Τιτανικός, το «καταραμένο» πλοίο. Ήταν 15 Απριλίου του 1912 όταν το υπερωκεάνιο RMS Titanic βυθίστηκε στη μέση του Ατλαντικού ύστερα από σύγκρουση με παγόβουνο.
Σήμερα, το «διαμάντι» της White Star Line συμπληρώνει 106 χρόνια στα βάθη του Ατλαντικού. Έμεινε εκεί να θυμίζει πως τίποτα δε μπορεί να πάει κόντρα στη μοίρα του, όσο μεγαλειώδες κι αν είναι.
Τρεις μέρες πριν, την Τετάρτη 12 Απριλίου του 1912, είχε σηκώσει τις άγκυρες από το λιμάνι του Σαουθάμπτον της νότιας Αγγλίας. Ήταν το πρώτο –και το τελευταίο του- ταξίδι.
2.224 άνθρωποι επιβιβάστηκαν στο υπερπολυτελέστατο πλοίο και ετοιμάζονταν να γράψουν ιστορία ως «οι πρώτοι επιβάτες του Τιτανικού». Και πράγματι, η ιστορία γράφτηκε. Οι ίδιοι, όμως, μνημονεύονται όχι ως οι «πρώτοι», μα ως «οι μοναδικοί επιβάτες του καταραμένου Τιτανικού».
Η ανείπωτη τραγωδία του 1912
1.519 άνθρωποι χάθηκαν στα παγωμένα νερά, 600 χιλιόμετρα από το λιμάνι του καναδικού νησιού Newfoundland. 705 επιβάτες επιβίωσαν εκ των οποίων κανείς δε ζει σήμερα.
Το μόνο που έμεινε να θυμίζει την ανείπωτη τραγωδία της 15ης Απριλίου είναι το κουφάρι του θρυλικού πλοίου. Εκείνο που στέκει αγέρωχο στο βυθό του Ατλαντικού 3,81 χιλιόμετρα από την επιφάνεια της θάλασσας.
Τα συντρίμμια του Τιτανικού
Κατά τη διάρκεια της βύθισής του, ο Τιτανικός έσπασε σε δύο κομμάτια. Τα συντρίμμια του ανακαλύφθηκαν το 74 χρόνια αργότερα, το 1986 από τον Δρ. Ρόμπερτ Μπάλαρντ.
Πλώρη και πρύμνη βρίσκονται σήμερα στα βάθη του ωκεανού σε απόσταση 600 μέτρων το ένα από το άλλο. Η πλώρη διατηρείται ακόμα σε καλή κατάσταση, παρά την ταχύτητα με την οποία προσέκρουσε στον πάτο του βυθού.
Από την άλλη, η πρύμνη «ψυχορραγεί», καθώς το στροβίλισμά της προτού αγγίξει τη σκληρή επιφάνεια του πάτου, την κατέστρεψε σχεδόν ολοσχερώς.
Η καταστροφή, όμως, συνεχίστηκε και μετά τη βύθιση…
Το δολοφονικό «Halomonas titanicae»
Σήμερα, η εικόνα του πλοίου ουδεμία σχέση έχει με εκείνη που αντίκρυσε η ομάδα του Ρόμπερτ Μπάλαρντ που ανακάλυψε το ναυάγιο την 1η Σεπτεμβρίου του 1986.
31 χρόνια μετά, η κατάσταση του πλοίου είναι πολύ χειρότερη, με τους επιστήμονες να δίνουν την απάντηση στο ερώτημα όλων μας:
Τελικά, γιατί ο Τιτανικός καταστρέφεται με τέτοιους ρυθμούς στον βυθό του Ατλαντικού;
«Halomonas titanicae», είναι η απάντηση. Ο λόγος για το σιδηροβόρο βακτήριο –ή αλλιώς, το «βακτήριο της σκουριάς»- που κατατρώει συνεχώς τα ιστορικά απομεινάρια διασημότερου πλοίου στον κόσμο, κάνοντας το να μοιάζει ακόμα πιο ανήμπορο στο πέρασμα του χρόνου.
