μεγαλέμπορος και τραπεζίτης, με πλούσια δράση την τριακονταετία 1495 -1525μ.Χ. Ήταν γόνος οικογένειας εμπόρων από το Άουγκσμπουργκ, η οποία έχτισε την περιουσία της κυρίως μέσω του εμπορίου υφασμάτων με την Ιταλία. Η εταιρεία αναπτύχθηκε γρήγορα, όταν τα αδέλφια Ούλριχ, Γκέοργκ και Γιάκομπ άρχισαν τις τραπεζικές συναλλαγές με τον Οίκο των Αψβούργων και τη Ρωμαϊκή Κουρία ενώ την ίδια περίοδο ξεκινούσε εξορύξεις αργύρου στο Τιρόλο.
Από το 1493 εξασφάλισε μονοπώλια στις εξορύξεις χαλκού στη σημερινή Τσεχία και Σλοβακία, ενώ το 1525 δικαιώματα εξόρυξης υδράργυρου και κινναβαρίτη στην ισπανική Αλμαντέν.
Μέσα σε λίγες δεκαετίες ο Φούγκερ επέκτεινε την οικογενειακή επιχείρηση σε μια εταιρεία με πεδίο δράσης σ’ ολόκληρη την Ευρώπη κι όταν πέθανε στις 30 Δεκεμβρίου του 1525 κληροδότησε στον ανεψιό του Άντον Φούγκερ εταιρικά περιουσιακά στοιχεία αξίας άνω των δύο εκατομμυρίων φιορινιών (σημερινή αξία 221 δισ. δολάρια)
6. Μιρ Οσμάν Αλί Χαν (1886-1967)
Ο τελευταίος ηγέτης (νιζάμ) του Χαϊντεραμπάντ και του Μπεράρ κυβέρνησε από το 1911 μέχρι το 1948 που το πριγκιπάτο του συγχωνεύθηκε με την Ινδία. Ο Μιρ Οσμάν Αλί Χαν θεωρείτο επί των ημερών του ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου με μια περιουσία που αποτιμάτο στις αρχές της δεκαετίας του 1940 στα δύο δισ. δολάρια (σημερινά 32,8 δισ.δολάρια) ή περίπου το 2% της αμερικανικής οικονομίας, ενώ παρέμεινε ο πλουσιότερος άνθρωπος στη νοτιοανατολική Ασία μέχρι το θάνατό του το 1967.
Λέγεται ότι κατείχε μια προσωπική συλλογή πλακών χρυσού και αργύρου αξίας 100 εκατομμυρίων λιρών και κοσμημάτων αξίας 400 εκ. λιρών, μεταξύ των οποίων και το φημισμένο, σπάνιο διαμάντι «Τζέικομπ» (εκτιμώμενης αξίας 100 εκ. λιρών το 2008), το οποίο ο ίδιος χρησιμοποιούσε ως πρες παπιέ. Είχε επίσης στην κατοχή του μια τεράστια ποσότητα μαργαριταριών (αρκετή για την πλακόστρωση μιας πλατείας), εκατοντάδες άλογα κούρσας, χιλιάδες στολές και δεκάδες Rolls-Royce. Η συνολική του περιουσία (αν υπολογιστεί και ο πληθωρισμός) θα έφθανε σήμερα τα 236 δισ., δολάρια.
5. Τσάρος Νικόλαος Β΄ (1868-1918)
Ο τσάρος Νικόλαος Β΄ (Νικολάι Αλεξάντροβιτς) του Οίκου των Ρομανόφ ήταν ο τελευταίος αυτοκράτορας της Ρωσίας από τον 1894 μέχρι την επανάσταση του 1917. Σε ηλικία 48 ετών, περίπου δύο χρόνια πριν την εκτέλεσή του από τους μπολσεβίκους, η περιουσία του αποτιμάτο στα 881 εκ. δολάρια (σημερινά 290 δισ. δολάρια). Θεωρείται ο πλουσιότερος μονάρχης και αρχηγός κράτους στην ιστορία. Επί των ημερών του η Ρωσία υπέστη ταπεινωτική ήττα στον ρωσο-ιαπωνικό πόλεμο, ενώ τον Αύγουστο του 1914 με απόφασή του η χώρα του ενεπλάκη στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου σκοτώθηκαν 3,3 εκ. Ρώσοι. Όταν πέθανε, η καθαρή περιουσία του άγγιζε σε σημερινά χρήματα τα 305 δισ. δολάρια.
4. Άντριου Κάρνεγκι (1835-1919)
Γεννημένος στη Σκωτία μετανάστευσε στις ΗΠΑ με τους γονείς του το 1848. Ο Άντριου Κάρνεγκι ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία ως χειριστής τηλεγράφου και μέχρι το 1860 διέθετε επενδύσεις σε σιδηρόδρομους, γέφυρες και πετρελαιοπηγές. Διεύρυνε την περιουσία του ως πωλητής ομολόγων, συγκεντρώνοντας χρήματα για τις αμερικανικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη.
Δημιούργησε την χαλυβουργία Κάρνεγκι στο Πίτσμπουργκ, την οποία πούλησε το 1901 έναντι 480 εκ. δολαρίων στην J. P. Morgan και αφιέρωσε το υπόλοιπο της ζωής του στις φιλανθρωπίες και τα έργα κοινής ωφελείας, ενώ ξόδευε μεγάλα ποσά για την εκπαίδευση, την επιστημονική έρευνα και τη δημιουργία βιβλιοθηκών. Η περιουσία που συγκέντρωσε στη διάρκεια της ζωής του έφθασε με τα σημερινά δεδομένα τα 372 δισ. δολάρια.
