Η οργάνωση σχολιάζει ότι η ΚΥΑ 5160/2021 «κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση», ωστόσο, «δεδομένης της κατάστασης που επικρατεί, δεν χαρακτηρίζεται από γενναιότητα, ούτε ενσωματώνει καλές πρακτικές από άλλες ευρωπαϊκές χώρες που ταχύτητα κατάφεραν να επιλύσουν το συγκεκριμένο θέμα».
Στα τέλη Αυγούστου η οργάνωση ξεκίνησε, με δική της πρωτοβουλία, τη λειτουργία ειδικού γραφείου υποστήριξης (helpdesk), με στόχο την υποστήριξη προσφύγων και μεταναστών που διαμένουν εκτός καταυλισμών, κυρίως στις πόλεις αλλά και στην επαρχία, στη διεκπεραίωση των διαδικασιών εμβολιασμού κατά του κορονοϊού. Σε διάστημα περίπου τριών μηνών, το helpdesk έχει δεχτεί περισσότερα από 700 έγγραφα αιτήματα μέσω SMS και έχει ανταποκριθεί σε χιλιάδες τηλεφωνήματα. Από το σύνολο των αιτημάτων προκύπτουν, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της, δύο βασικές κατηγορίες.
Η πρώτη αφορά σε πρόσφυγες και μετανάστες που έχουν τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα διαμονής, αλλά δυσκολεύονται να κλείσουν ραντεβού για να εμβολιαστούν. Τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, σύμφωνα με τη Μετάδραση, είναι η αδυναμία γλωσσικής επικοινωνίας, η σημαντική καθυστέρηση για την ενεργοποίηση του προσωρινού ΑΜΚΑ (τουλάχιστον 20 μέρες, ενώ κάποιες φορές δεν ενεργοποιείται καθόλου), αλλά και η άρνηση εξυπηρέτησης από κάποια ΚΕΠ και φαρμακεία. Επίσης, αιτούντες άσυλο και πρόσφυγες εμφανίζονται (για άγνωστους λόγους) στο ηλεκτρονικό σύστημα ως μη επιλέξιμοι για εμβολιασμό την τρέχουσα εμβολιαστική περίοδο.
Για την κατηγορία αυτή, η νέα ΚΥΑ 5160/2021 έρχεται να επιλύσει σε σημαντικό βαθμό κάποια ζητήματα, όπως το πρόβλημα των ΚΕΠ, διευρύνοντας τους φορείς έκδοσης προσωρινού ΑΜΚΑ. Ωστόσο, σημειώνεται ότι «τα προβλήματα επικοινωνίας λόγω γλώσσας, η παρατεταμένη καθυστέρηση ενεργοποίησης του προσωρινού ΑΜΚΑ και οι δυσκολίες που προκύπτουν λόγω δυσλειτουργιών στην πλατφόρμα emvolio.gov.gr/pamka, παραμένουν».
Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία αφορά αυτούς που είτε δεν έχουν νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα, είτε είχαν νόμιμη διαμονή και πλέον την έχασαν, με αποτέλεσμα αυτομάτως να χάνουν και τον ΑΜΚΑ. Και ενώ η πλατφόρμα emvolio.gov.gr/pamka παρέχει τη δυνατότητα να περιληφθούν και άλλα ταυτοποιητικά έγγραφα, όπως πιστοποιητικό γέννησης, η Μετάδραση επισημαίνει ότι τα ΚΕΠ ζητούν πρωτότυπο διαβατήριο. Την ίδια ώρα και μέσω της πλατφόρμας, απαιτείται αριθμός ΑΦΜ, οπότε και η δυνατότητα που δίνεται για την ταυτοποίηση μέσω άλλων εναλλακτικών εγγράφων «δεν έχει κανένα αποτέλεσμα», καθώς αρκετοί έχουν στην κατοχή τους κάποιο έγγραφο ταυτοποίησης από τη χώρα τους, συχνά σε φωτοτυπία, όμως δεν γίνεται αποδεκτό πουθενά, ενώ άλλοι δεν έχουν κανένα ταυτοποιητικό έγγραφο, ούτε από τη χώρα τους.
Κοινό πρόβλημα αυτής της κατηγορίας, διαπιστώνει η Μετάδραση, είναι η μη έκδοση του προσωρινού ΑΜΚΑ λόγω περιορισμένης αποδοχής από τα ΚΕΠ των ταυτοποιητικών εγγράφων. H νέα ΚΥΑ έρχεται να αντιμετωπίσει σε έναν βαθμό τα παραπάνω προβλήματα, διευρύνοντας τη λίστα των ταυτοποιητικών εγγράφων με μια νέα κατηγορία «άλλα ταυτοποιητικά έγγραφα», ωστόσο «φαίνεται να αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των υπαλλήλων-χρηστών των ΚΕΠ αλλά και των νέων φορέων υπευθύνων για την έκδοση προσωπικού ΑΜΚΑ, την απόφαση αν θα αποδεχτούν ή όχι και άλλα ταυτοποιητικά έγγραφα, εκτός των αναφερόμενων στη σχετική ΚΥΑ».
Η οργάνωση υπογραμμίζει ότι είναι «ζωτικής σημασίας η άμεση ενεργοποίηση των νέων φορέων έκδοσης ΑΜΚΑ, η ενημέρωση προσφύγων και μεταναστών σε γλώσσα που κατανοούν, η παροχή διερμηνείας σε κάθε στάδιο της διαδικασίας, ο ορισμός συγκεκριμένου προσώπου για την αποστολή αναφορών δυσλειτουργιών που εμφανίζονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα emvolio.gov.gr/pamka και η περαιτέρω απλοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών για τον εμβολιασμό».