Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2017 για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου ολοκληρώθηκαν με Μαθηματικά και Ιστορία Γενικής Παιδείας.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) τα θέματα των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας ήταν για καλά προετοιμασμένους ενώ στην Ιστορία ήταν αναγκαία η κριτική ικανότητα των μαθητών που θα τους βοηθούσε να δώσουν ολοκληρωμένες απαντήσεις. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Ελλάδας, στο μάθημα της Ιστορίας καλύφθηκε ευρύ φάσμα της εξεταστέας ύλης, με τα θέματα να είναι διατυπωμένα με σαφήνεια. Θέματα «κλιμακούμενης δυσκολίας» τα Μαθηματικά, που επίσης, κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης.
Δείτε τις απαντήσεις στα μαθηματικά Γενικής Παιδείας
Δείτε τα θέματα των Μαθηματικών ημερησίων ΓΕΛ εδώ
Δείτε τα θέματα της Ιστορίας ημερησίων ΓΕΛ εδώ
Δείτε τα θέματα της Ιστορίας εσπερινών ΓΕΛ εδώ
Δείτε τα θέματα των Μαθηματικών ημερησίων ΓΕΛ εδώ
Δείτε τα θέματα των Μαθηματικών εσπερινών ΓΕΛ εδώ
Στη συνέχεια, από τις 22 έως τις 30 Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων ενώ τα βαθμολογικά στοιχεία αναμένεται να ανακοινωθούν περί τα τέλη του μήνα.
Μεγαλύτερη πτώση στις περιζήτητες σχολές του Πολυτεχνείου και των Οικονομικών Τμημάτων, διατήρηση των Ιατρικών Σχολών στο ύψος τους, αλλά με πτωτικές πιέσεις μετά τα δύσκολα θέματα σε σχέση με πέρσι στο μάθημα υψηλής βαρύτητας, τη Βιολογία Προσανατολισμού, και μικρές αυξομειώσεις στις Νομικές Σχολές είναι τα πρώτα συμπεράσματα για την πορεία των βάσεων από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις που ολοκληρώνονται σήμερα, με Μαθηματικά και Ιστορία Γενικής Παιδείας.
Με τις μέχρι τώρα πληροφορίες από την βαθμολόγηση των γραπτών πάντως, φαίνεται πως σημειώθηκε πανωλεθρία στο μάθημα των Μαθηματικών, που θα συμπαρασύρει σε πτώση τις σχολές των Θετικών Επιστημών, τα Πολυτεχνεία, τις σχολές Πληροφορικής και τις Οικονομικές Σχολές. Οπως προκύπτει από τα εξεταστικά κέντρα που έχουν βαθμολογήσει τα Μαθηματικά, σε 1.500 γραπτά από Αθήνα και Θεσσαλονίκη μόνο 8 βαθμολογήθηκαν με άριστα, ενώ ποσοστό μεγαλύτερο του 50% βαθμολογήθηκε με βαθμό κάτω από 5. Εξάλλου, περίπου το 30% των εξεταζομένων κινήθηκε γύρω στο 10.
Σύμφωνα με στοιχεία από άλλο βαθμολογικό κέντρο, σε 1.000 γραπτά μόνο 5 βαθμολογήθηκαν με άριστα, ενώ ποσοστό 30% κινήθηκε γύρω στο 10 στα Μαθηματικά. Σε άλλο βαθμολογικό κέντρο, στο ίδιο μάθημα, σε 500 γραπτά μόνο ένα πήρε 80 και όλα τα υπόλοιπα κάτω από αυτή τη βαθμολογία. Σύμφωνα με στοιχεία για τα μαθήματα Χημεία, Ανάπτυξη Εφαρμογών και Οικονομία, οι βαθμολογίες διαμορφώνονται χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι, με πολλά γραπτά να είναι κάτω από τη βάση.
Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) Γιάννης Βαφειαδάκης, αναμένεται πτώση των μορίων στις περιζήτητες σχολές των Πολυτεχνείων, αλλά και στα Οικονομικά Τμήματα, σε κάποια από τα οποία η πτώση μπορεί να φτάσει και τα 1.000-1.500 μόρια, ενώ η πτωτική πορεία θα ξεκινήσει από τις σχολές όπου σημειώνονται υψηλές βαθμολογίες και θα είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι στις αποκαλούμενες μεσαίες.
Σε ό,τι αφορά τις Ιατρικές Σχολές και γενικότερα τις σχολές Υγείας, τα θέματα της Βιολογίας στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι την περασμένη Παρασκευή κρίθηκαν δυσκολότερα από τα περσινά, οπότε θα σημειωθεί πτώση σαφώς μικρότερη από αυτήν στα Πολυτεχνεία. Επίσης η Χημεία, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, φαίνεται ότι δυσκόλεψε τους υποψηφίους.
