Σαν σήμερα το 1988 το Πέραμα συνταράχθηκε από δύο εκρήξεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, που τίναξαν στον αέρα ένα τάνκερ 80.000 τόνων, στο οποίο επέβαιναν 70 εργαζόμενοι πάνω.
Η τραγική κατάληξη ήταν να διαμελιστούν ανθρώπινα σώματα, τα οποία έπεφταν γύρω από το πλοίο. Τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και τουλάχιστον 20 τραυματίστηκαν.
Στο φλεγόμενο πλοίο πέρα από πυροσβεστικά πλοιάρια και ασθενοφόρα, έσπευσαν και δύο ελικόπτερα του στρατού που παραλάμβαναν τα θύματα από το κατάστρωμα του δεξαμενόπλοιου.
«Είδα κομμένα πόδια, χέρια και κεφάλια» είπε ένας εργαζόμενος τότε, που ανέβηκε στο κατάστρωμα μετά τις εκρήξεις: «Περισυλλέξαμε νεκρούς και τραυματίες. Κομμένα ανθρώπινα μέλη τα βάλαμε μέσα σε πλαστικές σακούλες. Καταγγέλλω ότι το πρώτο ασθενοφόρο έφτασε 10 λεπτά μετά την τραγωδία ενώ το ασθενοφόρο της επισκευαστικής βάσης δεν έπαιρνε μπροστά και χρειάστηκε να το σπρώξουν 20 άτομα. Δεν υπάρχουν τηλέφωνα και γενικά δεν υπάρχει οργάνωση, για να αντιμετωπιστεί ένα ατύχημα».
Οι εκρήξεις ήταν τόσο ισχυρές, που έκοψαν το πλοίο στα δύο. Οι συγγενείς των ναυτικών έτρεχαν πανικόβλητοι για να πληροφορηθούν αν ανάμεσα στα θύματα ήταν οι δικοί τους άνθρωποι.
Ο Α. Βορίσης βρισκόταν τη στιγμή της έκρηξης στο πλοίο και μέσα από το νοσοκομείο δήλωσε: «Εγώ ήμουν στο αμπάρι μαζί με τον αδερφό μου. Ο πατέρας μου εργαζόταν πάνω στην «κουβέρτα» (σ.σ. κατάστρωμα) του πλοίου. Ξαφνικά ακούστηκε ένα «μπαμ».
Ο χώρος γέμισε κομμάτια από λαμαρίνες και ανθρώπινα μέλη. Δεν μπορούσαμε να αναπνεύσουμε από τους καπνούς. Ευτυχώς που κόπηκε το πλοίο στα δύο και μπορέσαμε να σωθούμε κολυμπώντας».
Οι περισσότεροι διασωθέντες εργάτες απέδωσαν την έκρηξη στην ελλιπή απελευθέρωση των αερίων. Ο 25χρονος Θ. Παναγιωτόπουλος, που εργαζόταν στο διπλανό πλοίο, δήλωσε τότε στους δημοσιογράφους: «Η τρομακτική έκρηξη οφείλεται σε αέρια. Το πλοίο άνοιξε στη μέση. Κάποιος είδε ένα κεφάλι να πετάγεται από τη μία άκρη του πλοίου στην άλλη».
Ο ηλεκτρολόγος Ι. Αϊνατζής, που εργαζόταν σε διπλανό φέρρυ, είπε: «Ξέρω από τάνκερς. Δεν έγινε το σωστό “γκας φρη” (gas free). Mε την έκρηξη εκσφενδονίστηκαν λαμαρίνες. Είδα δεκάδες άτομα στο πλοίο που έτρεχαν δεξιά κι αριστερά για να σωθούν. Επίσης είδα πολλά διαμελισμένα κορμιά».
Ο λεβητοποιός και μέλος της επιτροπής Ασφαλείας του υπουργείου Εργασίας, Χ. Λαγουδάκης, κατήγγειλε ότι δεν τηρείται κανένα μέτρο ασφαλείας στην επισκευαστική βάση Περάματος. Καταγγελίες που το 1988 ήταν συχνές, ειδικά μετά από δυστυχήματα: «Πριν από κάθε επισκευή γκαζάδικων πρέπει να έχει γίνει gas free, καθαρισμός των δεξαμενών και εγκατάσταση υψηλών σκαλωσιών. Εδώ δεν είχαν ληφθεί ούτε τα στοιχειώδη μέτρα. Το τελευταίο gas free πριν από κάθε επισκευή πρέπει να έχει γίνει πριν από 48 ώρες και στην προκειμένη είχε να γίνει πάνω από 20 ημέρες».
Όταν κατέφτασε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιαννόπουλος, με το επιτελείο του, αποδοκιμάστηκε από το εργατοτεχνικό προσωπικό: «Λίγα είναι ακόμα τα ψωμιά σας» τού φώναζαν. Αμέσως μετά ο υπουργός δήλωσε στο Κανάλι 1 του Πειραιά ότι η έκρηξη οφείλεται σε αμέλεια, «λόγω μη σχολαστικής τηρήσεως των όρων ασφαλείας». Σε ερώτηση δημοσιογράφου, όμως, δεν απέκλεισε την περίπτωση του σαμποτάζ!
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.