Σε νέα παράκρουση πέφτουν στις ΗΠΑ καθώς με αφορμή τα νέα κινήματα τύπου black live matters αποκαθηλώνουν σταδιακά την ιστορία της χώρας και κανείς δεν γνωρίζει που μπορεί να φτάσουν.
Το άγαλμα του Τόμας Τζέφερσον, του εθνοπατέρα αλλά και… ιδιοκτήτη σκλάβων, δεν θα εποπτεύει στο εξής τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου της Νέας Υόρκης: μια επιτροπή ψήφισε υπέρ της απομάκρυνσης του έργου από την αίθουσα των συνεδριάσεων, αφού επανεξέτασε την κληρονομιά του τρίτου προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το άγαλμα, ύψους άνω των δύο μέτρων, φιλοτεχνήθηκε το 1833 από τον Γάλλο Πιερ-Ζαν Νταβίντ ντ’ Ανζέρ και είχε τοποθετηθεί από το 1915 σε ένα από τα θεωρεία της Μεγάλης Αίθουσας του Δημαρχείου, στα νότια του νησιού του Μανχάταν.
Όμως το βράδυ της Δευτέρας η Δημόσια Επιτροπή Εξοπλισμού του δήμου ενέκρινε ομόφωνα την απόσυρσή του, ανταποκρινόμενη στο αίτημα πολλών Αφροαμερικανών και Λατινοαμερικανών δημοτικών συμβούλων που επισήμαιναν ότι ο Τζέφερσον, ένας από τους συγγραφείς της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας, ήταν επίσης ιδιοκτήτης σκλάβων.
Η Επιτροπή συμφώνησε να δανείσει το άγαλμα στην Ιστορική Εταιρεία της Νέας Υόρκης.
Ένα αντίγραφό του υπάρχει ακόμη στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ.
«Ο Τζέφερσον ενσάρκωνε κάποιες από τα πιο ντροπιαστικές πλευρές της μακράς ιστορίας της χώρας μας», είπε η δημοτική σύμβουλος Αντριεν Άνταμς. «Ήρθε η ώρα να γυρίσει σελίδα η πόλη και να προχωρήσει προς τα εμπρός», πρόσθεσε.
Παρόμοια μνημεία έχουν γίνει στόχος αντιρατσιστικών διαδηλώσεων τα τελευταία χρόνια. Πολλά αγάλματα των ηγετών των Νοτίων κατά τον Εμφύλιο Πόλεμο.
Η θέση του Τζέφερσον στην ιστορία των ΗΠΑ είναι περίπλοκη. Μολονότι έγραψε ότι «όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι», είχε στην ιδιοκτησία του περισσότερους από 600 σκλάβους και έκανε τουλάχιστον έξι παιδιά με μια σκλάβα του, τη Σάλι Χέμινγκς.
Δεν συμφωνούσαν όλοι με την απομάκρυνση του αγάλματος. Ο Σον Ουίλεντς, καθηγητής αμερικανικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, σε επιστολή του προς την Επιτροπή ανέφερε ότι «το άγαλμα τιμά τον Τζέφερσον για τη σημαντική συμβολή του στην Αμερική και την ανθρωπότητα».