3. Τζον Ντ. Ρόκφελερ (1839-1937)
Ο πλουσιότερος Αμερικανός που έζησε ποτέ ήταν ο ιδρυτής της Standard Oil Company, που κυριάρχησε στην πετρελαιοβιομηχανία. Ήταν το δεύτερο από τα έξι παιδιά και ο μεγαλύτερος γιος του αγγλογερμανικής καταγωγής καλλιτέχνη Γουίλιαμ Έιβερι Ροκφέλερ (13 και της σκωτο-ιρλανδικής καταγωγής Ελίζα Ντάβισον.
Αρχικά ο Τζον Ντ. Ροκφέλερ εργάστηκε ως λογιστής σε μικρές επιχειρήσεις. Το 1863 ίδρυσε το πρώτο διυλιστήριο πετρελαίου στο Κλίβελαντ και το 1870 την Standard Oil Company που απέκτησε σταδιακά τον έλεγχο όλων των διυλιστηρίων της Φιλαδέλφειας, του Πίτσμπεργκ και της Βαλτιμόρης, ενώ δραστηριοποιήθηκε και στις μεταφορές, την σιδηρουργία, τη μεταλλουργία κ.α.
Μέχρι το 1882 είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα από τα ισχυρότερα τραστ του κόσμου. Τα τελευταία 40 χρόνια της ζωής του τα πέρασε στη σύνταξη χρησιμοποιώντας μεγάλο μέρος της τεράστιας περιουσίας του (που εκτιμάται σήμερα στα 342,4 δισ. δολάρια) για τη δημιουργία της σύγχρονης προσέγγισης στοχευμένης φιλανθρωπίας με τη δημιουργία ιδρυμάτων που συνέβαλαν στις εκπαιδευτικές, επιστημονικές και ιατρικές έρευνες (και την εξάλειψη του κίτρινου πυρετού και του παράσιτου των εντέρων).
2. Οικογένεια Ρότσιλντ (έτος γέννησης 1744)
Η οικογένεια Ρότσιλντ είναι σήμερα οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου με περιουσιακά στοιχεία αξίας τουλάχιστον 350 δισ. δολαρίων. Από τον 18ο αιώνα η γερμανο-εβραϊκής καταγωγής δυναστεία, που ξεκίνησε o γεννημένος στο γκέτο της Φρανκφούρτης Μάγιερ Άμσελ Ρότσιλντ, ασχολείται ως επί το πλείστον με τα ίδια βασικά αντικείμενα, δηλαδή τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τις επενδύσεις σε πολύτιμους λίθους, σε έργα τέχνης και ιστορικά ακίνητα καθώς και στα ΜΜΕ και τα μέσα μεταφορών.
Η πραγματική τους περιουσία είναι δύσκολο να αποτιμηθεί επειδή είναι διασκορπισμένη σε συμφέροντα σ’ ολόκληρο τον πλανήτη. Πολλοί πιστεύουν ότι η δυναστεία ελέγχει περιουσιακά στοιχεία άνω του ενός τρισ. Δολαρίων μόνον σε τράπεζες και real estate.
1. Μάνσα Μούσα (περίπου 1280 μ.Χ. -περίπου 1337 μ.Χ.)
O Μάνσα Μουσα ήταν ο δέκατος «βασιλεύς των βασιλέων» της ζάπλουτης αυτοκρατορίας του Μάλι (σημερινό Μάλι, Γκάνα και Τιμπουκτού στη Δυτική Αφρική), που κάλυπτε τις μισές ανάγκες του πλανήτη σε αλάτι και χρυσό. Όταν πήγε για προσκύνημα στη Μέκκα το 1324 μ.Χ. η συνοδεία του περιλάμβανε 60.000 άνδρες, 12.000 σκλάβους ο καθένας εκ των οποίων μετέφερε ράβδους χρυσού, κήρυκες με χρυσά ραβδιά και μεταξωτή αμφίεση, καθώς και 80 καμήλες, η κάθε μία από τις οποίες μετέφερε από 25 έως 150 κιλά χρυσόσκονης. Μοίραζε χρυσάφι σ’ όσους φτωχούς συναντούσε στο δρόμο, ενώ λέγεται ότι έχτιζε από ένα τέμενος κάθε Παρασκευή.
Όμως η γενναιοδωρία του κατέστρεψε άθελά του τις οικονομίες των περιοχών απ’ όπου πέρασε. Η ξαφνική εισροή χρυσού προκάλεσε υποτίμηση του πολύτιμου μετάλλου την επόμενη δεκαετία στο Κάιρο, τη Μεδίνα και τη Μέκκα. Για να διορθώσει την αγορά χρυσού ο Μούσα δανείστηκε με υψηλό επιτόκιο από τοκογλύφους στο Κάιρο όλο το χρυσάφι που μπορούσε να μεταφέρει. Είναι η μοναδική φορά καταγεγραμμένη στα ιστορικά χρονικά που ένας άνθρωπος ήλεγχε άμεσα την τιμή του χρυσού στη Μεσόγειο. Όταν πέθανε η προσωπική του περιουσία εκτιμάται ότι έφθανε με τα σημερινά δεδομένα τα 400 δισ. δολάρια, πράγμα που, σύμφωνα με το celebritynetworth, τον καθιστά τον πλουσιότερο άνθρωπο που έζησε ποτέ.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.