Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης γεννήθηκε το 1891 στην Αίγινα. Τον Σεπτέμβριο του 1906 εισήλθε στη σχολή ναυτικών δοκίμων από την οποία αποφοίτησε το 1910 ως μάχιμος σημαιοφόρος. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης έγινε αεροπόρος.
Το ξέσπασμα του Ά Βαλκανικού πολέμου, τον βρίσκει ως ύπαρχο του τορπιλοβόλου Τ-15. Το συγκεκριμένο πλοίο δρούσε στη περιοχή της Λήμνου. Αποστολή του ήταν η προστασία του υδροπλάνου «Ναυτίλος», που εκτελούσε αναγνωριστικές αποστολές στη περιοχή. Μετά τη νικηφόρα ναυμαχία της Έλλης κρίθηκε απαραίτητο από το πολεμικό ναυτικό να υπάρξει συλλογή πληροφοριών για τη ακριβή θέση και τη κατάσταση του τουρκικού στόλου.
Η πρώτη του αποστολή με αεροπλάνο
Την 24Η Ιανουαρίου 1913 ο Μωραϊτίνης εκτέλεσε την πρώτη πολεμική αποστολή με αεροπλάνο. Πέταξε ως παρατηρητής με το υδροπλάνο «Ναυτίλος», κυβερνήτης του οποίου ήταν ο Υπολοχαγός αεροπόρος Μιχαήλ Μουτούσης. Η συγκεκριμένη ήταν η πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας. Μάλιστα στην πτήση αυτή ο Μωραϊτίνης σχεδίασε, ενώ βρισκόταν στον αέρα, το πολεμικό σχεδιάγραμμα με τις θέσεις του τουρκικού στόλου.
Η αποστολή παραλίγο να καταλήξει σε τραγωδία λόγω μηχανικής βλάβης και το αεροσκάφος εκτέλεσε αναγκαστική προσθαλάσσωση. Στη περιοχή έσπευσε το αντιτορπιλικό Βέλος, το οποίο ρυμούλκησε το αεροσκάφος και το μετέφερε στο λιμάνι του Μούδρου.
Η δράση του στο Α Παγκόσμιο πόλεμο
Την αρχική εκπαίδευση του αεροπορικού ελληνικού στόλου, είχαν αναλάβει Βρετανοί. Με τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων, ο Μωραϊτίνης ήταν από τους πρώτους αξιωματικούς που έλαβε άδεια εκπαιδευτή. Το Φεβρουάριο του 1915 ανέλαβε επικεφαλής της ναυτικής αεροπορίας. Συμμετείχε ενεργά στις επιχειρήσεις στον Α Παγκόσμιο πόλεμο ως χειριστής καταδιωκτικού. Μάλιστα βραβεύτηκε από τους Βρετανούς με το παράσημο του τάγματος διακεκριμένης υπηρεσίας.
Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η δράση του κατά την διάρκεια του Α Παγκοσμίου πολέμου στην κατεχόμενη από τους Βουλγάρους ανατολική Μακεδονία. Βομβάρδισε το αεροδρόμιο της Δράμας στις 18 Μαρτίου 1917 και έπληξε αμαξοστοιχίες του Βουλγαρικού στρατού.
Όταν η Ελλάδα μπήκε επίσημα στον πόλεμο ο Μωραϊτίνης ξεκίνησε επιχειρήσεις στο Βόρειο Αιγαίο. Συμμετείχε στη βύθιση των καταδρομικών «Γκαίμπεν» και «Μπρσλάου». Μάλιστα στις 22 Φεβρουαρίου ο Μωραϊτίνης ενεπλάκη σε αερομαχία με τον κορυφαίο τότε Γερμανό αεροπόρο Έμιλ Μάινεκε. Τον Ιανουάριο του 1918 οι συγκρούσεις πάνω από το καταδρομικό «Γκαίμπεν» γενικεύτηκαν. Στις αερομαχίες αυτές καταρρίφθηκαν 2 ελληνικά και 3 Γερμανικά αεροπλάνα.
Το τέλος του πολέμου βρήκε το Μωραϊτίνης να έχει εκτελέσει τουλάχιστον 40 αεροναυτικές αποστολές, 80 περιπολίες, ενώ μετρούσε τουλάχιστον 9 καταρρίψεις. Για το θάρρος του τιμήθηκε με παράσημα από την ελληνική κυβέρνηση.
Το άδοξο τέλος
Στις 22 Δεκεμβρίου 1918 ο Μωραϊτίνης εκτελούσε μια συνηθισμένη πτήση Θεσσαλονίκη –Αθήνα. Ωστόσο ο Έλληνας αεροπόρος δεν κατάφερε να φτάσει στο προορισμό του. Το αεροπλάνο συνετρίβη λόγων κακών καιρικών συνθηκών στη περιοχή του Ολύμπου. Παρά τις έρευνες δεν βρέθηκε ποτέ οποιοδήποτε ίχνος από το σκάφος του. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι πιθανότατα κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Πηλίου και Κασσάνδρας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.