Στις Νομικές και γενικότερα στα τμήματα των Ανθρωπιστικών Σπουδών οι βάσεις αναμένεται να κινηθούν στα ίδια επίπεδα με τα περσινά με μικρές αυξομοιώσεις.
Τα δυσκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι στα Μαθηματικά και τα Αρχαία φαίνεται ότι επηρεάζουν περισσότερο τις φετινές βάσεις. Για τα Μαθηματικά η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία αναφέρει: «Καλύφθηκε μεγάλο μέρος της ύλης, όχι όμως στο απαραίτητο εύρος της. Αρκετά ερωτήματα ήταν επικεντρωμένα σε συγκεκριμένο κεφάλαιο που αναφέρεται σε προηγούμενες τάξεις. Ωστόσο, ο διατιθέμενος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή ανάπτυξη των θεμάτων, παρότι σε κάποια ερωτήματα είχαν δοθεί τα ενδιάμεσα αποτελέσματα. Τα θέματα έκρυβαν φέτος ορισμένες εκπλήξεις. Στο πρώτο θέμα -και συγκεκριμένα στο ζήτημα Α2.β.- ζητήθηκε για πρώτη φορά αιτιολόγηση απάντησης σε ερώτηση κλειστού τύπου (Ψευδής – Αληθής), που εξετάζει την κριτική ικανότητα των υποψηφίων. Τα υπόλοιπα θέματα απαιτούσαν μεγάλη ευχέρεια στις πράξεις και άριστες αλγεβρικές γνώσεις από τις προηγούμενες τάξεις του Λυκείου».
Στην εξέταση των Αρχαίων εδόθησαν στους υποψηφίους ένα διδαγμένο κείμενο του Πλάτωνα (Πρωταγόρας 322d-323c) και ένα αδίδακτο του Ισοκράτη (Φίλιππος, 26-27). «Τα ερωτήματα που συνοδεύουν το διδαγμένο κείμενο είναι σαφή και κατανοητά. Η αναμενόμενη -όπως και κάθε χρόνο- επιλογή του διδαγμένου επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα ανανέωσης της ύλης», ανέφερε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ). Το αδίδακτο κείμενο χαρακτηρίζεται θέμα μέτριας δυσκολίας και όχι πιο απαιτητικό από το αντίστοιχο των εξετάσεων του 2016. Θεωρείται πιθανό οι βαθμολογίες να κυμανθούν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια σε κάποιες σχολές, στο σύνολό τους πάντως οι βάσεις αναμένεται να κινηθούν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Οσον αφορά στο μάθημα της Ιστορίας, η ΠΕΦ υπογράμμισε ότι «οι ερωτήσεις κάλυπταν σημαντικό εύρος της εξεταστέας ύλης και ορισμένες επαναλαμβάνονταν σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια». Για τη χρήση των πηγών, επισήμανε ότι «ο μαθητής μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία των πηγών και αυτά του εγχειριδίου για να απαντήσει». Τέλος, για το τέταρτο θέμα εξηγούσε ότι «ο υποψήφιος έπρεπε να χρησιμοποιήσει συνδυαστική και συνθετική μέθοδο για να επεξεργαστεί τις γνώσεις που του παρέχουν το βιβλίο και οι πηγές, καθώς και να γνωρίζει τα γεγονότα».
Οπως εξηγούν καθηγητές, η Φυσική θεωρείται μάθημα-βαρόμετρο για την πορεία των βάσεων στις δημοφιλείς πολυτεχνικές και ιατρικές σχολές. «Η επιλογή των φετινών θεμάτων εξυπηρετεί τον σκοπό διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων», ήταν το γενικό σχόλιο της Ενωσης Φυσικών.
«Αν και τα φετινά θέματα της Φυσικής δεν περιελάμβαναν κάποιο “πειραματικό” θέμα, όλα περιλαμβάνονται στα διδασκόμενα και δεν είχαν ασάφειες ή λάθη», σχολίασε και η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση (ΕΕΦΕΕ). Από την πλευρά της, η ΟΕΦΕ τόνισε ότι «ένας μαθητής μέτριας δυναμικότητας μπορούσε να προσεγγίσει το 10-12, αλλά στη συνέχεια δυσκόλευαν, με αποτέλεσμα το άριστα να είναι μόνο για μαθητές που έχουν προετοιμαστεί σωστά και έχουν κατανοήσει καλά τις έννοιες του προγραμματισμού». Εκτός από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, οι βάσεις θα καθοριστούν από τον αριθμό των υποψηφίων που θα δηλώσουν κάθε σχολή, αλλά και τη σειρά προτίμησης των τμημάτων στα μηχανογραφικά δελτία.
Σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει το ύψος των βάσεων το 2017 είναι και ο αριθμός των εισακτέων στα δημοφιλή τμήματα, που φέτος με μικρές εξαιρέσεις, όπως οι σχολές του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, Ιατρικές, Πολυτεχνικές και Οικονομικά, όπως και τα τμήματα της Νομικής, καταγράφουν πτώση.