Στα τέλη του 1800 η εμπορική διαφήμιση άρχισε να κάνει τα πρώτα δειλά βήματα της στην Αθηναϊκό Τύπο.
Το μέσο πειθούς ήταν αποκλειστικά ο λόγος, αφού η τεχνολογία δεν επέτρεπε το χρώμα και τις φωτογραφίες. Σίγουρα, όμως, οι αθώες διαφημίσεις εκείνης της εποχής είναι ένα σημαντικό στοιχείο του πολιτισμού των Ελλήνων.
Ακριβώς, επειδή μαρτυρούν τις τότε συνήθειες, αλλά και γιατί φανερώνουν τη διαχρονική ματαιοδοξία και κενοδοξία του ανθρώπου.
Ας δούμε ορισμένες:
1. To 1835 λειτούργησε το «Αίολος», ένα από τα πρώτα ξενοδοχεία της Αθήνας (Αιόλου και Αδριανού) και διαφημιζόταν με αυτό τον τρόπο: «υπό το όνομα Αίολος ανοίγεται ξενοδοχείον εν Αθήναις… εις το ξενοδοχείο δίδονται δωμάτια εφωδιασμένα με κρεββάτους και έπιπλα ευρωπαϊκά. Πωλούνται δε διαφόρων ειδών οίνοι τηε Ευρώπης και άλλα διάφορα οινοπνευματώδη ποτά. Δίδεται πρόγευμα με τζάι και διάφορα ξηρά βρώματα.Τα φαγητά της τραπέζης γίνονται κατά τον ευρωπαϊκών και κατά τον τούρκικον τρόπον, αι δε τράπεζαι εις πάσαν ώρα έτοιμοι. Τα απάντα δίδονται εις μετρίας τιμάς»
2. Στα τέλη του 1800 οι ελάχιστες γυναίκες, που πήγαιναν κομμωτήριο ή έβαφαν τα μαλλιά τους ή, γενικά, περιποιούνταν το σώμα τους ανήκαν στην ανώτερη κοινωνική τάξη ή ήταν γυναίκες με «χαλαρή» ηθική. Η «καθώς πρέπει» γυναίκα είχε τα μαλλιά της πάντα πλεγμένα και ποτέ ελεύθερα και πάντα σκεπασμένα με μικρά ή μεγάλα μαντήλια (τα μαλλιά ήταν πάντα το κυριότερο σημείο αισθησιασμού και για αυτό έπρεπε πάντα να μένει κρυμμένο). Αντίθετα., η βαφή των μαλλιών ή του μουστακιού ήταν χαρακτηριστικό των ανδρών.
Ένα από τα απαραίτητα εφοδια καλλωπισμού όλων των εφήβων ήταν η τριχοθρεψινη, για την οποία πίστευαν ότι βοηθά σημαντικά στην αύξηση του μύστακος.
Όσοι πιστεύουν ότι «τα παλιά τα χρόνια» οι άνδρες ήταν «βαρεις και ασηκωτοι», ας διαβάσουν την παρακάτω διαφήμιση (1880):
ΚΟΜΜΩΤΗΡΙΟΝ ΜΥΡΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΟΥ «ΚΟΜΨΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»
Τα αριστοκρατικώτερα, τα λεπτότερα, τα ηδυπαθέστερα αρώματα. Ιδιαιτέρως συνιστώμεν τα κατωτέρω καλλυντικας και εξωραιστικας σκευασίας:
Η ΒΑΦΗ ΤΡΙΧΩΝ. Είναι το εντελεστερον σύστημα δια την στιγμιαίαν βαφήν της κόμης, του γενίου και του μύστακος
ΤΟ ΣΩΣΤΡΙΧΟΝ. Το παγκοσμίου φήμης αντισηπτικόν υγρον, το παρασιτοκτονον.
Η ΤΡΙΧΟΘΡΕΨΙΝΗ. Ειδική σκευασία αλάνθαστος και ακαταγωνιστος προς αύξηση του μύστακος και εν γένει των τριχων.
ΚΟΛΩΝΙΑ ΒΕΡΑ ΒΙΟΛΕΤΑ. Εξοχον άρωμα δια την τουαλέτα και τα μανδήλια σας. Πωλειται εις φιαλίδια και κατ΄ οκαν….
Δημ. Μπατσαρακος
Γωνία Πανεπιστημίου και Χαριλάου Τρικούπη
3. Η επιστήμη στις δόξες της!!
ΜΕΓΑ ΚΡΕΟΠΩΛΕΙΟΝ
Τό κάλλιστον της αγορας. Αρίστη εκλογή κρεατων.
Περιποίησις έκτακτος. Κόψιμον επιστημονικόν
Αδελφοί Μάγκου
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.