ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Πολύ μπροστά η αλβανική μαφία στην Ελλάδα: «Ξεπλένει» χρήμα σε... πλυντήρια αυτοκινήτων!
prodeals

Το Hs-126 στην ΕΒΑ: Η δράση του στον Β’ ΠΠ

Το Hs-126 αποτέλεσε ένα από τους τύπους των αεροσκαφών της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ) που πολέμησαν στο ελληνο-ιταλικό μέτωπο

Το Hs-126 στην ΕΒΑ: Η δράση του στον Β’ ΠΠ

Το αεροσκάφος μαζί με το Do 22Kg ήταν τα μοναδικά αεροσκάφη που κατόρθωσε να παραγγείλει η Ελλάδα η Ελλάδα από την Γερμανία πριν την έναρξη του πολέμου. Με καθήκοντα ελαφρού βομβαρδισμού και παρατήρησης το  Henschel πήρε μέρος τόσο στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο όσο και κατά τη διάρκεια της γερμανικής εισβολής τον Απρίλιο του 41 αλλά ήδη η δύναμή τους είχε μειωθεί αρκετά από τις απώλειες.

Το Henschel Hs 126 ήταν ένα γερμανικό αεροσκάφος παρατήρησης και ελαφρού βομβαρδισμού το οποίο αποτέλεσε εξέλιξη του προγενέστερου Hs-122. Το αεροσκάφος είχε πλήρωμα τον πιλότο και τον πυροβολητή/παρατηρητή.

Το αεροσκάφος είχε πολύ καλά χαρακτηριστικά μιρης διαδρομής απογείωσης και προσγείωσης, ενώ μπορούσε να διατηρήσει χαμηλή ταχύτητα πτήσης.

Το πρωτότυπο του αεροσκάφους δεν ικανοποίησε τις απαιτήσεις της Luftwaffe και έτσι ακολούθησαν δύο ακόμη με διαφορετικούς κινητήρες.

Μέχρι το 1937 είχαν κατασκευαστεί δέκα αεροσκάφη προ-παραγωγής. Το He-126 παραγωγής εισήλθε σε υπηρεσία με την Luftwaffe τομ1938, αφού πρώτα τα αεροσκάφη προ-παραγωγής είχαν αξιολογηθεί με την «Λεγεώνα του Κόνδορα» στον ισπανικό εμφύλιο.

Το αεροσκάφος παραγωγής Hs 126 A-1 έφερε ένα κινητήρα 9 κυλίνδρων Bramo 323 ο οποίος απέδιδε ισχύ 850 ίππων δίνοντας μέγιστη ταχύτητα στο αεροσκάφος 365 χ.α.ω. στα 3000 μέτρα.

Η ακτίνα δράσης του αεροσκάφους ανερχόταν στα 998 χλμ., το επιχειρησιακό του ύψος στα 8530 μέτρα, έχοντας ρυθμό ανόδου 550 μέτρα/λεπτό.

Ως οπλισμό υπήρχε ένα πολυβόλο των 7,92 χλστ. MG-17 το οποίο έβαλε προς τα εμπρός μέσα από την προπέλα του κινητήρα, 1 MG-15 των 7,92 χλστ. για τον πυροβολητή στο πίσω μέρος και μπορούσε να μεταφέρει έως τρεις βόμβες των 50 χλγρ.

Η επιχειρησιακή του δράση με την Luftwaffe ήταν σύντομη. Με την εναρξη του Β΄ΠΠ το 1039 η Γερμανία διέθετε αρκετά αεροσκάφη με τα χαρακτηριστικά του Hs-126 και πολλά από αυτά διέθεταν καλύτερες επιδόσεις στην διαδρομή απογείωσης/προσγείωσης όπως το Fieseler Fi 156 Storch.

Η παραγωγή του αεροσκάφους τερματίστηκε το 1941 και επίσημα αποσύρθηκε από καθήκοντα πρώτης γραμμής το 1942. Τον Σεπτέμβριο του 1943 10 Hs 126 χρησιμοποιήθηκαν για να μεταφέρουν ισάριθμα ανεμοπλάνα εφόδου DFS 230 στην επιχείρηση Quercia για την απελευθέρωση του Μουσολίνι στο  Gran Sasso.

Σε ελληνική υπηρεσία

Η Ελλάδα την περίοδο πριν την έναρξη του Β΄ΠΠ αναζητούσε εναγωνίως αεροσκάφη κάθε είδους και τύπου που θα μπορούσαν να καλύψουν τις πιεστικές ανάγκες. Χώρες που παρέδιδαν σύγχρονα αεροσκάφη δίωξης ή βομβαρδισμού εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν.

