ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Θα μελετήσει κάποιος στα Επιτελεία την κατάρρευση του συριακού Στρατού; Ή νομίζουν ότι «Δεν μας αφορά»;
prodeals

Οστέινες πλάκες: Αυτά ήταν τα εισιτήρια στην Αρχαία Ελλάδα

Το οστέινο πλακίδιο φέρει στη μία πλευρά στεφάνι νίκης από φοινικιά με την επιγραφή Πύθια στο κέντρο και στην άλλη χαραγμένους αριθμούς

Οστέινες πλάκες: Αυτά ήταν τα εισιτήρια στην Αρχαία Ελλάδα

Το οστέινο πλακίδιο φέρει στη μία πλευρά στεφάνι νίκης από φοινικιά με την επιγραφή Πύθια στο κέντρο και στην άλλη χαραγμένους αριθμούς (ΙΙΙ λατινικό, ελληνικό Γ, ελληνικό Ι ή λατινικό Ι) που θα δήλωναν τη σειρά ή την κερκίδα όπου θα καθόταν ο θεατής

Τα εισιτήρια για τα σημερινά γήπεδα είναι όλα χάρτινα και ελέγχονται ηλεκτρονικά. Το ίδιο και οι προσκλήσεις για τις λεγόμενες διακεκριμένες ή – πιο ελληνικά – VIP θέσεις, μόνο που αυτές είναι καμωμένες από άλλο υλικό (συνήθως από χαρτόνι ή σκληρότερο και ποιοτικότερο χαρτί).

Η θέση που πρόκειται να καταλάβει ο (VIP) θεατής είναι καθορισμένη, η σειρά επίσης. Δεν πρόκειται για… παγκόσμιο φαινόμενο μεταπολεμικής ευμάρειας αλλά για από αρχαιοτάτων χρόνων συνήθεια.

Γιατί μπορεί στους Ολυμπιακούς και τους παράλληλους με αυτούς αθλητικούς, μουσικούς, θεατρικούς αγώνες της αρχαιότητας να επιτρεπόταν η είσοδος μόνο σε άνδρες, μόνο σε ελεύθερους Ελληνες (όχι σε δούλους και όχι σε καταδικασμένους για σοβαρά αδικήματα) αλλά οι θεατές είχαν πάντα τις… κατηγορίες τους.

Μεταλλικά εισιτήρια για τους πολλούς, οστέινα για τους λίγους και διακεκριμένους χορηγούσαν ακόμα και οι Ρωμαίοι που επιχείρησαν την αναβίωση των Ολυμπιακών και των παράλληλων με αυτούς αγώνων ανά την ελληνική επικράτεια επί της κυριαρχίας τους.

Ακριβώς αυτό ήταν το μικρό οστέινο πλακίδιο διαμέτρου 3 εκατοστών με εμφανή τη χάραξη από τη μία πλευρά ενός νικηφόρου στεφανιού από φοινικιά με την επιγραφή Πύθια στο κέντρο και από την άλλη πλευρά χαραγμένους αριθμούς με ελληνική και λατινική γραφή (ΙΙΙ λατινικό, ελληνικό Γ, ελληνικό Ι ή λατινικό Ι) που δήλωναν τη σειρά ή την κερκίδα όπου θα καθόταν ο θεατής.

«Κερκίδα 1, θέση 3» ή «σειρά 1, θέση 3», μπορεί και το αντίστροφο. «Θέση 1, κερκίδα 3». Σαφώς όμως θέση διακεκριμένη και είτε καλά πληρωμένη για τη θέαση των αγώνων είτε χορηγημένη ως πρόσκληση σε κάποιον επίσημο αξιωματούχο της πόλης, ρωμαίο άρχοντα, πρώην διακεκριμένο αθλητή ή, σε κάθε περίπτωση, θεατή με υψηλό κοινωνικό status.

Το οστέινο πλακίδιο εκτίθεται στο κέντρο και σε ειδικές προθήκες (αμφοτερόπλευρες) στην κεντρική αίθουσα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης μοιάζει με… παλιοκαιρίσιο κουμπί. Τα Πύθια της Θεσσαλονίκης ήταν μια μεγάλη γιορτή που οργανωνόταν κάθε τέσσερα χρόνια προς τιμήν του Απόλλωνα. Στη Θεσσαλονίκη αναφέρονται για πρώτη φορά αγώνες με το όνομα Πύθια το 240 μ.Χ., στα χρόνια της διακυβέρνησης του αυτοκράτορα Γορδιανού Γ’ (238-244 μ.Χ.). Ο Γορδιανός Γ’ απένειμε στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά τον τίτλο της νεωκόρου και της παραχώρησε το δικαίωμα τέλεσης των Πυθίων

Από τα νομίσματα φαίνεται ότι τα Πύθια συνέχισαν να τελούνται και υπό τη διακυβέρνηση των αυτοκρατόρων Φιλίππου του Αραβα (244-249 μ.Χ.) και του Βαλεριανού και Γαλιηνού (253-268 μ.Χ.)100.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ψηφιδωτό δάπεδο (του 3ου μ.Χ. αιώνα) που βρέθηκε στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Αντιγονιδών στο οποίο εικονίζονται δύο στεφάνια με εγγεγραμμένη τη λέξη Πύθια και παράσταση αγωνιστικού τεθρίππου.

Το εύρημα – οστέινο εισιτήριο ανήκει στα μέσα του 3ου αι. μ.Χ. (τοποθετείται μεταξύ του 240-260 μ.Χ.) και διακρίνεται για το πολύτιμο υλικό του σε σχέση με τα συνηθέστερα μεταλλικά εισιτήρια (μολύβδινα ή χάλκινα).

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Ισως λοιπόν να είχε τιμητικό χαρακτήρα και να χρησιμοποιήθηκε από κάποιον αξιωματούχο της πόλης σε περισσότερες από μία διοργανώσεις (και VIP και… διαρκείας). Στην πίσω πλευρά του διακρίνονται ίχνη από σβησίματα για αναγραφή διαφόρων αριθμών που θα δήλωναν τη θέση που γνωρίζουμε ότι ήταν αυστηρά καθορισμένη, ανάλογα με το κοινωνικό του status.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.