Τις κρίσιμες ώρες της φονικής πυρκαγιάς, κανένας φορέας δεν ενημέρωσε το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ραφήνας. Δεν είχε αποσταλεί ενημερωτικό για την υψηλή πιθανότητα φωτιάς, ούτε ζητήθηκε από το λιμενικό η αποσυμφόρηση της Φλέμιγκ, βασικής οδικής αρτηρίας της περιοχής, που ξεκινά από το λιμάνι και φτάνει στις λεωφόρους Δημοκρατίας και Μαραθώνος, δρόμους διαφυγής των κατοίκων από το Μάτι και το Νέο Βουτζά.
Αυτά προκύπτουν από την ένορκη κατάθεση του Κεντρικού Λιμενάρχη Ραφήνας, Δημήτρη Κωσταράκη. Ο λιμενάρχης επανέλαβε ότι ενημερώθηκε για την ύπαρξη εγκλωβισμένων στις 18:50 από τηλεφώνημα πολίτη και οι πρώτες διασώσεις έγιναν λίγο μετά τις 19:00. Αυτή την εκδοχή διαψεύδει ο λιμενικός Ν.Κ που υπηρετεί στην Ραφήνα με ανάρτηση του στο Facebook, καθώς είχε αναρτήσει βίντεο με τις φλόγες και τον καπνό να έχουν τυλίξει το λιμάνι της Ραφήνας, ενώ ισχυριζόταν ότι οι πρώτες διασώσεις έγιναν πριν τις 18:00.
Την ίδια στιγμή, η Εισαγγελία μέσω των ερωτήσεων της προσπάθησε να ρίξει φως τόσο στο πως κινητοποιήθηκε το Κεντρικό Λιμεναρχείο με την κλιμάκωση των σκαφών όσο και το τι έγινε με τα οχήματα και τους επιβάτες που έφταναν στο λιμάνι της ώρα της φωτιάς. Εκείνη την ημέρα στις 18:16 έφτασε το πλοίο Fast Ferries Άνδρος και στις 19:16 το Εύβοια Star.
«Δεν απαγόρευσα τον απόπλου. Υπήρχαν δρομολόγια πριν και μετά το συμβάν. Τα οχήματα που αποβιβάστηκαν από τα πρώτα δύο πλοία πριν από το συμβάν δεν είχαν κανένα πρόβλημα, ενώ στα πλοία που ήρθαν το βράδυ μετά το συμβάν είχαν δοθεί σαφείς οδηγίες από εμάς μέσω ανακοινώσεων όπως και οι οδηγοί των οχημάτων να κατευθυνθούν στους δρόμους προς Αρτέμιδα», ανέφερε ο κ. Κωσταράκης. Ο αντιεισαγγελέας Εφετών Ηλίας Ζαγοραίος συμπέρανε ότι «έχουμε κανονική ροή οχημάτων στη Φλέμιγκ που οδηγεί στο λιμένα Ραφήνας τουλάχιστον ως τις 19:15 για να μπουν στο Εύβοια Star».
«Λάβατε κάποια εντολή από κάποιο συντονιστικό κέντρο για να έρθετε σε επικοινωνία με την τροχαία για την αποσυμφόρηση της Φλέμιγκ προκειμένου να μην επιβαρύνεται περαιτέρω το συγκεκριμένο μέτωπο», τον ρώτησε ο κ. Ζαγοραίος και ο Λιμενάρχης απάντησε «Οχι».
Στην ερώτηση της Εισαγγελίας για επιχειρησιακή ετοιμότητα ο λιμενάρχης αναφέρει ότι:
«Το λιμεναρχείο Ραφήνας διαθέτει το πλωτό περιπολικό σκάφος 115, ένα πλωτό ναυαγοσωστικό που εδρεύει στο Μαρκόπουλο […] Τα δύο πλωτά είναι σε ετοιμότητα μετά το πέρας του ωραρίου έτσι ώστε μέσα σε μία ώρα μετά την ανάκληση τους να έχουν αποπλεύσει». Η ανάκληση μίας ώρας αν και νόμιμη, αποδείχτηκε και περίτρανα στις 23η Ιουλίου επιχειρησιακά ανεπαρκής.
«Αντιλαμβανόμενος ότι κάτι συμβαίνει, ενεργοποιώ άμεσα το τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης και παράλληλα τηλεφωνώ από το κινητό μου στους κυβερνήτες των δύο σκαφών της υπηρεσίας για την ανάκληση τους. Ο πρώτος κυβερνήτης ερχόταν από τη Νέα Μάκρη καθώς είχε ειδοποιηθεί για το προηγούμενο συμβάν και μου είπε ότι είναι εγκλωβισμένος στη Λ. Μαραθώνος και δεν μπόρεσε να περάσει εκείνη τη στιγμή», αναφέρει ακόμη ο λιμενάρχης.
Το δεύτερο σκάφος ενός από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας με ολοένα και αυξανόμενη επιβατική κίνηση απήχε μία ώρα από τη Ραφήνα, ενώ δύο μέρες μετά το Μάτι, το Αρχηγείο πρόσθεσε δύο βάρδιες στο πλωτό 115 για να μπορεί να λειτουργεί 24 ώρες. Μόλις ένα μήνα πριν από τη φονική πυρκαγιά, η Ενωση Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Αττικής σε επίσκεψη της στο λιμεναρχείο Ραφήνας είχε επισημάνει την υποστελέχωση.
«Τα πλωτά εργάζονται σε πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω του μονού πληρώματος που διαθέτουν. Έλλειψη χαμηλόβαθμου προσωπικού που σε συνδυασμό με την αύξηση της επιβατικής κίνησης και της μεγάλης έκτασης δικαιοδοσίας δυσχεραίνει το έργο των συναδέλφων», ανέφεραν.