Τα είδη του εν λόγω βακτηρίου έχουν απασχολήσει πολύ τους επιστήμονες, αφού πολλά από αυτά είναι άγνωστα στον επιστημονικό χώρο και παρατηρήθηκαν πρώτη φορά στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Σύμφωνα με τις έρευνες, μπορούν να επιβιώσουν σε τρομερά αντίξοες συνθήκες και δύσκολα κάτι θα μπορέσει να απαλλάξει το «θύμα» τους από τις δραματικές συνέπειες της δράσης τους.
Το «Halomonas titanicae» καταβροχθίζει καθημερινά 45 κιλά μετάλλου του ναυαγίου, ποσότητα που καθιστά σαφές ότι σε περίπου 20 χρόνια από σήμερα, ό,τι απέμεινε από τον Τιτανικό θα έχει εξαφανιστεί!
Ήδη, το πηδάλιό του, δεν υπάρχει πουθενά. Η σκουριά το έχει κυριολεκτικά καταπιεί…
Επιπλέον, η συχνή παρουσία δυτών στο ναυάγιο, επιβαρύνει την κατάστασή του. Οι φθορές στα καταστρώματα είναι εμφανείς, παρότι οι περισσότεροι λάτρεις του ναυαγίου είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και δείχνουν μεγάλο σεβασμό στην ιστορία του πλοίου κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στον υγρό του τάφο.
Οι τελευταίες (;) επισκέψεις στο κουφάρι του Τιτανικού;
Αν ισχύουν όσα υποστηρίζουν οι επιστήμονες –ότι δηλαδή σε μερικά χρόνια το «αβύθιστο» πλοίο θα έχει εξαφανιστεί- ελάχιστοι είναι εκείνοι που προλαβαίνουν να βρεθούν κοντά του. Ελάχιστοι και πολύ πολύ πλούσιοι…
Τον Τιτανικό.Άνθρωποι με γερό στομάχι και πολλές χιλιάδες ευρώ στον τραπεζικό τους λογαριασμό, θα έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν στα βάθη του Ατλαντικού και να απολαύσουν από κοντά τη σημερινή όψη του πλοίου – φάντασμα.
Το 8ήμερο tour στο κουφάρι του Τιτανικού που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Μάιο του 2018, θα περιλαμβάνει μαθήματα μηχανολογίας και προσανατολισμού, ενώ θα δίνει λεπτομέρειες της λειτουργίας του πλοίου και σημαντικά στοιχεία της βύθισής του.
Το καλό, όμως, θα έρθει μετά το πρώτο στάδιο της εκπαίδευσης. Οι επίδοξοι εξερευνητές, θα επιβιβάζονται ανά τρεις σε ειδικά διαμορφωμένο υποβρύχιο κατασκευασμένο από τιτάνιο και ίνες άνθρακα.
Αυτό, θα δίνει την ευκαιρία σε εννέα εξερευνητές τη φορά, να ζήσουν τη μοναδική εμπειρία του Τιτανικού. Την εμπειρία του να βρίσκεσαι σε απόσταση αναπνοής από τον πλοίο που πήρε μαζί του στο θάνατο 1.519 ανθρώπους.
Το μόνο που θα χρειαστεί κανείς για να ζήσει τη μοναδική αυτή εμπειρία είναι αρκετή ψυχραιμία και… 97,5 χιλιάδες ευρώ.
Ποσό που μπορεί μεν να μοιάζει υπερβολικό, αξίζει δε να δώσεις δεδομένου του ότι σε μερικά χρόνια από τώρα το πλοίο – θρύλος ενδέχεται να μην υπάρχει πια. Οι θέσεις, πάντως, για το πρώτα ταξίδι είναι ήδη κλεισμένες και προπληρωμένες.
Οι φωτογραφίες – πρόμο της κρουαζιέρας, είναι ενδεικτικές του τι επικρατεί σήμερα στα βάθη του Ατλαντικού.
Τόσο αυτές όσο και οι πιο πρόσφατες λήψεις του National Geographic από την εικόνα του RMS Titanic, καθιστούν σαφές πως η ομορφιά του –αν και απόκοσμη πλέον- εξακολουθεί να υπάρχει.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.