Σε εφιάλτη του Εμμανουέλ Μακρόν εξελίσσεται το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων» καθώς, την ώρα που γιγαντώνονται οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας σε όλη τη Γαλλία κατά της αύξησης των φόρων για τις τιμές των καυσίμων και της μείωσης της αγοραστικής δύναμης, η δημοτικότητα του Γάλλου προέδρου πνέει τα λοίσθια.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Ifop που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, μόνο το 25% των ερωτηθέντων δήλωσαν ευχαριστημένοι με τον Μακρόν, σε σχέση με το 29% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό τον Οκτώβριο.
Τα «Κίτρινα Γιλέκα» – από το χρώμα των γιλέκων που είναι υποχρεωμένοι να έχουν οι οδηγοί στα οχήματά τους σε περίπτωση ανάγκης – έρχονται να κάνουν ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή του Μακρόν. Το Σαββατοκύριακο κινητοποιήθηκαν τουλάχιστον 300 χιλιάδες άτομα ενώ οι διαδηλώσεις σημαδεύτηκαν από τον θάνατο μιας διαδηλώτριας που χτυπήθηκε από οδηγό σε ένα μπλόκο στη Σαβοΐα και τον τραυματισμό 400.
Το αυθόρμητο και μαζικό κίνημα πολιτών των «Κίτρινων Γιλέκων», ήρθε να ταράξει ακόμα περισσότερο τα νερά στην Γαλλία. Οι αποκλεισμοί δρόμων θα συνεχιστούν και σήμερα, για τρίτη συνεχόμενη μέρα. Η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει ότι κατανοεί τον θυμό των Γάλλων και ότι δεν έχει χάσει την επαφή τις με τον λαό που την εξέλεξε, όπως την κατηγορούν συχνά οι πολιτικοί της αντίπαλοι.
Ο Γάλλος πρωθυπουργός, Εντουάρ Φιλίπ, μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο France 3 δήλωσε ότι «πρέπει να ακούμε τους πολίτες και να τους επιτρέπουμε να εκφράζουν τις ανησυχίες τους», επέμεινε ωστόσο ότι η κυβέρνηση δεν θα κάνει πίσω και δεν θα αλλάξει τη νομοθεσία που προβλέπει αυξήσεις στον τομέα της ενέργειας.
Την ίδια ώρα, δεν είναι λίγοι όσοι εκφράζουν φόβους για το ενδεχόμενο να ξεπηδήσει μέσα από τα «Κίτρινα Γιλέκα» ένα μαζικό κύμα εύκολου λαϊκισμού που θα ισοπεδώσει τα πάντα και θα αποτελέσει εργαλείο «εύκολης αντιπολίτευσης». Κι αυτό γιατί η σταρ της γαλλικής δεξιάς, Μαρίν Λεπέν, έχει εκφράσει την υποστήριξή της στο κίνημα. Σε άρθρο της, η γαλλική εφημερίδα «Liberation» κρούει των κώδωνα επισημαίνοντας ότι υπάρχει ο κίνδυνος τα «Κίτρινα Γιλέκα» να μετατραπούν σε «ενός τύπου κίνημα των 5 Αστέρων α λα γαλλικά».
Η ιστορία των «Κίτρινων Γιλέκων»
Η αύξηση της τιμής των καυσίμων που πλήττει τα μεσαία και κατώτερα κοινωνικά στρώματα, έχει προκαλέσει αναστάτωση στη Γαλλία δημιουργώντας πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία του κινήματος «Κίτρινα Γιλέκα».
Στο κίνημα συμμετέχουν κυρίως οδηγοί αυτοκινήτων και μοτοσικλετιστές, που πλήττονται από την αύξηση της τιμής της βενζίνης.
Φορώντας κίτρινα γιλέκα, σαν αυτά που φορούν όσοι κάνουν έργα στους δρόμους, οι Γάλλοι μπλόκαραν το Σαββατοκύριακο κεντρικούς οδικούς άξονες, αλλά και τους δρόμους πόλεων σε δεκάδες διαμερίσματα σε ολόκληρη τη χώρα. Κάλεσαν επίσης σε νέα διαμαρτυρία στις 24 Νοεμβρίου.
Μία μαύρη πλασιέ καλλυντικών έκανε άνω-κάτω το Ελιζέ
Η Πρίσιλα Λουντόσκι, μία 32χρονη πλασιέ καλλυντικών, είναι η ιδρύτρια του κινήματος «Κίτρινα Γιλέκα». Η μαύρη Γαλλίδα – με καταγωγή από τη Μαρτινίκη -είχε την ιδέα να στήσει στο διαδίκτυο μία ηλεκτρονική ψηφοφορία ζητώντας από την κυβέρνηση των Παρισίων να μην αυξήσει κι άλλο τις τιμές των καυσίμων. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν τεράστια. Πάνω από ένα εκατομμύριο Γάλλοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά της βάζοντας την υπογραφή τους.
Τα «Κίτρινα Γιλέκα» έχουν μεγαλύτερη ανταπόκριση σε απομακρυσμένες περιοχές της επαρχίας με προβληματικό δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς. Αντιθέτως, έχουν μικρότερη ανταπόκριση στο Παρίσι όπου οι πολίτες δεν αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα στις μετακινήσεις τους με τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η γαλλική εφημερίδα «Liberation», τα «Κίτρινα Γιλέκα» θυμίζουν σε πολλούς το κίνημα των «Κόκκινων Σκούφων», το οποίο το 2013 είχε υποχρεώσει τη γαλλική κυβέρνηση να πάρει πίσω έναν περιβαλλοντικό φόρο.
Ο Μακρόν συνεχίζει απτόητος να προωθεί μεταρρυθμίσεις
Ο Μακρόν – ο οποίος ανήλθε στην εξουσία πριν από 18 μήνες υποσχόμενος την αναζωογόνηση της οικονομίας και την μεταρρύθμιση των θεσμών – αδιαφόρησε για την πτώση της δημοτικότητάς του και προωθεί μια σειρά από μεταρρυθμίσεις μεταξύ των οποίων και η χαλάρωση των νόμων περί προσλήψεων αλλά και απολύσεων.
Η κυβέρνησή του εισήγαγε μέτρα για την αύξηση της τιμής των καυσίμων ώστε να ενθαρρύνει τους οδηγούς να προτιμούν τα λιγότερο ρυπογόνα αυτοκίνητα προκαλώντας αντιδράσεις στους ψηφοφόρους, κυρίως των περιοχών εκείνων που βρίσκονται μακριά από τα αστικά κέντρα καθώς το αυτοκίνητο είναι το μοναδικό μέσο μετακίνησής τους. Ο Μακρόν δεν υπολόγισε την απήχηση που θα είχε το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων».
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.