Έτσι από την Γερμανία έγινε δυνατή η προμήθεια μικρού αριθμού Hs 126 που αν και δεν κάλυπταν κάποια συγκεκριμένη ανάγκη, εντούτοις η δυνατότητά τους να μεταφέρουν έστω και ελαφρύ φορτίο βομβών τα κατέστησε υποψήφια για αγορά.

Συνολικά παραλήφθηκαν 16  Henschel Hs 126K-6 τα οποία έφτασαν στην Ελλάδα πετώντας και πιο συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο της Δεκέλειας (Τατόι) τον Δεκέμβριο του 1939.

Ήταν ένα από τα ελάχιστα αεροσκάφη της περιόδου που παραδόθηκαν πλήρως εξοπλισμένα συνοδευμένα από πολυτελείς εκδόσεις των μεταφράσεων του βασικού γερμανικού εγχειριδίου συντήρησης στα ελληνικά.

Η έκδοση Κ-6 διέθετε δύο σταθερά πολυβόλα των 7,92 χλστ. MG-17 που έβαλαν μέσα από τον κύκλο της έλικας και ένα στο πίσω μέρος  για τον παρατηρητή καθώς και συνδυασμούς βομβών ελληνικής κατασκευής ΕΕΠΚ.

Το αεροσκάφος  χρησιμοποιήθηκε από την 3η Μοίρα Παρατήρησης, ενταγμένη στο Γ΄ Σώμα Στρατού με τα 3/1 και 3/2 Σμήνη του ΤΣΔΜ (Τμήμα Στρατιάς Δυτικής Μακεδονίας) στα αεροδρόμια Λεμπέτ Θεσσαλονίκης και Κούκλαινα Βεροίας.

Αργότερα τον Δεκέμβριο του 1940 τα δύο Σμήνη συγχωνεύτηκαν σε ένα. Έλαβαν μέρος σε αποστολές παρατήρησης και φωτοαναγνώρισης ενώ κλήθηκαν συχνά να εκτελέσουν προσβολές εδάφους.

Τα περισσότερα καταστράφηκαν στο έδαφος από εχθρικά αεροσκάφη, ενώ τουλάχιστον ένα επέζησε της γερμανικής εισβολής και ενσωματώθηκε στην Luftwaffe.

Οι απώλειες

Σύμφωνα με το Λεύκωμα που εξέδωσε ο Σύνδεσμος Βετεράνων Αεροπόρων, το 2012 και αφορά τις απώλειες της ΕΒΑ στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο τρείς απώλειες αεροσκαφών Hs 126 καταγράφονται επίσημα χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν και άλλες. Αυτές είναι:

Υποσμηναγός ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΗΣ του Κωσταντίνου: Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1916. Σκοτώθηκε στις 30 Οκτωβρίου 1940, κατά την εκτέλεση αποστολής αναγνώρισης και βομβαρδισμού στον τομέα Τμήματος Στρατιάς Δυτικής Μακεδονίας (ΤΣΔΜ) Πίνδου, με αεροπλάνο Henschel, στο οποίο επέβαινε ώς παρατηρητής.

Επισμηνίας ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΜΕΝΕΤΖΗΣ του Δημητρίου: Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1919. Εξαφανίστηκε στις 30 Οκτωβρίου 1940, κατά τη διάρκεια αποστολής αναγνώρισης στο Σμόλικα ( τομέας ΤΣΔΜ Πίνδου), επιβαίνοντας σε αεροσκάφος Henschel τoυ 3/1 σμήνους στρατιωτικής συνεργασίας.

Υποσμηναγός ΛΑΖΑΡΟΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ του Ιωάννου: Γεννήθηκε το 1917 στη Θεσσαλονίκη. Εξαφανίστηκε στις 30 Οκτωβρίου 1940, κατά την εκτέλεση αποστολής αναγνώρισης στο Σμόλικα (τομέας ΤΣΔΜ Πίνδου), επιβαίνοντας σε αεροσκάφος Henschel toυ 3/1 σμήνους στρατιωτικής συνεργασίας.

Υποσμηναγός ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ του Παύλου: Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1917. Σκοτώθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1940, κατά τη διάρκεια αποστολής αναγνώρισης στόχων, όταν το αεροσκάφος του Henschel 126 χτυπήθηκε από εχθρικά πυρά και ανεφλέγη στην περιοχή Καπετίστας Ιωαννίνων.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.